Spm om regler ang hjul på tilhenger.

Anbefalte innlegg

Føler jeg har grei kontroll på lover og regler ang hjul på bil, men hva sier regelverket om dette med hjul på tilhenger?? Samme reglene som gjelder?

 

Har kjøpt tilhenger nå (henter den i morgen :) ) DENNE HENGEREN

 

Denne er utstyrt med noen feite (.....: rolleyes.......) 145/80-13 LI74. Felg har 4x100 BS. Så har jeg et sett med noen ganske fine Fondmetal felger (4x100). Disse er 6x14". Håper disse passer, for da tenkte jeg å bruke disse på hengeren (blir ikke brukte nå, fikk dem av en nabo).

 

Men ang dekk, så ser jeg at 185/55-14 er tilnærmet lik i rulleomkrets (0,4% mindre)

 

185/55-14 ligger på LI80, så da er jo den også grei.

 

Dette burde jo da gå greit?

 

Det ser ut som det er greit med plass i bredden også.

 

Om noen tenker "Hvorfor gjøre dette?", Vel, hvorfor ikke? Får ikke reservehjul med, og 1 reservehjul koster omtrent det samme som 2 nye dekk, m.a.o. jeg kan like greit kjøpe 2 stk 185/55-14 på dekkonline og da sitte igjen med 2 reservehjul. Og pene felger på hengeren. :)

 

Lik felgen på bildet. :)

 

getpicture.asp?id=44276&xmax=240&ymax=24

16853_DSC00127 (Medium).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for å være skikkelig pimp og kjøpe spinners med en gang? :P

 

Nå blir dette bare synsing, men jeg vil i hvert fall tro at det eneste kravet må være riktig LI og innpress/felg- og dekkbredde som ikke gjør hengeren bredere enn det som er oppgitt i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for å være skikkelig pimp og kjøpe spinners med en gang? :P

 

Nå blir dette bare synsing, men jeg vil i hvert fall tro at det eneste kravet må være riktig LI og innpress/felg- og dekkbredde som ikke gjør hengeren bredere enn det som er oppgitt i vognkortet.

 

Skal pimpe den med litt sidemarkerings-lys, og etterhvert sota baklys også. :P:p

 

Hi hi hi

 

Original-felg har et30, og Fondmetal har et38. Jeg TROR original-felg er 4,5" bred (tipper dette utifra 145 dekka som står på). Muligen det kun er 4" også.

 

Skal ihvertfall kjøpe skjermer å sette på. Er liksom noe som mangler nå + hindre mye dritt-sprut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg veit ikke noe om bestemmelser på henger, men rulleomkrets bør vel ikke ha noe og si? Da farten blir avgjort av trekkbilen, og speedometer ikke går på hengeren.

Er nok bare total bredde, (eller holder seg innenfor skjermkant) og hva dekkene er godkjent for m.t.p belastning.

 

Fint om noen har ett 100% riktig svar på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Letet frem dette på lovhidden;

 

2.0 Dekk til bil og tilhenger til bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 92/23/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 2001/43/EF, anses å oppfylle bestemmelsene i dette kapittel når det gjelder krav til og montering av dekk.

 

2.4.3 Tilhenger og tilhengerredskap som er beregnet for å trekkes av bil, skal ha hjul beregnet for minst 100 km/t.

 

3.1.1 Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. For vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow ») med eller uten pigger skal mønsterdybde være på minst 3 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets.

 

§ 13-7. Hjul, dekk på tilhenger og tilhengerredskap

 

1. Tilhenger og tilhengerredskap som har en konstruktiv hastighet over 40 km/t skal ha luftfylte dekk eller dekk med tilsvarende egenskaper godkjent av Vegdirektoratet. Piggdekk er i alle tilfelle godkjenningspliktig. Godkjenningsplikten anses oppfylt dersom slike dekk er i overensstemmelse med disse bestemmelser.

 

2. For pigging av dekk til tilhenger eller tilhengerredskap som trekkes av bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg gjelder følgende: a) Det gjennomsnittlige overheng på nypigget dekk - før det tas i bruk - må ikke overstige 1,2 mm.

b) Største antall pigger:

- hjuldimensjon t.o.m. 13 " : 90 stk.

- hjuldimensjon 14 og 15 " : 110 stk.

- hjuldimensjon f.o.m. 16 " : 130 stk.

c) Største tillatte vekt pr. pigg er 1,8 g.

d) Største tillatte statiske piggkraft ved 20 °C ± 4 °C er 200 N (Den kraft som skal til for å trykke en korrekt montert pigg, med 1,2 mm overheng, og ved korrekt lufttrykk, inn i dekket til piggen flukter med dekkets anleggsflate mot vegbanen).

 

 

3. For pigging av dekk til tilhenger og tilhengerredskap som trekkes av bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg gjelder følgende: a) Det gjennomsnittlige overheng på nypigget dekk - før det tas i bruk - må ikke overstige 1,7 mm.

b) Største tillatte overheng for en enkelt pigg er 2,0 mm.

c) Største tillatte antall pigger er 130 stk.

d) Dersom piggene med hensyn til utførelse og montering tilfredsstiller kravene for bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg, jf. § 13-3 nr. 3, er største tillatte antall pigger 250 stk.

e) Største tillatte vekt pr. pigg er 3 g.

f) Største tillatte statiske piggkraft ved 20 °C ± 4 ° C er 400 N (Den kraft som skal til for å trykke en korrekt montert pigg, med 1,2 mm overheng, og ved korrekt lufttrykk, inn i dekket til piggen flukter med dekkets anleggsflate mot vegbanen).

 

 

4. Rørpigger, rallypigger, skråslipte eller spisse pigger eller tilsvarende er ikke tillatt. 0 Endret ved forskrifter 23 des 2004 nr. 1810, 19 sep 2008 nr. 1034 (i kraft 1 nov 2008).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er da vel ingen som sjekker dette på en henger : smil :

 

Kjør på med noen 17" du med 225 dekk : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel ha samme lastindex som originalt iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel ha samme lastindex som originalt iallefall.

 

Samme, eller større. Kravet på hengeren min er li74 / 375kg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på dette, men tror ikke det skal ha noe å si. Jeg har hatt 4 kapellhengere, og alle gangene har jeg gått for 15" alufelger... Orginalt har det vært 13 og 14"...

Ville gå for 16 eller 17" men det blir litt vanskelig med tanke på at dekkbredden også øker...:) men kan uansett ikke tenke meg at noen bryr seg om hvilke dekk og felger som sitter på. I såtilfellet har du møtt en vanskerlig betjent...;)

 

Her er klubbhengeren vår med 15" RS4 II:

MMS bilder fra TLF 061.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde ene felgen som jeg har tenkt å bruke på hengeren. Ser ut til å passe greit, eneste den kunne godt ha vært litt lengre ute da. Men går klar alt sånn som det er.

 

EDIT; Da blir det vel å handle 2 stk 165/60-14 da, vurderer å kline til med 185/55-14 også. :):)

Bilde109 (Medium).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at dekkene på hengeren din står for en del av fjæringen både lastet og ulastet......

Det er noe dritt å kjøre med en tom henger som spretter og danser bak bilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør seg med alu felger. Så bare kjør på! Jeg har satt 15" på min!

1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er klubbhengeren vår med 15" RS4 II:

 

RS4 II ? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS4 II ? : klø :

 

RS4 versjon 2 om du vil : smil : de som kom på rs4 b7

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja :P Men de har jo 7 doble eiker og ikke 5 :P Har sett rs4 II felger før, da det har vært to sett på gården her :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.