#1 Skrevet Februar 11, 2009 Hei jeg har en seat toledo 99/00mod tdi. motor AHF km 175000. mener jeg har turbo GT1749V Når jeg eks gir på så virker det som turbo`n slutter å fungere litt oppe i turtall å vis jeg girer så er det ikke turbo trykk der i det hele tatt lenger, da må jeg slå av teninga så starte bilen igjen så fungerer turbo`n igjen: klø : jeg var på møller a da kom det en feil meling *manifoltrykk ovre trykk overskredet*(eller lingnede) han trudde det kunne væra turbo`n. Bilen bruker ikke olje å det ryker ikke noe unormalt. noen her som vet noe ? Vis det er turbo`n så er det fristende å gjøre: *større turbo *større dysser *fjenre EGR (å rense insugmanifol) *custom chip noen som vet ca va dette vil koste å om det er mere som bør gjøres? å kan dette gjøres av en uten erfaring:p. hyggelig med svar mvh Ringlund Beklager vis jeg har satt denne tråden feil sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 11, 2009 Høres mer ut som ødelagt N75 magnetventil (den som styrer ladetrykket). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 11, 2009 Høres mer ut som ødelagt N75 magnetventil (den som styrer ladetrykket). Hvordan finner jeg ut dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 11, 2009 Enten ved å bytte den til en ny orginal, eller montere manuell boost controller. Jeg hadde samme symptomer som deg, og kjøpte ny fra Møller. Kostet ca 700kr mener jeg og byttet den på 5 minutter. Det er en liten ventil med 1 kontakt og 2-3 slanger på, sitter normalt i området rundt luftfilterboksen/turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 11, 2009 Enten ved å bytte den til en ny orginal, eller montere manuell boost controller.Jeg hadde samme symptomer som deg, og kjøpte ny fra Møller. Kostet ca 700kr mener jeg og byttet den på 5 minutter. Det er en liten ventil med 1 kontakt og 2-3 slanger på, sitter normalt i området rundt luftfilterboksen/turbo. Hjelper IKKE å montere manuell boost controller på en vnt turbo med gåen N75 Skal du bruke manuell boost controller må den brukes sammen med en fungerende N75 ventil, og da kun for å regulere NED trykket (oftest for å fjerne ladetrykk peaks). Boost kontroller fungerer derimot utmerket på wastegate styrte turboer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 11, 2009 Må de kobles i serie på VNT turboer for å ha noen effekt? Isåfall lærte jeg noe nytt idag og. Isåfall er det jo like greit for OP å bare kjøpe seg en ny orginal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 11, 2009 Gåen N75, eller gåen VNT-mekanisme. Er vel ikke akkurat sjelden at mekanismen som justerer eksossiden av disse turboene kokser fast, slik at N75-magnetventilen ikke har noen funksjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 11, 2009 (endret) det omtalte farris trikset kan jo være ei mulighet her viss turboen er koksa ned ? Men det er vel turbo trykk peaks som gjer at den går i nødmodus og da trur eg Petter har rett som vanelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 11, 2009 det omtalte farris trikset kan jo være ei mulighet her viss turboen er koksa ned ? Men det er vel turbo trykk peaks som gjer at den går i nødmodus og da trur eg Petter har rett som vanelig Hvis vnt mekanismen er kokset fast med aggresiv vinkel vil den også lade for mye og gå i nødmodus, så Ole Gunnars tips er fortsatt réelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 11, 2009 Enten ved å bytte den til en ny orginal, eller montere manuell boost controller.Jeg hadde samme symptomer som deg, og kjøpte ny fra Møller. Kostet ca 700kr mener jeg og byttet den på 5 minutter. Det er en liten ventil med 1 kontakt og 2-3 slanger på, sitter normalt i området rundt luftfilterboksen/turbo. Jeg får vel dra på møller på fredag å kjøpe en sånn en da. (jeg får sikkert ikke lånt en sånn en hos di for å sjekke om det er den så) men hva er dele nr på denne *N75* ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 11, 2009 Denne VTN-mekanisme er på turbo`n eller er jeg helt på jorde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 11, 2009 (endret) Jeg får vel dra på møller på fredag å kjøpe en sånn en da. (jeg får sikkert ikke lånt en sånn en hos di for å sjekke om det er den så)men hva er dele nr på denne *N75* ? 034 906 283 H Og VNT-mekanismen er en del av turboen ja. Den nederste vakuum-klokka på dette bildet, hvis jeg har misforstått riktig: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 11, 2009 Beklager å 'kuppe' tråden din, men har lignende feil på min -99 Aa 1.9 tdi.... Hvis VTN-mekanismen er kokset igjen, hjelper det å skifte N75 da? Eller må man skifte turbo i samme slengen for at ting skal være i orden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 11, 2009 Beklager å 'kuppe' tråden din, men har lignende feil på min -99 Aa 1.9 tdi.... Hvis VTN-mekanismen er kokset igjen, hjelper det å skifte N75 da? Eller må man skifte turbo i samme slengen for at ting skal være i orden? Hvis vnt mekanismen er kokset fast må turbo overhales ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 11, 2009 Hvis vnt mekanismen er kokset fast må turbo overhales ja kan den overhales? Og er dette noe man kan gjøre selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 11, 2009 kan den overhales? Og er dette noe man kan gjøre selv? Både ja og nei, noen kan overhales mens andre er FUBAR. Dette kan du ikke gjøre selv såfremt du ikke har en særdeles velutstyrt garasje og spesifikk kompetanse. FUBAR = Fu**ed Up Beyond All Repair 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 11, 2009 034 906 283 H Og VNT-mekanismen er en del av turboen ja. Den nederste vakuum-klokka på dette bildet, hvis jeg har misforstått riktig: Dette er VNT mekanismen, en rekke variable "spjeld" som dynamisk øker/senker vinkelen, og igjen skaper variabelt ladetrykk på forskjellige turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 11, 2009 Da får jeg håpe det er N75 så jeg sliper å sende turbo`n på overhaling. Men dette med koks kan det ha noe med EGR`n? Jeg har tenkt å koble ut EGR å rense insuget til sommer for da er det lit varmere ute:). Takker for nyttige svar her, dette er et meget bra forum:tilber: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 11, 2009 Da får jeg håpe det er N75 så jeg sliper å sende turbo`n på overhaling.Men dette med koks kan det ha noe med EGR`n? Jeg har tenkt å koble ut EGR å rense insuget til sommer for da er det lit varmere ute:). Takker for nyttige svar her, dette er et meget bra forum:tilber: EGR er ikke synderen her, da disse bladene sitter i eksosdelen på turboen. Synderen er at de ikke blir operert nok og "gror" fast. Daukjøring er IKKE bra for vnt mekanismen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 11, 2009 Dette problemet har jeg og på min a6 1.9tdi. Men min kutter etter ca 4000o/m og må starte bilen på nytt for at den skal komme igjen. Min bruker og en litt olje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 11, 2009 Åssen ser en N75 magnetventil ut (bilde:)) å denne sitter på røret fra luftfilterboksen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 15, 2009 Ut i fra bildene over, ser det jo ut som man kan dele turboen selv, og slipe/fjerne koks selv, for at den skal fungere normalt igjen? Eller er dette noe man absolutt ikke bør gjøre? Har ikke et velutstyrt verksted.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 15, 2009 Ut i fra bildene over, ser det jo ut som man kan dele turboen selv, og slipe/fjerne koks selv, for at den skal fungere normalt igjen? Eller er dette noe man absolutt ikke bør gjøre? Har ikke et velutstyrt verksted.... http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=206363 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 1, 2009 liten oppdate. Jeg har fått montert en turbo trykksmåler å når jeg liger eks. på E6 å gir full gass så har jeg maks lade trykk på 1,7bar: eek : jeg syntes dette høres mye ut til å være en orginal 110TDI? (den skal ikke være trimmet etter det jeg vet). koblet til vag-com å da fikk jeg opp dette så da søkte jeg feil kode å fikk opp dette . Skal ha bilen på verksted hos en kompis i morgen så får håpe vi finner ut av hva det er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 2, 2009 Da har jeg sett over alle vakum slanger å bytta den som går fra turbo`n til det jeg trur er N75 ventilen siden det var hul i den. så bytta jeg diesel filter. å sletta feilen på bilen. men nå går bilen mye bedre å man hører turbo`n veldig godt. men feilen kommer igjen. men nå går trykket til hel*** når jeg gir på. så driver å lurer på om bilen kan være chipet, åssen finner jeg ut om den er det? å kan det fortsatt være n75 ventilen ell kan det være pga bilen kan være chipet? her er bilde av turbo trykket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...