Teknisk info om Sportquattro-motor? (KW)

Anbefalte innlegg

Noen som sitter på noe teknisk info på motorene som ble brukt i sportquattro? Det eneste jeg vet er egen manifold, turbo (KKK27?) og luftfilterboks, men hva med tenningssystem?

 

Ble det brukt fordeler på disse?

Hvor mye ladetrykk ble kjørt på de?

Kammer?

Topp og blokk, likt vanlige femmere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som sitter på noe teknisk info på motorene som ble brukt i sportquattro? Det eneste jeg vet er egen manifold, turbo (KKK27?) og luftfilterboks, men hva med tenningssystem?

 

Ble det brukt fordeler på disse?

Hvor mye ladetrykk ble kjørt på de?

Kammer?

Topp og blokk, likt vanlige femmere?

Får prøve meg på et svar her jeg da. :)

 

Sport quattroen har, som du selv sier her, hatt en K27 turbo, egen manifold og litt spesiell luftfilterboks/innsugsløp.

Ellers kan du ikke sammenlikne KW motoren med "standard" 20 ventilert turbo, da dette var motorer (ref: biler) som

var tilvirket for homologeringen hos FISA for Gruppe B, ergo har man en basis i volum og bunndel lik det man finner

i rally quattro A2. Det som her er spesielt er at det er snakk om helaluminiumsmotor, og at Sport quattroen har

mekanisk topp. Riktignok finner du Sport quattroer med støpejernsblokk, men dette er byttet inn hos Audi, visstnok

pga sprekkdannelser i alublokkene. Om det var mangel på dette i motorsportbilene er ikke bekreftet...

Ladetrykket originalt er 1.05 BAR, og en vanlig chiptrim gir 1.1 BAR. Disse motorene er styrt av

Bosch/Hitachi LH-Jetronic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noen standard K27 det var snakk om heller,husker Jørn Amundsen fikk mål på en KX600 turbo jeg hadde. Tror kompressor-delen var helt identisk som en org. SQ turbo,men eksos-delen var litt forskjell. Begynner å bli noen år siden dette men tror det var slik det var......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan slenge inn noen bilder av en slik motor;)

SPORTQUATTRO3.jpg

SPORTQUATTRO11.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pål: er du sikker på dette? Jeg har ingen peiling på turboer, men Sport quattroen har vel K27 7'er eksoshus,

kompressorhjul ganske likt det man finner på K24-7200 og marginalt større utløp på huset enn K24-7200 - ergo vil

jeg tro den KX600 saken (for det er vel noe Turbonetics sak for 600hk ?) er en større turbo.

 

Med andre ord, skal man gjøre en "Sport quattro replica" må vel en K24-7200 være en grei løsning for å nå i overkant

av 300 hk ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste av Sport Quattro deler får man faktisk kjøpt gjennom Møller fortsatt! Ihvertfall til motor:)

Så skal da være mulig å lage en skikkelig replika av den motoren med orginaldeler! Det er "litt" stramme priser da:p Hehe. Så lønner seg overhodet ikke:P Med mindre man er lettere sprø!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pål: er du sikker på dette? Jeg har ingen peiling på turboer, men Sport quattroen har vel K27 7'er eksoshus,

kompressorhjul ganske likt det man finner på K24-7200 og marginalt større utløp på huset enn K24-7200 - ergo vil

jeg tro den KX600 saken (for det er vel noe Turbonetics sak for 600hk ?) er en større turbo.

 

Med andre ord, skal man gjøre en "Sport quattro replica" må vel en K24-7200 være en grei løsning for å nå i overkant

av 300 hk ?

Ja er ganske sikker på dette,men som jeg også skrev. Jeg er ikke 110 % sikker på om det var eksos eller kompressor-delen som var lik KX600. Men både jeg og Jørn ble overrasket over det iallfall. KX600 er en K27 av største type som er porta å flowpreppa å skal gi max 600 hk på en femmer. K27R kaller noen den også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg tippe det var eksossiden som var ganske lik, ettersom Sporten har marginalt større kompressorside kontra RS2 turboen.

 

Burde nesten ligget under Tre Ubrukte tråden dette :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du da "Marginalt større" med tanke på max effekt uttak, eller "Marginalt større" i ren størrelse på kompressor delen.......

 

Synes da kompressor huset på den turboen på bilde der ser "noe" større ut en en K24-7200 Rs2turbo ;)

 

Uansett , spennende motorer dette........men den alu blokka.... , var den 2.1L eller 2.2L ?

EDIT: leste jo i den linken som Even la ut den var 2.133cc :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alublokka ble brukt for å spare vekt, men den lakk også olje, noe som gjorde at Audi valgte å tilbakekalle alle SPortene (gatebilene) og byttet ut motoren mot en med støpejernsblokk. Når dette skjedde vet jeg ikke, og hvor mange som ble bygget med alublokk vet jeg heller ikke.

 

Alle sportene har slagvolum på 2133 ccm. Dette for å komme under en slagvolumgrense i motorsport.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du da "Marginalt større" med tanke på max effekt uttak, eller "Marginalt større" i ren størrelse på kompressor delen.

Utløpet på RS2 turboen er vel 40mm? Sport Quattro turboen har 41mm om jeg ikke husker feil. Hvis dette stemmer, og det er

samme kompressorhjul, bør de vel kunne levere noenlunde det samme? Slike ting får de som kjenner til turboteknikk

argumentere på men :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja.. moro lesning! :) Har trålet nettet etter info, men finner egentlig lite bortsett fra 0-100 tider og vekt.. Noen som har flere motorromsbilder? "Snudd" innsug også jo..

 

 

 

Lurer fortsatt litt på tenningssytemet, såvidt jeg kan se utifra etka hadde KW-motoren fordeler? Finner ikke selve fordeleren, men drevet, rotor og fordelerlokk finnes, samt kun èn coil (som forøvrig er lik på alle 10vT?) Om Audi selv gikk god for fordeler på sportquattroen burde det vel fungere greit på min 3B med RS2-turbo.. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se om jeg får tatt et bilde av et originalstempel til en av disse race-motorene til disse bilene...kanskje det er gøyalt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg har eller hadde noen bilder av motoren i den sporten som er her i Arendal, får lete gjennom div. gamle minnekort;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er det 7A innsug "utsparing" på KW topplokket også?

Mulig den utsparinga ikke er grunnet innsuget på 7A som jeg trodde?

 

Og siden KW kom lenge før 7A , så er det kansje Sportquattro topplokk på 7A :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel ikke DOHC 4V i fremkant på 7A lokket? Men ja, de SER litt like ut, er forskjeller i bakkant dog.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen på bildet der er "dobbelt" så stor som en RS2 turbo.... så å kalle den marginalt større blir helt feil.

Er mulig det er en rallyversjon? den hadde annet grenrør og turbo enn gateversjonen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den aktuelle bilen som er avbildet har ikke standard-turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel ikke DOHC 4V i fremkant på 7A lokket? Men ja, de SER litt like ut, er forskjeller i bakkant dog.

 

Nei det stemmer , DOHC merket litter jo på innsuget på 7A :) , men jeg ble bare nyskjerrig på hvorfor topplokket har samme utsparing som 7A motoren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen på bildet der er "dobbelt" så stor som en RS2 turbo.... så å kalle den marginalt større blir helt feil.

Er mulig det er en rallyversjon? den hadde annet grenrør og turbo enn gateversjonen ;)

 

Er ikke en rallyversjon nei, er en gateversjon det er blitt gjort litt med, den har også jernblokk og ikke alublokk.

 

Den aktuelle bilen som er avbildet har ikke standard-turboen.

Nei, det har den ikke, skal ut til han som eier den i dag, så kan jo høre hva for turbo det er på den.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.