Anbefalt dekk dim. på 7x15"?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva som vil se best ut av dekk dim. på noen 7x15" felger?

Ser for meg 195/45/15...eller?

Og hvis noen har bilder, sleng dem ut;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville gått for 195/45-15 event 185/45-15 for litt mere strekk

dekkskift.no skaffer deisse dekka til en fin pris

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det avhenger selvsagt av hvordan look du er ute etter.

 

Går fint med både 195/45 og 195/50 sånn fysisk.

 

Jeg hadde i utgangspunktet ett sett 195/45 som jeg skulle ha på disse rm'ene i 7,5X15. De forsvant ganske fort av og ble erstattet med ett sett 185/45 som jeg synes så mye bedre ut .

 

3105614884_51c875d807_o.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her ser du 195/50/15 på 7x15 blir litt ballong.... 185/45 ser bra ut

gti 001.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Er på utkikk etter litt strekk. Så må si det så meget bra ut med 185/45 på din der Joachim!

Lurer på om det ikke blir det da: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 7x15" med 175/50-15 på :) Syns det er helt greit, og jag hadde hvartfall IKKE satt på noe breiere... Det har også så å si identisk rulleomkrets med 195/45-15 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir dårlige veigrep med smale dekk da....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et bilde. Ser vel sånn tålig.. Dette er da Kuhmo vinterdekker :)

 

DSC_0323.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir dårlige veigrep med smale dekk da....

 

: klø : Tviler Sterkt på at du merker noen forskjell på 195 og 165, om de er av samme merke...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: klø : Tviler Sterkt på at du merker noen forskjell på 195 og 165, om de er av samme merke...?

 

Sånn matematisk sett så har du 15% mindre kontaktflate og derfor også 15% mindre grep :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, matematisk, jeg skjønner det, men tror du må tyne rimlig greit for at det i PRAKSIS er mulig å merke forskjell..? Teori og praksis stemmer sjelden sammen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, matematisk, jeg skjønner det, men tror du må tyne rimlig greit for at det i PRAKSIS er mulig å merke forskjell..? Teori og praksis stemmer sjelden sammen :P

 

Jeg vil heller våge å påstå at praksis som kan beskrives ved hjelp av matte, fysikk eller kjemi ofte stemmer ganske godt med teori. Fysikkens lover om statisk og dynamisk friksjon samt bremselengde kan lett overføres til eksemplet nevnt over her.

 

Om du kjenner en 15% forskjell er en annen ting, men den er der, og det kan jo være greit å ha dagen du såvidt greier å stoppe 10cm fra bilen foran deg som plutselig bråbremsa?

 

Just my 2 cents

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du dekkstrekk så har du mye dårlige grep! Det sier seg selv! Bare prøv å ligge litt hardt i svingene med dekkstrekk så merker du at dekksidene gir fort etter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Er på utkikk etter litt strekk. Så må si det så meget bra ut med 185/45 på din der Joachim!

Lurer på om det ikke blir det da: klø :

 

Husk på at det var 7,5" bred felg, da - og ikke 7".

 

Strekk kan være kult det, men på 7" felg får du ikke strekk på dekka om du ikke vil ødelegge kjøreegenskapene helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bredde og veigrep ?

Om du har 15 % smalere dekk, er det ikke sikkert at veigrepet blir 15 % dårligere. Det er vekt og føre som også teller her. Hvis vi ser på vinterdekktyper, er det opplagt at smalere dekk (med pigg i tillegg) gir bedre veigrep enn brede dekk. På sommerføre må det måles ved prøver. Det er heller ikke helt sikkert at et 165-dekk contra et 185-dekk ved oppbremsing setter svarte spor etter seg som er 15 % smalere. Dette henger igjen sammen med profilen på dekket. her er det altså mye å tenke på. Jeg tror nok at de fleste bilførere (også klubbmedlemmer) ikke bør utfordre skjebnen såpass at disse eventuelle 15 % vil ha særlig betydning.

Hold lengre avstand (he, he...) Hilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at det var 7,5" bred felg, da - og ikke 7".

 

Strekk kan være kult det, men på 7" felg får du ikke strekk på dekka om du ikke vil ødelegge kjøreegenskapene helt.

 

Jada, var klar over det;)

 

Er ikke på jakt etter grisestrekk, men så lenge dekkene ikke fremstår som ballongdekk er jeg happy:)

 

 

Og vedr. denne diskusjonen om veigrep etc. , er det nok ikke noe jeg kommer til å merke...skal stå på en Polo med hele 1,4l slagvolum....: fis :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strekk får du ikke på 7" med 185/45, men temmelig rette dekksider og lite "ballonglook" får du. Ville gått for den dimmen hadde jeg vært deg.

 

185/45 på mine 8x15:

Resized_IMG_3159.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heller også mot 185/45, da det, som du sier, ikke vil bli nevneverdig strekk på såpass smale felger. Men likte strekken du hadde på 8" brei felg...akkurat passe:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk her!

http://www.tyrestretch.com/index.html

 

Om Christer har fått inn dekk så skal jeg få lagt noen 185/45-15 dekk på 7x15 felg nå i kveld, skal ha dem med meg til Stavanger til helga, så hvis du er interesert kan du sikkert få se hvordan det ser ut i løpet av neste uke!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

175/55-15 dekk på 7x15 felg (mest mulig korrekt rulleomkrets på Golf 2):

 

175-55-15a.jpg

 

Bilen er senket etter dette ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bredde og veigrep ?

Om du har 15 % smalere dekk, er det ikke sikkert at veigrepet blir 15 % dårligere. Det er vekt og føre som også teller her. Hvis vi ser på vinterdekktyper, er det opplagt at smalere dekk (med pigg i tillegg) gir bedre veigrep enn brede dekk. På sommerføre må det måles ved prøver. Det er heller ikke helt sikkert at et 165-dekk contra et 185-dekk ved oppbremsing setter svarte spor etter seg som er 15 % smalere. Dette henger igjen sammen med profilen på dekket. her er det altså mye å tenke på. Jeg tror nok at de fleste bilførere (også klubbmedlemmer) ikke bør utfordre skjebnen såpass at disse eventuelle 15 % vil ha særlig betydning.

Hold lengre avstand (he, he...) Hilsen

 

Hvor mange av fingrene dine ville du brukt til å klamre deg fast til et tre du skal klarte opp i?

 

Smale vinterdekk gir bra grep på is og brede vinterdekk gir bra grep på snø.

 

Et strekt 165-dekk gir nok mye mer svarte merker på asfalten enn f.eks. et 195-dekk, da det mister kontakten med bakken tidligere. I en nødbremssituasjon vil kanskje ikke det brede dekket legge fra seg bremsespor i det hele tatt?

Om det brede dekket legger fra seg smalere bremsespor enn det smale, kjører man på feil lufttrykk.

 

Og den dagen elgen kommer hoppende ut i veien og du kommer i 120 med GTI'en din setter du nok pris på at bilen stopper 2 meter før elgen, istedenfor at elgen stopper 2 meter inni bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbake til start. Hva slags bil skal dekkene sitte på?

 

195/45 er best på Polo 1, 2 og 3.

195/50 er best på Golf 1, 2 og 3 og Polo 4.

195/55 eller 205/50 er best på Passat 3.

195/65 er best på Golf 4, 5 og 6 og Passat 4.

205/65 er best på ny Passat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polo 4 skal ikke ha 195/50, men 195/45 ;) Eller evt 175/50, som er så å si det samme :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbake til start. Hva slags bil skal dekkene sitte på?

 

195/45 er best på Polo 1, 2 og 3.

195/50 er best på Golf 1, 2 og 3 og Polo 4.

195/55 eller 205/50 er best på Passat 3.

195/65 er best på Golf 4, 5 og 6 og Passat 4.

205/65 er best på ny Passat.

 

Skal på en Polo 6N:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.