#1 Skrevet Februar 8, 2009 (endret) Heisan! er det noen som vet om man mister drift på alle hjulene hvis en indre drivknute bak går helt sund? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 8, 2009 S5 B5? hmm... Nyere Quattroer har fremhjulsdrift, frem til de går raskere enn bakhjulene, da blir kraften overført også. Så tviler på at du mister drift på alle hjulene om noe skjer bak! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 8, 2009 når jeg tok av mellomakslingen mistet jeg drift på forhjulene: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 8, 2009 Ryker det en drivknute så mister du all fremdrift! Jeg røk en fremme og mistet all fremdrift... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 8, 2009 (endret) Trodde biler med EDS ville få en slags fremdrift jeg ? , mulig det blir vanskelig når du får null motstand på hjulet med gåen drivaksel..? EDIT: Men EDS får selfølgelig hjelp av ABS sensor , å reagerer bare hvis drivaksel går rundt ved ABS sensor... Og siden ingen av drivakslene går rundt, så går all krafta ut i den drivakselen som en ødelagt:) Men blir torsen diffen lura også da? , trodde den hadde 25-75/75-25 fordeling.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 8, 2009 stemmer det ja, snakker av erfaring her og: smil : da ene drivakslingen forran røk på s2'n var det ingen fremdrift p.g.a ingen sperre:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 8, 2009 S5 B5? hmm... Nyere Quattroer har fremhjulsdrift, frem til de går raskere enn bakhjulene, da blir kraften overført også. Så tviler på at du mister drift på alle hjulene om noe skjer bak! Hva sier du??????, Nå får du sjekke opp fakta før du kommer med påstander! Ja du vil miste all fremdrift ved en defekt drivknute 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 8, 2009 S5 B5? hmm... Nyere Quattroer har fremhjulsdrift, frem til de går raskere enn bakhjulene, da blir kraften overført også. Så tviler på at du mister drift på alle hjulene om noe skjer bak! Dette gjelder kun A3 og TT. Alle andre biler med quattro har torsen med konstant firehjuldrift, 50/50-fordeling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 8, 2009 Hva sier du??????, Nå får du sjekke opp fakta før du kommer med påstander! Ja du vil miste all fremdrift ved en defekt drivknute Det var da veldig... Da får eksperten forklare hvordan ikke konstante systemer virker da... Dette gjelder kun A3 og TT. Alle andre biler med quattro har torsen med konstant firehjuldrift, 50/50-fordeling. Har vel noe å si åssen motor man har? Tverrstillt, eller langsstilt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 8, 2009 Har vel noe å si åssen motor man har? Tverrstillt, eller langsstilt? Jepp, og S4 B5 har alltid vært langsstilt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 8, 2009 (endret) Dette gjelder kun A3 og TT. Alle andre biler med quattro har torsen med konstant firehjuldrift, 50/50-fordeling. Var vel sant før, sjekket nyeste passaten ? Edit: jeg må sjekke meg selv, på vw heter det ikke quattro.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 9, 2009 A3 og TT har vel haldex og ikke quattro, selv om de heter quattro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 9, 2009 A3 og TT har vel haldex og ikke quattro, selv om de heter quattro de har heldex istedenfor torsan, er vel like mye quattro fordet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 9, 2009 (endret) Enig med Torkjell her , mange som mener at haldex ikke er quattro , men da er jaggu ikke Torsen diff og EDS skikkelig quattro heller Skikkelig Quattro er god gammel 80talls quattro med dobble sperrer , enten via Wire overføring eller vacum kontrolert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 9, 2009 Engi med Torkjell her , mange som mener at haldex ikke er quattro , men da er jaggu ikke Torsen diff og EDS skikkelig quattro heller Skikkelig Quattro er god gammel 80talls quattro med dobble sperrer , med Wire overføring via spake eller vacum brytere for sperrene OG med skikkelig quattro kan man kjøre uten mellomaksel hvis det skulle være tillfelle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 9, 2009 Var vel sant før, sjekket nyeste passaten ? Edit: jeg må sjekke meg selv, på vw heter det ikke quattro.. Sånne folkevogner har jo bare forhjulstrekk med strikk til bakakslene hele gjengen, med unntak av Passat 3B? Man må gjerne kalle Haldex\Syncro-baserte systemer firehjulstrekk, men quattro blir det aldri uansett om det står på en VW eller en Audi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 24, 2009 Tar opp igjen denne tråden. Tilbake til topic Nevøen min har 96 modell A6 1.8 tq. Han mistet plutselig all fremdrift under pådrag i 4 gir. Så gåen drivknute er vel den mest sansynlige årsaken. (har ikke fått jekket den opp, stod i mørket på en parkeringsplass å kikka igår) Det som jeg syntes var rart: Når bilen stod med motorn igang kunne jeg gire gjennom alle gira inkl revers UTEN at jeg trykkte inn clutch. og når jeg gjorde dette var ikke en eneste lyd eller "rykk" i girkassa. ville da tro at girkassa ville gi lyd/rykk fra seg når jeg girer, uansett om den mangler en knute?? nesten som om lamell eller ingående på kassa er "borte" clutch, sjalte mek osv føles helt normalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 25, 2009 Helge: Høres tøft ut, gi lyd når du har inspisert... Jeg mista også all framdrift når jeg knerta ene knuten bak. Var indre jeg tok også, hadde det vært ytre ville vel muligens EDS systemet (som vistnok skal være på bilen min) fått en funksjonstest. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 25, 2009 Når girkassen har null motstand er det ikke umulig at det er mulig å gire uten å bruke clutchen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 25, 2009 var under bilen igår og fikk konstadert at det (desverre) ikke var aksler eller knuter. men etter å har " herja" litt med clutchen kommer det en stygg lyd når pedalen trykkes inn/ slippes ut. Og jeg jekka opp bilen forhjula(bakhjula på bakken) og bilen i gir. normalt da om du roterer det ene hjulet vil det andre gå motsatt vei, men her klarte jeg å rotere begge hjul i samme retning...... mens jeg gjorde dette hørte jeg også en skrape lyd. hørtes ut som det kom fra clutch. Så da kan det virke som clutchen har plutselig gått fra å fungere 100% til å ikke fungere i det hele tatt.(eller at noe har røket av inv i girkasse) Skal bli artig å finne ut av hva som har skjedd. Skal prøve å huske å oppdatere her. (blir mest sans ikke meg som kommer til å skru på denne) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 25, 2009 Du har hvertfall akkurat samme feilbeskrivelse som når jeg hadde gåen knute hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 25, 2009 er nok desverre ikke knuter ettersom jeg kunne turne begge fremhjul i samme retning med bakhjul / mellom aksel låst. og bilen i gir når jeg lå under bilen å gjorde det så jeg så at drivakslene dro med seg medbringerne på kassa. så da er det jo tydelig et drivknutene er med Så da mangler det mangler forbindelse en plass mellom medbringere og veiv. og da med clutch som mest sansynlige mulighet. Men merkelig må jeg inrømme det er 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 25, 2009 hvis begge hjula snur samme vei så er det pga att noe i drivverket ett sted sitter fast... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 25, 2009 (endret) Dette gjelder kun A3 og TT. Alle andre biler med quattro har torsen med konstant firehjuldrift, 50/50-fordeling. Mener det er 60% bak og 40% foran jeg! Vertfall på de nyere Audiene, på de eldre var det kanskje 50/50? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 28, 2009 er nå konstatert at det var clutchen som var røket.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...