#1 Skrevet Februar 10, 2009 Hei! Har en 1986 Audi 100 avant 2,2 136hk som har litt startproblemer. Hvis jeg stopper motoren når den er driftsvarm, vil den ikke starte igjen. kan file på starteren så lenge jeg bare vil, men ikke antydning til at den vil starte. Hvis jeg da lar bilen stå i cirka 10 minutters tid, å prøver på nytt, starter den med en gang igjen. Han jeg kjøpte bilen hos mente d kunne være bensinpumperelèet, men det virker ikke logisk for meg Hva kan problemet være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 10, 2009 KAn jo legge opp en bryter på pumpa for å sjekke om den vil starte da Evt. måle på pumpa når den ikke vil starte! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 10, 2009 Det er dysene dine som er slitene og lekker... Bytter du disse så er problemet borte.. men ikke kjøp hos møller.. det koster altfor mye... jeg kjøpte selv fra www.autohausaz.com for litt siden Skeptisk? pell dem ut.. ta dem i flaske.. vri på startern, sjekk om de lekker etter du har stoppa... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 11, 2009 KAn jo legge opp en bryter på pumpa for å sjekke om den vil starte da Evt. måle på pumpa når den ikke vil starte! hører når jeg skrur på tenninga at pumpa går. Det er dysene dine som er slitene og lekker... Bytter du disse så er problemet borte.. men ikke kjøp hos møller.. det koster altfor mye... jeg kjøpte selv fra http://www.autohausaz.com for litt siden Skeptisk? pell dem ut.. ta dem i flaske.. vri på startern, sjekk om de lekker etter du har stoppa... "ta dem i flaske"? hva mener du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 11, 2009 Steike den vakke dum, men så va det å få ut dysen da Di kan sitte noe inni hællvette! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 11, 2009 "ta dem i flaske"? hva mener du? Pell de ut og putt dem oppe i flaske slik at når de spruter så havner all bensinen kun oppi flaska Men ja, som Tor-steve nevner så kan det være j*** å få ut uten å ødelegge hylsene rundt, så vær forsiktig.. og når du kjøper nye så kan du like greit bytte disse hylsene samt alle o-ringene rundy dysene også. Men hvis du søker litt så tenker jeg du finner mer utfyllende info om det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 15, 2009 Hadde ute dysene i går, å gjorde som beskrevet tidligere i tråden av Morten Holla. Synes ikke dem lak nei, så hva kan det være da? Motoren starter krute godt hvis jeg bruker litt startgass. Kan det rett å slett være starteren (som en kompis av meg foreslo) som er "dårlig", å at den trekker altfor mye strøm, slik at det ikke er noe mer igjen til bensinpumpe, pumperelè etc? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 15, 2009 På motoren din sitter det to vanntemp sensorer en til ecu og en til instrumentet Kjør motoren varm slik at den ikke vil starte igjen og ta av kontakta på vanntemp sensoren til ecu`en og se om den starter da. Tror det er blå kontakt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 15, 2009 Hvorfor skulle dysene slutte å lekke etter at man prøver på nytt etter 10 min? Sjekk at "lokket" i mengdefordeleren ikke er gjengrodd av møkk, går dette tregt har det vanskelig for å løfte seg når man kinner på startern. Dette lokket utvider seg litt når det er varmt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 15, 2009 Jeg hadde akkurat samme symptomer på min 2.2 10VT. Da var det vakumlekkasjer som var problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 15, 2009 Samme på min 2.2 sugemotor også, det var vakuumlekkasjer, opptil flere av dem. Belgen mellom luftfilterboks/mengdefordeler og gasspjeldet var råtten både her og der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 15, 2009 Kan ikke være hallgiveren da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 15, 2009 Hvorfor skulle dysene slutte å lekke etter at man prøver på nytt etter 10 min? dysene lekker så det kommer for mye bensin inn i sylinderne, etterhvert blir trykket i bensinsystemet borte, bensinen i sylinderne fordamper og bilen starter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 16, 2009 er nok dysene ja. kjent problem på disse. det og falsk luft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 16, 2009 Men han sier jo at dysene ikke lekker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 16, 2009 Om det er falskluft så er disse motorene relativt grettene når de er kalde gitt, hvert fall hvis den i utgangspunktet var justert riktig mtp bensinfordeling. Var det noe problem åta ut dysene egentlig? det skal være litt motstand ellers er det fort gjort en lekasje rundt dysene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 16, 2009 (endret) har du sjekka om bensinfordeleren får bensin da? problemet er jo besin siden den starter så fort den får startgass da. så falskluft kan være problemet. hvis det lekker luft klarer ikke motoren å suge opp skåla i bensinfordeleren og gi bensin mens man prøver å starte.. se nøye etter lekasjer. varme gjør at metall og gummi utvider seg så se godt etter slangeklemmer som ikke er stramme osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 17, 2009 (endret) har du sjekka om bensinfordeleren får bensin da? problemet er jo besin siden den starter så fort den får startgass da. så falskluft kan være problemet. hvis det lekker luft klarer ikke motoren å suge opp skåla i bensinfordeleren og gi bensin mens man prøver å starte.. se nøye etter lekasjer. varme gjør at metall og gummi utvider seg så se godt etter slangeklemmer som ikke er stramme osv. I så fall, hvorfor starter bilen etter å ha venta litt 10m? hvorfor er det ikke problemer med at bilen får for mager blanding når den er varm? Jeg har hatt problemet, både med vakuumlekasje og gåene dyser. Det var dysene som hadde skylda for at den ikke ville starte når den var varm... jeg gadd aldri å sjekke om de lakk fordi jeg var ganske sikker + jeg snakka med en venn av meg som har rimlig grei peiling på disse motorene, og det å bytte de gjorde susen. Grunnen til at bilen ikke starter når dysene lekker og den er varm er som christian nordsjø sier og jeg trenger vel ikke gjenta det... Vakuumlekasja gjorde at bilen døde hele tida når den var kald og ikke omvendt... Hvorfor? fordi når bilen er kald så krever den mer bensin enn når den er varm fordi når bensinen treffer kalde sylindervegger, så "fordamper" den og tenner ikke slik du vil den skal. Det er derfor du har hjelpestartsdysa, men den klarer ikke kompensere for all lufta som lurer seg forbi "LMM" eller spjeldet i k-jeten... Klart, jeg kan ta feil, det kan være andre ting som feiler og det lønner seg å se etter feil før man bytter noe, absolutt. Mulig du er inne på noe når du snakker om bensinmengdefordeleren, men klarer ikke annet enn å være litt skeptisk Det er bare å sjekke, skader ikke. Evt. kan du tjuvkoble startdysa og sjekke om den starter da... gjør den ikke det så er det ikke fordi den er mager... Kanskje du til og med kan skru ut pluggene og sjekke om de er våte når den ikke vil starte mens den er varm? Dvs. etter du har prøvd å starte den. Er "desverre" ganske sikker på at dysene er gåene.. og om bilen har gått 200-250+ uten at disse er blitt bytta, så er det snart på tide å bytte dem uansett ja, jeg ser at de er blitt testa, men er du heeelt sikker på at du har testa de ordentlig/riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...