Hvordan (korrekt) demontere fjær/demper bak på Passat B5

Anbefalte innlegg

Holdt på med dette i helgen og bannet mye for å få ut fjærbeinet bak.

Hva er rett framgangsmåte for dette? (må antagelig ta det ut igjen)

Etter at jeg nåhar byttet dempere og fjær så har jeg en klunkelyd, kan provoseres frem ved å stå å gynge på hengerfestet, høres ut som at den kommer fra toppen av fjærbeinet, det som er inn mot bagasjerommet. Hva kan årsaken til det være? Mutteren i toppen der ble skrudd helt ned på demperen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet?

Skal bort til verkstedet nå..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

funnet ut en grei måte å demontere på nå, løsne to innerste festene på nedre bærearm, løsne ytterste feste på øvre bærearm, så detter den nesten ut av seg selv.

Uansett, det som lager ulyden er et "#"¤#¤%#¤2¤&& å finne ut av. Toppen på fjærbeinet, altså der mutteren på demperen og et par gummi biter er, den ender opp skjevt når jeg fjerner fjærklemmene, det førte til at den plasten som skal dekke til stanga på demperen, traff demperen når den beveget, seg. Så vi fjerne til slutt det plastdekslet, men fortsatt har jeg ulyden.

Kan det være fordi toppdelen står litt skjevt når vi tar av fjærklemmene? Den retter seg jo inn når man fester det på bilen?

Har noen bilder på tlf, men kabel ligger på jobb.

Eller kan det være at gummien i topp av fjæra er skjevt slitt eller noe, som gjør at den ikke klarer å sette seg riktig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke klunkelyd i den nye demperen da? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være... pleier det å skje da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

leste alt skjønner ikke en dritt, har du 4-motion kanskje, lurt og skrive jaffal :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være... pleier det å skje da?

Ja,har vært borti det på just.senkesett i hvertfall. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm håper ikke det er det som er problemmet, da må den vel returneres til Tyskland, og jeg må vente nye 4 uker. Dvs uten bil.

Torkjell, ja det er en 4motion. Skal legge ut noen bilder når jeg kommer på jobb, så blir det lettere å skjønne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynner å lure på om det kanskje er fjæra som er feilprodusert.. slik at vinkelen den stiger med er for stor, og gummi biten klarer ikke å jevne ut stigningen. Men kan det at den står skjevt skape klunkelyd ? Den vil jo bli presset fast når den monteres, sånn at den ikke er skjev når den kommer på bilen.

Bilder:

demper1.jpg

demper3.jpg

demper2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har vært borti at toppen av fjærbeinet blir sittende på skrå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke ang demperen, men da jeg en gang for lenge,lenge siden kjøte min A6 hadde jeg en kjedelig klunke lyd fra bak i bilen. Bilen var på verksted flere ganger uten å finne feilen. Til slutt ble jeg så lei at jeg dro til skruene en god del mer enn man egentlig skal. Resultat: Klunke fri ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.