drivaksling hoppet av...!! NÅ MED BILDER

Anbefalte innlegg

fruen var ute og kjørte med bilen hvor plutselig hjulet låste seg...

når jeg så på det, så hadde mutteren til stabilisatorstaget detti av og dro derreter hele hjulet og drivakslingen ut av girkassen...

så hva skjedde inne i girkassen??

er girkassen knust??

hvordan er det med drivakslingen.. hvordan er den festet..?

 

(bildet er 90 grader feil... )

Hva er den sylinderen innerst? litt dårlig og se, men ser ellers alt greit ut?

DSC00477.jpg

 

alt ser i grunn likt ut rundt hele, bortsett fra at det kan se ut som en slags låsering av noe slag nesten ytterst på akslingen...

DSC00478.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder er vel gunstig her. Hva henger igjen på girkassen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en drivflens på kassa, denne har splines og er tredd inn i kassa. I midten av denne drivflensen sitter det en umbrakobolt, denne skal bare holde flensen inntil kassa og ryker nok fort når hjulet stikker avgårde.

 

Er du skikkelig heldig er det bare å skru indre dreivakselledd fra drivflensen, få ut restene av den knekkte bolten i girkassa, få tak i en ny bolt og skru på igjen.

 

Er du uheldig er kassa ødelagt, drivaksel bøyd, bærearm bøyd, styrestag bøyd osv :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder er vel gunstig her. Hva henger igjen på girkassen ?

 

får ta noen bilder imorgen...

mørkt og drittværr osv idag....

det som henger igjen på kassen, er vel det meste som skal være der, uten nærmere undersøkelse, så var det bare drivasklingen som hadde hoppet av/ut 5 cm kansje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en drivflens på kassa, denne har splines og er tredd inn i kassa. I midten av denne drivflensen sitter det en umbrakobolt, denne skal bare holde flensen inntil kassa og ryker nok fort når hjulet stikker avgårde.

 

Er du skikkelig heldig er det bare å skru indre dreivakselledd fra drivflensen, få ut restene av den knekkte bolten i girkassa, få tak i en ny bolt og skru på igjen.

 

Er du uheldig er kassa ødelagt, drivaksel bøyd, bærearm bøyd, styrestag bøyd osv :(

jeg skal heller leve i den optimistiske verden jeg tror jeg. og da håper vi på at det er bare og stappe inn drivakslingen og så start.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. Og kjøp _alltid_ nye låsemutre til forstillingen heretter.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. Og kjøp _alltid_ nye låsemutre til forstillingen heretter.. ;)

 

skal ta og hive den jæ%/¤ muttern så langt ut i det svarte havet jeg får den....:evil:

når jeg tenker meg om så har du vel nevnt det tidligere at man skal ha nye etter en slik operasjon

mulig jeg må nytt stabstag siden det er mulig at jeg har skadet gjengene påstabstaget også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da fikk jeg av drivakslingen, og tenna på akslingen virker ok...

jeg har prøvd og stikke inn akslingen i girkassen, men får den ikke helt inn med håndkraft..

har ikke undersøkt nøye hvordan det ser ut inne i girkassen, men det ser ut som tannhjeluene ser fine ut, men litt lenger inn kan det se ut som en slags sylinder innerst...?? er det normalt??

kan jeg bare hammre akslingen inn på plass???

hvordan fungerer dette egentlig...?

noen som har en liten avhandling og avse??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haisann, skjedde akurakk det samme med min bil for en stund siden. og till alt hell gikk det bra med kassa for min del.

Var en luring som hadde satt på ny stab stag foring men glemt skiva ! LUUURT !

så derfor skjedde det som skjedde må, hjulet gikk rett i hjuhuset, akselen hoppet ut og ja.. du veit.

 

Vi passet på at den gikk inn i sporene og deretter klonket vi den inn igjen..

 

Så får håpe du har hatt like flaks, for da er er det en kurant jobb :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haisann, skjedde akurakk det samme med min bil for en stund siden. og till alt hell gikk det bra med kassa for min del.

Var en luring som hadde satt på ny stab stag foring men glemt skiva ! LUUURT !

så derfor skjedde det som skjedde må, hjulet gikk rett i hjuhuset, akselen hoppet ut og ja.. du veit.

 

Vi passet på at den gikk inn i sporene og deretter klonket vi den inn igjen..

 

Så får håpe du har hatt like flaks, for da er er det en kurant jobb :)

jeg satser jo på det, ser ikke ut som at det gikk så galt :(

det sure var jo at jeg ødela mansjetten: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er gjengene på stabstaget ødelagt siden muttern har hoppet av, eller holder det med og kjøpe ny låsemutter, med kansje en extra låsering.. ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk gjengene godt, det er hardt materiale, så det tåler endel. Låsering er nok ikke nødvendig med ny mutter, men er du paranoid, kan du borre et 3mm hull i enden og sette i en splittpinne! :P (Ikke gjør det..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk gjengene godt, det er hardt materiale, så det tåler endel. Låsering er nok ikke nødvendig med ny mutter, men er du paranoid, kan du borre et 3mm hull i enden og sette i en splittpinne! :P (Ikke gjør det..)

 

paranoid og paranoid.. :) er vel litt skeptisk til den siden av stabstaget siden det bare hoppet av..

har vel kjørt ca 50 mil før det hoppa av, så har den skrudd seg selv ut over noe mil..??

eller har den fått for hard belastning og sviktet i gjengene??

 

men sånn teoretisk sett så høres det ikke dumt ut med splintpinne: rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skrur seg nok ut med tiden, det er temmelig stor belastning der, og dette er -tro det eller ei- et problem jeg har sett at flere har hatt med disse!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skrur seg nok ut med tiden, det er temmelig stor belastning der, og dette er -tro det eller ei- et problem jeg har sett at flere har hatt med disse!

 

så da er det vel ikke så dumt igrunn og sette i en låseslint da kansje..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet om det er noen slags simring eller tettering inn mot girkassen som jeg burde erstatte??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

annet spørsmål, smo sikkert gjør jobben litt lettere, er hvilken rekkefølge er lettest og montere i..

løsnefjærbeinet, sette i drivaksling, inn med stabstag i bærearm, så opphengskula..?? og til sist stramme til fjærbeinet.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet om det er noen slags simring eller tettering inn mot girkassen som jeg burde erstatte??

 

Ja, når du først har flensen ute burde du bytte simmeringen som sitter der.

Den burde være grei å vippe ut og sette inn en ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, når du først har flensen ute burde du bytte simmeringen som sitter der.

Den burde være grei å vippe ut og sette inn en ny.

 

better safe than sorry:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.