oljelys og lyd på passat 89!!

Anbefalte innlegg

ser litt på en bil som jeg ikke helt skjønner hva som er galt med..

en Passat 1.8 89 mod,

den har i periodevis laget en ordentlig varsellyd fra dasjbordet, og samtidig blinker oljelyset...

dette kommer og går..

har sjekket oljenivå og ellers andre ting og se nivå på, men her ser alt normalt ut?

Noen som kan hjelpe meg her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det kommer lyd så er det vel for lite trykk, slitt oljepumpe muligens?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det kommer lyd så er det vel for lite trykk, slitt oljepumpe muligens?

 

da kan jo være en mulighet, sitter den på regreima??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser også at oljen er kollsvart, kan ikke ha noe med det og gjøre da..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei sitter innvendig i bunnpanna, men det høres uansett ut som att du skulle tatt ett oljeskift så da er det jo egentlig ikke store jobben.

ned med bunnpanne, bytte pumpe på med ny pakning, bunnpanne, oljefilter og olje :)

 

vet også att trykksensorene på vag er skjøre saker så kan jo også være disse bare for å ha lagt til det alternativet også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

vet også att trykksensorene på vag er skjøre saker så kan jo også være disse bare for å ha lagt til det alternativet også.

 

hvor finner jeg denne trykksensoren..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, har funnet sensorene, og målt strøm på dem, den øverste sensoren måler 12 V, men den nederste får jeg ingen måling på... er den giveren gåen da, isåfall hvorfor kan jeg ikke få noe strømstyrke på selv ledningen, er det brudd i den kansje da..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

målt med bilen i gang?

 

disse sensorene jorder vel ved for lite trykk om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

målt med bilen i gang?

 

disse sensorene jorder vel ved for lite trykk om jeg ikke husker feil.

 

ok, så den høytrykss oljegiveren er jord, og lavtrykk er strøm.. 12 V??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut oljetrykksensoren og mål trykket med manometer!

Er ikke trykket som det skal er det like greit å plukke ned bunnpanna først som sist.

Sannsynligvis har du dårlig oljepumpe og/eller delvis tett oljesil. Er jo kjente problem på 1,8 literne til vag.

 

Har nettopp plagdes noe helt usannsynlig med en 02 a4 1,8turbo. Der var det silen som var delvis tett.

Prøvde først med flere motorrens, samt dieselbad i bunnpanna, men ingenting hjalp.

Måtte gjøre silen ren mekanisk, etterpå steg trykket til oppgitte verdier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjelden det er problemer med trykket på gamle 1.8 motorer.

Det første du må gjøre er å måle om trykket er som det skal være, lite vits å demontere motoren visst det bare er en trykkontakt som er defekt.

Trykket bør ligge på minimum 1 bar på tomgang ved varm motor og ikkje noe særlig under 3 bar på et par tusen omdreininger.

Er ganske vanlig at oljetrykksbrytere ryker og gir varsel for lavt trykk.

Skulle det vise seg at trykket faktisk er for lavt bør du ikkje kjøre med bilen før feilen er reparert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har jeg skaffet en oljetrykksgiver til det høye trykket, skal ut og teste bilen etterpå...

men denne silen som dere snakker om, den kan sikkert ha godt av en rens uansett, er den lett tilgjenngelig..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.