#1 Skrevet Februar 12, 2009 Min mor har da en '96 A6 2.8q. I dag hadde bilen begynt å koke. Ved nærmere kontroll viser det seg at vannpumpen ikke går rundt i det hele tatt, men bare "slurer" på registerremmens bakside. Heldigvis har ikke remmen røket. Greia er ihvertfall at bilen kokte. Nøyaktig når det skjedde er ikke godt å si, men hun var på en kjøretur på 10 minutter, hvor det ble normalt varmt i bilen i starten, så sluttet det å blåse varmt - det var trolig her vannpumpen sluttet å gå rundt. Da hun stoppet var det kokende kjølevæske i ekspansjonstanken. Kjølevæsken ser helt fin ut, det er ikke olje i den, det er ikke kjølevæske i oljen, motoren går jevnt (startet den såvidt før jeg fant ut at vannpumpen ikke gikk), det blir ikke trykk i kjølesystemet når man starter motoren. Jeg tenderer til å tro at det ikke har skjedd noen skade på motoren, og når man får byttet registerrem/vannpumpe/strammer/termostat m.m. er alt bra igjen. Er det noen som har erfaring med i hvilken grad de 30v V6-motorene tåler en moderat overoppheting? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 12, 2009 Litt OT: men har en kompis som akkurat kjøpte seg en audi 100 c4 2,8q og der lekker vannpumpa så den og reg reima må byttes. Blir vel samme prosedyre du må gjøre, så veit du hvor mye jobb det er? Og det høres ikke ut som det er noe galt med motoren, men veit at de "kork/papp" toppakningene som var levert på 2,2t s4 og s6 ikke er serlig stabile etter en overkok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 13, 2009 Hehe, jeg skal ikke gjøre den jobben, jeg har ikke tid til enda flere slike større prosjekter, så det blir verksted på den bilen. Bestilte time i dag, så onsdag i neste uke blir det unnagjort.. Det skal ikke være SÅ ille jobb, men det kreves et spesialverktøy for å holde kammene i riktig posisjon når kamdrevene er løse og man skal sette alt sammen sammen igjen. Ellers tror jeg det er ganske kurant.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 20, 2009 Da var det unnagjort for lengst, og alt helt i orden igjen. Ingen skade skjedd, men vannpumpen sto BOM fast. Takk og pris at den var drevet av baksiden av registerremmen og ikke siden med tenner på, ellers hadde det blitt havari.. I tillegg sto nok ting litt feil fra før siden sist bytte trolig ble gjort på et verksted uten spesialverktøy, for etter at dette byttet var gjort går motoren mye penere, jevnere og med en helt annen lyd på lave turtall enn den gjorde før, nå er det den "riktige" lyden.. Vil også nevne god service fra Møller Bil Elverum, som ga rabatt på delene og jobben og gjorde alt unna på under 5 timer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 21, 2009 Jeg bytta registerreim, løpehjul, spennrulle, vannpumpe, termostat, olje og oljefilter samt all kjøleveske på 5 timer. Var et lite helvete med kammene på hver side siden de liksom sto i jævli spenn, så vi var 2 stk med hver vår skralle som holdt de i riktig posisjon mens vi lurte på ny reima igjen, tok tid og det glapp ofte. Bilen er jaffal som ny og etter olje bytte fikk motoren en annen låt. Er vel noe av det letteste som jeg har gjort på lenge, stoooor plass så dette kan gjøres av hvem som helst, trenger ingen spesialverktøy selv om det hadde blitt endel lettere da. Det aller værste var og få av de 3 skruene til servo hjulet, satt bom fitte fast. Var en Audi 100 92 mod 2.8 V6 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...