#1 Skrevet Februar 8, 2009 (endret) http://www.cookhaus.co.uk/vinegar/index.htm noen som har en formening om dette? dette er da eddik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 8, 2009 Virker som heftige greier! Kunne kanskje gått med Cola? Er jo ganske surt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 8, 2009 Jeg har testet Corrofix. Fungerer bra så lenge man får fjernet fett, lakk og løs rust.. Varmt vann er viktig. Desse hadde overflaterust. Syns resultatet ble ganske bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 8, 2009 men eddik lissom:D jeg må teste det en dag:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 8, 2009 Dette må testes. Er jo omtrent gratis 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 8, 2009 Dette må testes.Er jo omtrent gratis Enig! Må finne noe rustent å dyppe. Eneste jeg tenker på er lukta, kanskje ikke topp å bruke det i en lukket (varm) garasje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 8, 2009 hadde vell vært greit og lakt noe over tror jeg ja:p prøv med noe i ei is eske:D og la det ligge over natta minst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 8, 2009 Den såkalte husholdnings-eddiken man får kjøpt er jo eddiksyre utblandet i vann,så jeg tror så gjerne at det funker. Men spørs om man må prøve med den sterkeste typen eddik,er vel 35% eller noe sånt ? Hvis dere tror husholdningseddik lukter fælt så er det ingenting kontra ren eddik-syre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 4, 2009 Er det noen som har testet ut dette? Jeg har gjport det, og det var vel ikke helt som forventet sett ut i fra bildene i linken i første innlegg. Jeg kjøpte 6 stk 0,6l flasker klar 7% eddik, og en plastboks. Slang oppi en gammel bremsecaliper for å teste. Joda, det var jo noe som skjedde, det begynte å bruse runt caliperen, men helt rustfri ble den ikke. Etterhvert slang jeg oppi noen andre små metallbiter og hjulbolter som var rustne, men det skjedde fint lite. Jeg helte da oppi 0.5l eddikessens, men det var ikke mye action lenger... Det kan være at eddiken mistet effekten over tid. Skal ta en kikk neste gang jeg er på verkstedet, bitene har ligget i eddiken i et par uker nå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 4, 2009 Spørs om du må opp på 35% eddik eller hva nå enn styrke den har den andre man får kjøpt. 7% er vel sikkert litt for svakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 4, 2009 Det hadde vært mye greiere om det gikk å få kjøpt eddik i noe større kvantum enn 0.5l og 0.6l flasker. Noen som vet om det er mulig, og i tilfelle hvor man får kjøpt f.eks. 5 liters kanne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 4, 2009 Det hadde vært mye greiere om det gikk å få kjøpt eddik i noe større kvantum enn 0.5l og 0.6l flasker. Noen som vet om det er mulig, og i tilfelle hvor man får kjøpt f.eks. 5 liters kanne?Spørs om du må på noe slags storhusholdning eller noe i den dur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 4, 2009 tror det er saltpetersyre som kan brukes til å "vaske" bort rust med. Eller saltsyre...husker ikke helt. Men det er jo litt sterkt da, og en må jo passe litt på metallet også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 4, 2009 Ohhh, me like, skal testes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 4, 2009 Er det noen som har testet ut dette? Jeg har gjport det, og det var vel ikke helt som forventet sett ut i fra bildene i linken i første innlegg. Jeg kjøpte 6 stk 0,6l flasker klar 7% eddik, og en plastboks. Slang oppi en gammel bremsecaliper for å teste. Joda, det var jo noe som skjedde, det begynte å bruse runt caliperen, men helt rustfri ble den ikke. Etterhvert slang jeg oppi noen andre små metallbiter og hjulbolter som var rustne, men det skjedde fint lite. Jeg helte da oppi 0.5l eddikessens, men det var ikke mye action lenger... Det kan være at eddiken mistet effekten over tid. Skal ta en kikk neste gang jeg er på verkstedet, bitene har ligget i eddiken i et par uker nå! Skrubba du delene med børste, eller lot du det bare ligge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 9, 2009 Her er en av brakettene til tannstaget på einsern min etter ett par timer i eddik måtte inn til min kjære bestemor å tjuvlåne ei flaske 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 9, 2009 tror det er saltpetersyre som kan brukes til å "vaske" bort rust med. Eller saltsyre...husker ikke helt. Men det er jo litt sterkt da, og en må jo passe litt på metallet også. Han ene på verkstedet bruker sitronsyre på bolter og småting, funker greit så lenge det ikke ligger for lenge i syra. "Mesteparten av sitronsyren som blir kunstig framstilt brukes til konserveringsmiddel og smakstilsetning i næringsmidler, særlig leskedrikker. Det benyttes også i bioteknologisk og farmasøytisk industri for å rense rørsystemer i stedet for salpetersyre, som krever omfattende avfallshpåndtering i forhold til sitronsyre. Sitronsyre kan også fungere som rustfjerner." Tråd fra "kremt" Toyotaforumet.. http://tscn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=97 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 10, 2009 Hmmm,sitronsyre bruker vi flere paller av på jobb. Spørs om jeg må ta med en 25 kg sekk å teste litt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 10, 2009 sitronsyre lukter kanskje bedre enn eddik i tilegg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 10, 2009 sitronsyre lukter kanskje bedre enn eddik i tilegg? Ikke bare kanskje heller,det lukter MYE bedre hehe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 10, 2009 Batterisyre bør vel kanskje fungere ? Det er vel fortynnet saltpetersyre (ca. 1/3 syre/vann såvidt jeg husket) som bør fungere bra til dette formålet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...