#1 Skrevet Februar 10, 2009 (endret) Hei Har nylig byttet dieselpumpe og filter på merkeverksted av kjennt navn, men har fremdeles problemer. Etter dieselpumpebytte merket jeg tydelig at bilen var betydelig dauere enn før pumpen havarerte. Bilen ble levert inn og de fant feil med LMM, denne ble byttet og bilen ble "noe" raskere, men ikke så bra som før havariet. Opplever også store problemer med dieseltilførselen ved kaldstart. Spesiellt da det er kaldt (typisk under - 15) så kommer det ikke diesel (mellom dieselfilter og pumpe) i gjennomsiktig rør. Må kjøre den på starteren i laaaaang tid før den så vidt putrer og harker seg i gang. Jeg har klaget til Møller iom at dette oppsto etter dieselpumpebytte, men de hevder det er feil med styring/pumpe ved tanken. I noen tilfeller, må jeg ty til startgass for å lirke litt diesel frem til motoren (ja jeg vet det kan være risky business med den gassen...) Er det normalt at diesel trekker seg tilbake til hovedtank ved lengre parkering? Jeg hevdet at det måtte være falsk luft ett eller annet sted som var årsak, men de er tydelig opptatt at det må være kluss med bakre pumpe..... Jeg er ikke helt trygg på verkstedets konklusjoner, da jeg ofte får merkelige konklusjoner som ikke helt stemmer med virkeligheten (disse er ofte knyttet til å bytte dyre deler...) Stemmer det at det er 3 delt dieseltank på 2.5Tdi Quatro og at et system pumper diesel mellom disse tankene? Fikk full stopp her om dagen da det var ca 20 liter igjen på tanken og bilen ble fraktet til opptining og lufting hos verkstedet. konklusjon her er også at det er noe rart med bakre pumpe og/eller styringen av dette. Håper noen kan hjelpe meg litt med dette, da jeg håper å oppleve lengre fryd med min Audi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 10, 2009 Skal kunne starte over lengre tids parkering uten at du skal "file" deg ihjel på starteren. Sitter matepumpe på disse. Mulig årsak, burde få feilkode på denne. Eventuelt kan du teste den rimelig lett å høre om den går. Men kan ikke si noe sikkert da det ikke er jeg som har stilt diagnosen, har heller ikke lyst å henge ut møller her. Men men.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 10, 2009 Men er det "normalt" at dieselen skal sige tilbake til hovedtank ved parkering (over natten) ? Jeg kan ikke forstå at det er normalt. Da vil det jo være en mengde luft i systemet? Er det ikke dette man blir kvitt ved lufting? Jeg trodde at det skulle stå diesel fra filteret til dieselpumpe omtrent hele tiden og at evt tilbakesig ville skje mellom dieselpumpe og tank... (og at dette også kansje er feil? tyder på at det kommer inn falsk luft?) Da motoren er varm, siger det kun diesel gjennom den gjennomsiktige slangen, og alt virker normalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 10, 2009 Sitter en pumpe i tanken som pumper fra venstre til høyre side pga tanken er delt i to kammer. Men er vel ikke noen matepumpe som pumper diesel fram til dieselpumpa mener jeg? Er håpløs å få start på hvis du har demontert noen av røra på pumpa. Har gjort dette to ganger på min,ene gangen ved bytte av kammer,og andre når pumpa gikk,og det var mye filing på starteren og lufting da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 11, 2009 Det er unormalt at diesel siger tilbake, uansett hvor lenge den står. Da må det være lekkasje i en slange, en kobling, i pumpe, i filter, i returventilen som sitter i filter eller i rør. Du skriver ikke hva "havariet" var. Hvordan var bilen før pumpeskift, og hvorfor ble pumpe skiftet? Du er ikke lurt på en pumpe uten at dette var årsaken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 12, 2009 Bilen startet ikke etter den sto over natten i kaldt vær. Bilen ble fraktet til et verksted, hvor det ble konstantert at dieselpumpen var defekt (utlest av feilregister), dette ble bekreftet av Møller da den ble fraktet dit. Besyndelig er det dog at tilnærmet samme scenario skjer nå, da det er -26... Bilen var ikke en "racerbil" før dieselpumpebytte, men den er hakket dårligere nå.. (men bedre etter LMM be byttet) Fikk tilbakemelding fra M i går, de skal ha litt under 7000 for å reparere bakre pumpe problemet mitt. Jeg er veldig skeptisk til å levere inn bilen min der, da jeg fremdeles føler at det er en lekasje som er problemet. Bilen går jo bra da den først starter,,,, og etter 4-5 minutt er luften borte fra dieselen også... Tror jeg tar med bilen til en uavhengig part som kan vurdere det hele på nytt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 1, 2009 (endret) Har selv erfaring fra at slike motorer er trege å få start på når det er kaldere enn -20. Da er det godt å vite at registerremmen er i god stand, for det hakker og rister godt de første sekundene før det går over i silkemyk gange. EDIT: des 2010: Ser at trådstarter sist var aktiv mai 2009 så da får vi neppe vite årsaken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 4, 2015 Min sønn fikk startproblem på sin A6 2,5 tdi-99 mod. Siden d var lenge siden dieselfilterbytte så regnet vi med at det var problemet. Skifet filter og brukte mek vakumpumpe for å trekke filteret fullt. Brukte vakumpumpa p returslangen fra dieselpumpa for å dra diesel til dieselpumpa og fylle dénne. Men vi ble plaget m luft hele tiden. Vi plagdes så inn i helv....Satte på en bremseluftepumpe på "sugeskruve/nippel" på toppen av dieselfilteret og vakumerte igjen. I det pumpingen ble avsluttet så vi at diesel og luft fra bremselufteren rant tilbake i filteret. Det viste seg at hele problemet bestod i at bilen stod i oppoverbakke m front opp. I det vi avsluttet vakumpumping og tok av slangen så rant dieselen tilbake i tanken bak i bilen og dro luft inn igjen. Fikk snudd bilen m front nedover. Ny prosedyre m vakum. Fylte opp slangen fra filter til pumpe m type vaksinesprøyte som en får p biltema mener jeg. Vakum på returslange fra diesel pumpa ( her må d være en envegsventil da d tok lang tid før vi fikk litt diesel gjennom denne og luftet ut). Løsnet så på alle dyserør og turnet motoren noen ganger p starter. På m dyserør og etter noen turninger så startet jævelskapet. Motoren gikk som ei klokke og eieren var lykkelig😀😀 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 5, 2015 Min sønn fikk startproblem på sin A6 2,5 tdi-99 mod. Siden d var lenge siden dieselfilterbytte så regnet vi med at det var problemet. Skifet filter og brukte mek vakumpumpe for å trekke filteret fullt. Brukte vakumpumpa p returslangen fra dieselpumpa for å dra diesel til dieselpumpa og fylle dénne. Men vi ble plaget m luft hele tiden. Vi plagdes så inn i helv....Satte på en bremseluftepumpe på "sugeskruve/nippel" på toppen av dieselfilteret og vakumerte igjen. I det pumpingen ble avsluttet så vi at diesel og luft fra bremselufteren rant tilbake i filteret. Det viste seg at hele problemet bestod i at bilen stod i oppoverbakke m front opp. I det vi avsluttet vakumpumping og tok av slangen så rant dieselen tilbake i tanken bak i bilen og dro luft inn igjen. Fikk snudd bilen m front nedover. Ny prosedyre m vakum. Fylte opp slangen fra filter til pumpe m type vaksinesprøyte som en får p biltema mener jeg. Vakum på returslange fra diesel pumpa ( her må d være en envegsventil da d tok lang tid før vi fikk litt diesel gjennom denne og luftet ut). Løsnet så på alle dyserør og turnet motoren noen ganger p starter. På m dyserør og etter noen turninger så startet jævelskapet. Motoren gikk som ei klokke og eieren var lykkelig Ved filterbytte er det ikke nødvendig med lufting dersom det gjøres på riktig måte. Så her er prosedyren til neste gang; Sett klemme på alle fire slanger på filteret og demonter disse fra filteret. Fyll opp nytt filter med diesel, monter tilbake og fjern klemmer. Det vil da være minimalt med luft i systemet og motoren burde starte relativt greit. Gjenværende luft vil forsvinne igjennom dieselreturen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...