#1 Skrevet Februar 11, 2009 Heppsann! Har en 1,9tdi som har trillet 130.000km. Når den står på tomgang har den veldig "hard" gange på seg. Rakler liksom litt i maskineriet. Noen som har vært borti lignende? Har jo ikke gått mer enn 130!! Kan ta opp lyden og legge den ut til helgen. Even 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 12, 2009 HAr den kommet plutselig? Forsvinner den vis du gir litt gass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 12, 2009 Hvis jeg gir litt gass blir den borte ja. Står en 03 skoda 1,9tdi 130hk her på gården også, den har gått 150', men den har kjempemyk og god gange uansett! Høres ut som min går på grus, mens den går på smør! hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 14, 2009 Hadde det samme på min nå nylig! Synderen i mitt tilfelle var reimhjulet til dynamoen. Inni reimhjulet står det et sperrelager. Dette er et lager som kun snurrer en vei og på min stod dette bom fast. Resultatet var ubalanse i reimhjulet som igjen førte til at strammeren til multireima ble stående å klappre! Utrolig stygg lyd spesielt på tomgang. Trodde først det var selve strammeren som var gåen, så den byttet jeg uten at lyden forsvant: mad : Ta en 19 nøkkel eller en lang skiftnøkkel og slakk strammeren. Ta av reima på dynamoen og sjekk reimhjulet. Gi dynamoen fart og er lagret i orden skal du kunne holde igjen selve reimhjulet (KUN den ene veien) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 14, 2009 Godt tips som skal sjekkes! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 14, 2009 Hadde det samme på min nå nylig! Synderen i mitt tilfelle var reimhjulet til dynamoen. Inni reimhjulet står det et sperrelager. Dette er et lager som kun snurrer en vei og på min stod dette bom fast. Resultatet var ubalanse i reimhjulet som igjen førte til at strammeren til multireima ble stående å klappre! Utrolig stygg lyd spesielt på tomgang. Trodde først det var selve strammeren som var gåen, så den byttet jeg uten at lyden forsvant: mad :Ta en 19 nøkkel eller en lang skiftnøkkel og slakk strammeren. Ta av reima på dynamoen og sjekk reimhjulet. Gi dynamoen fart og er lagret i orden skal du kunne holde igjen selve reimhjulet (KUN den ene veien) Gjort akkuratt det samme på min idag, da det var ett forferdelig leven i dag morges når jeg startet opp. Hos meg var det frihjulet som var gåent, men så kommer mitt spørsmål til deg, trenger man ett spesialverktøy til å skifte reimhjulet. Ser ingen annen måte jeg vertfall, er valeo dynamo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 14, 2009 Gjort akkuratt det samme på min idag, da det var ett forferdelig leven i dag morges når jeg startet opp. Hos meg var det frihjulet som var gåent, men så kommer mitt spørsmål til deg, trenger man ett spesialverktøy til å skifte reimhjulet. Ser ingen annen måte jeg vertfall, er valeo dynamo. Disse http://www.bema.no/product/3531031/ passer på dynamoakslingen. Tror det var M12. Fikk ikke tak i den som skal passer i reimhjulet, så jeg brukte skrustikka. Min var så gåen at jeg fikk av reimhjuldelen sånn at bare innerringen av lagret stod igjen. Denne måtte jeg i tillegg varme litt før den løsnet. Det er vanlige høyregjenger på dynamoakslingen. Når jeg monterte det nye hjulet holdt jeg igjen med en stor rørtang på yttersiden av multreimsporet. Brukte en dråpe med loctite gjengelåsing . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 15, 2009 Hadde det samme på min nå nylig! Synderen i mitt tilfelle var reimhjulet til dynamoen. Inni reimhjulet står det et sperrelager. Dette er et lager som kun snurrer en vei og på min stod dette bom fast. Resultatet var ubalanse i reimhjulet som igjen førte til at strammeren til multireima ble stående å klappre! Utrolig stygg lyd spesielt på tomgang. Trodde først det var selve strammeren som var gåen, så den byttet jeg uten at lyden forsvant: mad :Ta en 19 nøkkel eller en lang skiftnøkkel og slakk strammeren. Ta av reima på dynamoen og sjekk reimhjulet. Gi dynamoen fart og er lagret i orden skal du kunne holde igjen selve reimhjulet (KUN den ene veien) Akkurat vært på verksted med A4n å fått skiftet dette lageret jeg og nå. Var en skikkelig ulyd i lageret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 16, 2009 Det er et vag verktøy som heter 3400 fåes kjøpt hos alle møller sine delelager:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 16, 2009 Det er et vag verktøy som heter 3400 fåes kjøpt hos alle møller sine delelager:) Da blir det kjøpt inn! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 17, 2009 Hm, nei ikke sikkert det. Hatt den ei stund da, men! Er ikke mye ute å kjører vettu så Frihjul kan jeg nok skaffe til deg Even, må ha spesialverktøy for å bytte det, har nettopp byttet dette hjulet på passaten, er 1.9TDi PD også, fikk en urolig stygg gange på tomgang, her hadde det nok godt for lenge så strammeren til reima ble også byttet (er en foring som blir slitt her også, så hjulet blir såpass slakt at det begynner å gnisse på selve demperen på strammeren) er en kjent feil på PD detta der (sikkert byttet 10-20stk når jeg jobbet på Møller) Er du interresert har jeg også et brukt hjul liggendes, som jeg fant igjen i delelageret mitt etter jeg hadde byttet hjulet på passaten...*hehe* og dette hjulet er i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 17, 2009 Det er et vag verktøy som heter 3400 fåes kjøpt hos alle møller sine delelager:) Hvis ikke VAG verktøyet er lagervare kan det være over 6 måneders leveringstid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 17, 2009 Er det ikke den her som kan brukes. Har en 2.0 tdi som har samme greia så ser at je burde tatt en tit på dette her jeg og. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-Audi-Passat-V-Belt-Pulley-Generator-Special-Tool_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ35625QQihZ002QQitemZ120326380955QQrdZ1QQsspagenameZWD1V 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 18, 2009 Jeg tok med dynamoen on det nye reimhjulet til Møller på Hvam og de byttet det for meg. Helt gratis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 19, 2009 Spørs om jeg får gjøre det samme. Blir iallefall ikke verksted i disse finanskrisetider! haha 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 21, 2009 Var på verksted for å skifte en simring i bakakslingen og da ble det konkludert med at det var som tidligere sagt her! Må vel kanskje plukke ned mye av fronten for å få skiftet dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 3, 2009 Min 130 hk pd har også en noe stygg og hard gange.. Pluss at det ofte vibrerer en del. Noen ganger mer enn andre ganger men på det værste ser man det godt på girkula og hvis jeg legger et krone stykket på rattet detter det fort av pga vibreringa.. Andre ganger vibrerer det mindre. Men hva kan det være.., VELDIG lyst til å bli kvitt dette! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 6, 2009 Min 130 hk pd har også en noe stygg og hard gange.. Pluss at det ofte vibrerer en del. Noen ganger mer enn andre ganger men på det værste ser man det godt på girkula og hvis jeg legger et krone stykket på rattet detter det fort av pga vibreringa.. Andre ganger vibrerer det mindre. Men hva kan det være.., VELDIG lyst til å bli kvitt dette! Har en a6 2.0 tdi pd motor bre sliter litt med det samme. Har i den tid jeg har hat biler hatt kunn bensin biler og dermed også minimalt med støy fra motor avdelingen. Dette er min første diesel bil. Så vil bare spørre om det skal vare så mye vibrasjon og risting egentlig eller skal det vare tilnærmet likt en bensin motor utenom kaklingen da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 7, 2009 Du kan jo kanskje sammenligne med en annen 2,0tdi/1,9tdi? Kan ta et bilde og legge ut av feilen som var på min. Den stygge lyden ble iallefall borte! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 7, 2009 Har en a6 2.0 tdi pd motor bre sliter litt med det samme. Har i den tid jeg har hat biler hatt kunn bensinbiler og dermed også minimalt med støy fra motor avdelingen. Dette er min første diesel bil. Så vil bare spørre om det skal vare så mye vibrasjon og risting egentlig eller skal det vare tilnærmet likt en bensin motor utenom kaklingen da Har litt hard gange min og til tider. Har ikke hatt tjangs til å sjekke ut dette enda. Hender den ikke starter på første forsøket også og av og til når jeg klarer å starten den likevel på første forsøket så går den veldig hardt og rister ganske bra. Men det er bare å stoppe og starte igjen så er det vekk ???? Rister litt i girkula her også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 9, 2009 (endret) Hei! Låner denne tråden litt, har en A6 1.9 tdi som det vibrerer på strammeren til viftereimen når den gårpå tomgang, er også en raslelyd som kommer når den vibrerer. Var sikker på at det var strammeren som var feilen, men etter å ha lest denne tråden ble jeg usikker. Tok en 19mm nøkkel på strammeren og den gikk fint og kjentes fast og fin ut, tok av reimen. snurret på dynamoen og der står reimhjulet helt fast. så er spørsmålet, er det samme hjul på min som over, eller skal det stå fast på min? På forhånd takk for svar. ser slik ut på min, se bilde er en valeo dynamo: Mvh Lars Ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 9, 2009 Hei. Ser her at det tydligvis er snakk og TDiI til Audi, stort sett. Lurer på om dette problemet også er vanlig på TDI til Golf V. Har selv en 2.0 TDI som også har en ekstra raklelyd til tider når den startes og går på tomgang.(Vesentlig når motoren er kald). Til tider er det også noe risting i hele motoren(bilen), mer enn det va r før. Den har nå rullet ca.95000 Km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 15, 2009 Deler som ble byttet!; (Sjekk første bilde!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 15, 2009 Et vennepars '04 1.9tdi hadde også samme lyd, og det var reimhjulet der også, så dette må da sies å være en gjenganger på disse.. Felles klage? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 15, 2009 Kan trygt si at disse delene har gjort sitt Hvor langt var bilen gått når disse ble skiftet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...