#1 Skrevet Februar 12, 2009 Hei! Mitt første innlegg på dette forumet Vel, jeg har noen problemer med bilen min, en '92 S4. Skal fortelle fra start til slutt, så får dere heller spør om det er mangelfullt eller om det er noe mer dere trenger å vite Har en kurs (kupèlys, klokke, kjørecomp) som stjeler for mye strøm. Jeg må derfor nappe ut denne sikringen når jeg vet bilen skal stå i ro en stund, ellers ender jeg opp med flatt batteri. Dette er forøvrig basert på informasjon jeg har fått fra forrige eier. På tirsdag når jeg skulle på jobb, stresset jeg noe veldig og glemte å nappe ut sikringen før jeg satte ifra meg bilen. Når jeg kommer ut igjen etter 7 timer, er bilen helt død. Prøver med startkabler etc. uten å få start. Oppdager så at det koker syre ut av + polen på batteriet. Prøver å trille igang bilen, dette går heller ikke. Etter litt lading via startkabel får jeg kontakt med instrumenter etc. i ca 5 sek en gang, før alt dør igjen. Starteren er det bare å glemme. Tauer så bilen inn i en parkeringstunnel, og prøver meg litt frem med div. sikringer osv. Napper ut ABS sikringen, og får start, men bare 2 ganger før alt er dødt igjen. Batteriet koker bare jeg skrur på tenningen. Etter mye om og men får jeg testet med et annet batteri, noe som fungerer som bare det, får start osv. Men tingen er at når jeg har på tennningen blir også + polen på dette batteriet veldig varm, men den er kald når tenninga er av. Tør derfor ikke å kjøre med baksetet i bilen, i frykt for brann. Kan forøvrig også nevne at det forrige batteriet etset et solid hull i skumgummien under baksetet, og det virker også som om gitteret som ligger undet skumgummien har kortsluttet batteriet ved enkelttilfelle eller kontinuerlig, siden det er to "svimerker" på metallet akkurat der polene befinner seg. Noen som har peil på hva som kan feile gullet mitt? Hadde satt stor pris på litt hjelp Bare spør om det er noe dere lurer på! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 12, 2009 lurte litt på en alvorlig jordingsfeil kansje..?? hvis det blir varmt, så er det en kortsluttning en plass... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 12, 2009 Har litt gummi over pluss polen på batteriet mitt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 12, 2009 Hadde en spennede feil på min C4 i høst som fororsaket full kortslitning. Under motoren ligger det et stålrør m/kobelen mellom starter og dynamo. Dette hadde slått nedi og feste på ene siden hadde blitt revet av. I dumper stoppet motoren, stabbstaget fikk kotakt m/fjærbeinet ytterst på skiven. Isolasjonen var da slitt av mot stabbstaget. Tok noen timer før jeg fant den... Tviler på at det er det som er problemet, men verdt en titt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 12, 2009 Har litt gummi over pluss polen på batteriet mitt.. men hvis det blir varmt så er det jo sikkert litt alvorlig muligens... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 12, 2009 du får sette et voltmeter på plusspolen.. jord og pluss pinnene på pluss polen, leser du av 12 volt da, så har du en jordingsfeil en plass... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 12, 2009 Jeg skal sjekke. Rød på pluss og svart på karosseri, right? Da skal jeg få 6V om det er som det skal eller? Skal også sjekke Christian Hestenes sitt tips Kom gjerne med flere inspill! EDIT: Om det var en kortslutning, ville ikke batteriet blitt varmt med tenningen av også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 12, 2009 Var bare et tips for og unngå kortsluttning under setet når det er på plass.. Noe jeg vil tro skjer etter at problemene hans er fikset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 12, 2009 Jeg skal sjekke. Rød på pluss og svart på karosseri, right? Da skal jeg få 6V om det er som det skal eller? Skal også sjekke Christian Hestenes sitt tips Kom gjerne med flere inspill! EDIT: Om det var en kortslutning, ville ikke batteriet blitt varmt med tenningen av også? du skal få 12 V... tenkte rød og svart på pluss... får du da 12V så har du en jordingsfeil.... kortsluttningen kan jo være relatert med et relee som slår inn når du starter bilen, så trenger ikke nødvendighvis og være varmt når tenning er av... dette er bare teorier da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 12, 2009 Det har du rett i Magnus, jeg skal skjære til en tom spylervæske boks og legge over batteriet. Litt idiotisk av Audi å lage en slik løsning hvor setet er en potensiell brannfare. EDIT: Høres logisk ut Kent Rune! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 12, 2009 Dette er altså gamlebilen min. Sålenge jeg hadde bilen (06/08-01/09) var jeg ikke plaget med selve batteriet. Jeg syns bilen dro litt seint på starteren, men den gikk da. Jeg fant ut at after-run pumpa ikke virket, og koblet fra den siden den ikke har noen viktig funksjon. Når den er tilkoblet, går den nemlig hele tiden og tapper batteriet. Etter dette tenkte jeg å kjøpe et nytt batteri for sikkerhets skyld, og det var vel i november mener jeg. Etter dette målte jeg litt forskjellig og fant ut at kursen på innvendig belysning trakk ca 0,6 ampere og at det var et trekk ellers på 0,3 ampere når den sikringen var fjernet. Jeg kjørte uten den sikringen i ca 2mnd og det eneste jeg "savnet" var kjørecomputer/ladetrykksmåler. Som du nevnte pr telefon igår, er det jo ikke umulig at det kan være kortslutning i starteren, og at det kanskje forklarer hvorfor den drar litt treigt, selv med bra strøm på batteriet? Skulle ønske jeg hadde en fasit, men da hadde jeg naturligvis fixet dette mye tidligere. Hadde vært fint å få løst problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 12, 2009 Ja det kan du godt si. Er ikke pent under mitt sete i allefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 12, 2009 Kunne vært intressant å prøvd med en annen starter for å evt. utelukke det problemet. Du har ikke noe liggende Knut Arne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 12, 2009 Nei, dessverre. Har ingen deler til C4 liggende. Prøv en post på deleforumet, er garantert noen som har liggende. Da kan den jo renses og smøres godt opp før den monteres. Det samler seg ofte skitt rundt starterne og gjør at de går treigere og treigere etter noen år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 12, 2009 vet ikke om vag com kan finne feilene for deg..?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 12, 2009 Det er lite/dårlig diagnose på disse bilene dessverre, og trolig vil ikke en feil som manglende isolasjon på de store strømførende kablene gi utslag i feilmelding. Det er jo verdt et forsøk, men om bilen ikke går får du heller ikke kjørt på Bjarne så de får kjørt en test? Eneste jeg kjenner med VagCom i byen er Per Håkon Tærud, på Atlantico. Han er også på forumet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 12, 2009 Skal høre rundt litt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 12, 2009 har hatt dette problemet på en annen bil jeg hadde, var starteren som startet bråket, endte med batteri og dynamo som brandt... prøv en annen starter, var viklingene i min starter som var problemer,så hver gang jeg skulle starte bilen så trakk den noe sinnsykt med strøm , så kabler og batteri ble varmt, helt til en dag jeg hadde noe problemer så jeg måtte kjinne for og få startet, da gikk batteriet og dynamoen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 16, 2009 Tenkte jeg skulle informere om at problemet er løst Leverte inn bilen til en lokal audi-helt igår. Problemet var bare en pillrøten kabel/klemme, som sikkert har forverret seg over tid og overhetet batteriet mer og mer. Spenningstap på 1V 30cm fra batteriet. Skiftet dette, og nå funker det som en drøm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 16, 2009 Knallbra! Trekker den ikke strøm med sikring i alle kurser heller nå?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 17, 2009 Ser ikke slik ut, hadde i sikringa til lys, klokke og computer i natt, og alt var helt som det skal være imorres Samme fyren som monterte eksosen da du hadde den som fant ut av det Sliter litt med å få på baksetet skikkelig, siden det nye batteriet er litt høyere en originalbatteriet, men det skal jeg nok få til på et vis 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 17, 2009 Ah, David Heggem kan jo litt av hvert om Audi han. Kanskje du kan ta bilde av klemmen og legge ut her slik at flere med C4 lett kan finne den og sjekke at alt er oke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 17, 2009 Tenkte på klemmen som skal på + polen på batteriet om det var det du mente? Den var full av "korrosjon" og urenheter, så var vel dårlig kontakt ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 17, 2009 Jepp, det er ofte dårlig med vedlikehold på batteriklemmer på 'vedlikeholdsfrie' batterier.. Dessuten er elektronikken til sentrallåsen slik at den går i ball når det er svært lav spenning! Jeg har selv opplevd å kjøre tom for strøm pga. lagring, og når jeg åpnet døren og panseret og gikk ut av bilen etter at den ikke orket mer på starteren, låste den seg.. Ja, ja. Kjekt med en ekstra nøkkel i nærheten! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 17, 2009 Tenkte på klemmen som skal på + polen på batteriet om det var det du mente? Den var full av "korrosjon" og urenheter, så var vel dårlig kontakt ja. Ah, jeg tenkte ikke på den. Klemmen i seg selv var jo bortimot strøken, men mulig den var dårlig akkurat rundt kabelen? Litt vanskelig å se akkurat der. Uansett flott at alt er iorden! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...