#1 Skrevet Februar 8, 2009 (endret) Hvilken temp.føler er det som sender signal om at radiatorvifta skal starte på en 3b motor? Er det den som sitter nederst på radiatoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 8, 2009 Hvilken temp.føler er det som sender signal om at radiatorvifta skal starte på en 3b motor? Er det den som sitter nederst på radiatoren? den sitter nede på radiatoren ja, inn mot høyre skjerm. Er en 3polet kontakt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 8, 2009 Da skal jeg prøve å skifte denne.. Vifta starter ikke.. Irriterende, så fort jeg står litt stille, eller er ute å raser litt, så stiger tempen.. Et spm til: Rett ved vifta sitter en rundt avlang ting med to ledninger inn, kan se ut som en slags kondensator eller liknende.. Denne er helt opprustet og litt skadet i ledningen.. Kan denne ha noe med at vifta ikke starter? Eller er dette itl noe helt annet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 8, 2009 hva det er for noe vet ikke jeg, men når min drev å tok en ganske så kraftig sikring under rattet. Sikringen står på en brakkett opp mot jordpunkta på sia. Jeg klipte ledningene på denne saken og bare isolerte dem ifra hverandre. Etter dette gikk ikke sikringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 8, 2009 sitter en formotstand i forbindelse med vifta om du har ac på bilen. vist den er gåen virker ikke vifta di. kobler du ledningene på den sammen skal vifta gå om det er den som ikke virker. er den som har en innebygd motstand som ryker eller ruster opp, så det kommer vann inn i den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 8, 2009 Har ac på bilen ja.. Den "motstanden" ser helt opprustet ut.. Både selve motstanden, og koplingene til ledningene.. er også en skade i isolasjonen på den ene ledningen.. Om jeg kopler disse sammen uten motstanden, vill vifta gå hele tida da? Om den virker? Eller missforstod jeg litt nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 9, 2009 Legger ut to bilder.. Den ser jo ikke akkurat bra ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 9, 2009 (endret) Hva mener folket? Kan den gjøre at vifta ikke starter? EDIT: Noen som vet hvor sikringa til vifta sitter? Finner ikke noe sikringsoversikt over bilen.. Klistremerket på lokket til sikringsboksen i vannkassa er nesten helt revet bort og uleselig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 9, 2009 Legger ut to bilder.. Den ser jo ikke akkurat bra ut.. stemmer at det er motstanden til vifta. kan koble ledningene sammen og da skal vifta gå. kan ogaå måle om det er strømm før og etter motstanden for og se om den er ok eller ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 9, 2009 Unnskyld at jeg sier det.... Men er i humør til å kverulere i dag. Ettersom du stiller spørsmål TIL radiatorvifte 3B, så kan det bli vanskelig å få det svaret du vil ha. Slik jeg ser det, så må du enten koble vifta til PC'en din, så den har sjans til å lese på forumet, eller eventuelt å stille spørsmålet rett til vifta, og håpe på at den skjønner hva du sier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 9, 2009 Unnskyld at jeg sier det.... Men er i humør til å kverulere i dag. Hehe.. så det nå .. Gikk nok litt fort i svingene ja.. Hehe.. Riktignok er det jo snart usb kabel til alt, så når kommer radiatorvifta med usb inngang? Prøvde å ohme motstanden i stad for å se om det er gjennomgang i den.. Målte da helt ytterst på kabelsko i hver ende slik at jeg målte gjennom selve "kontaktflaten" mellom kabel og motstand.. Pga all rusten var det vanskelig å få skikkelig kontakt med målepinnene, men virket som det var gjennomgang, men ikke mye til motstand i den Lå på ca 0,01 kOhm når jeg hadde kontakt.. (Motor var kald og ikke startet når jeg målte, om det skal ha noe å si).. Får prøve å kople sammen ledningene på motstanden i morra, og se om vifta går da.. Hvis ikke prøver jeg å jumpe meg over på stikkern nede på termobrytern på radiatoren for å se om det er den som kødder.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 10, 2009 Skal prøve å få koplet over motstanden, og følern nede på radiatoren i kveld.. Noen som har hatt samme problem, og har flere tips når man først er i gang? Noen som vet hvor sikringa til vifta sitter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 11, 2009 Jumpet over stikkern på følern nederst på radiatoren, og dro en ledning utenom formotstanden.. Fortsatt går ikke vifta.. Kan da virke som det enten ikke kommer strøm fram, eller at selve vifta er ødelagt.. Skal prøve å skru ut vifta i morra og sette direkte strøm på den, og måle om det er strøm fram dit.. Men er det ingen som veit hvor sikringa for kjølevifte s2 3b sitter hen?!?! : vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 11, 2009 Må da vell være noen her som enten har vært borti sikringa før, eller som har sikringsoversikten til bilen i orden?! Skulle gjerne ha ordnet opp i dette problemet, da bilen går varm ved køkjøring, eller stillestående på tomgang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 14, 2009 Opp til toppen igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 24, 2009 Har nå skrudd ut vifta og testet litt.. Når jeg setter direkte strøm inn på vifta går den, når jeg har på stikkern går den ikke.. Som nevnt lenger opp her har jeg jumpet over både følern i bunn av radiator og formotstand uten endring, skulle da tro at disse er i orden?! Vet fortsatt ikke 100% hvilke sikringer som er til kjølevifta på s2, men på en 80 sedan var det sikring nr 5 og 20 i sikringsboksen, + et rele.. Har sjekket disse på bilen min, og det virker ok.. Er det noen som kan sjekke om de sikringsplasseringene stemmer til en s2? Må da vell være en her med s2 3b med sikringsoversikten i orden?! hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 24, 2009 Og du er sikker på at du har koblet over riktig på stikkeren i bunnen av radiatoren? Denne tre punkter. Ett for strøm inn, og 2 for strøm ut til vifta så vidt jeg husker. Er vel lav og full hastighet tror jeg. Kan jo bare sjekke med voltmeter om det kommer strøm inn til føleren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 24, 2009 Vet du hvilken av de som er strøm inn da? For å være helt sikker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 24, 2009 Nei, jeg har ikke målt på dette på 3-4 år, så det må jeg innrømme at jeg ikke husker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 24, 2009 (endret) Da har jeg vært å målt litt.. Først skjekket jeg ALLE sikringene i sikringsboksen (siden jeg ikke har noe oversikt).. Fant en 10A sikring på sikringsplass 21 som var røket.. Har vell neppe noe med viftene å gjøre siden den er liten?! Først dreiv jeg å koplet litt på vifta som jeg har demontert.. Fant ut hvilken av de 3 polene som er minus og koplet ledninger rett på batteri.. Da går vifta som et skudd på begge trinn.. Så målte jeg meg fram til hvem av polene nede på temp.følern på radiatoren som er plus inn til føler.. Der var det strøm hele tiden når tenning stod på.. Så jumpet jeg en liten ledningsstump mellom de to polene på stikkeren til følern, satte på tenning, og målte på stikkern til vifta.. Da fikk jeg nesten 12V frem på det ene trinnet.. Virker jo da som at strømmen kommer fram når jeg jumper meg over følern.. Men vifta starter ikke når motor blir varm.. Vill dette bety at det er føleren som driver å tuller med meg, og ikke slår inn når jeg kjører?!? Tenkte litt på det releet også, at det ikke slår inn.. Men da ville jeg vell ikke hatt strøm fram når jeg jumper stikkeren til tempføler?! Noen som har meninger om dette før jeg bytter masse unødvendig? hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 27, 2009 har du funnet ut av det? jeg har akkurat samme problem som deg!skal prøve å bytte multitemp giver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 27, 2009 Hei Christian.. Ja jeg fant faktisk ut av det, men aner virkelig ikke hva som var galt.. Jeg fant ut på koplingsskjema at den temp giveren i bunn av radiator styrte - og ikke + , så hadde ikke målt helt riktig i starten.. Jeg skrudde ut vifta, jumpet over trinn 1 på stikkeren til temp føleren og målte V på stikkeren til vifta, da hadde jeg batt.spenning.. Så gjorde jeg det samme på trinn 2, jumpet over stikkern på temp føleren og fikk batt.spenning på stikkern til vifta.. Så monterte jeg vifta på plass, slo på tenning, og da startet vifta med en gang siden klima stod på.. Ville tro det var dårlig kontakt et sted, men den har jaggu virket siden den dagen Får håpe du finner ut av problemene dine også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...