Kaster av seg oljen til eksos - A6 2,7T.

Anbefalte innlegg

Har en kompis med en 2000 a6 som kaster av seg oljen,

Dette startet i vinter når det var 15 kuldegrader, den kastet da oljen i eksosanlegget. trodde først det var turboene som hadde røket men det ser ikke slik ut, disse har ingen aksial slakke.

Hadde en teori om frosset veivhuslufting og lot bilen tine og stå på tomgang, når den stod på tomgang i en halvtime røyk det ingenting av den men straks vi kjørte med bilen begynte det å ryke og 1 liter olje forsvant. i slangene til intercoolerne lå det olje men det er uvisst om det har kommet via turbo eller veivhuslufting, ved demontering av veivhusluftingen fant vi mye fukt, hvor mye fukt tåler disse før det blir problem av det og kan den få et slikt problem av frosset veivhuslufting???

 

 

 

Takker på forhånd for svar hvis noen kan hjelpe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ganske sikkert frosset veivhus ventilasjon, ja.

Ta kontakt med Vidar på Audi sentrum, han har erfaring med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet med min. Har hatt det noen år nå. Får problemer med en gang det er lavere enn -5grader. Men da er det kun litt blårøyk når motoren er kald. For 3år siden hadde jeg samme problemet som du nevner, og da måtte jeg "tine" bilen opp. Var da -15 grader eller mer ei natt.

 

Er trolig sot og forsteining i veivhus ventilasjonen. Har ikke tatt med tid og råd til å få byttet denne, men skal trolig se på det til sommeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her skulle jeg ha kommet med en oppdatering, det viste seg at veivhusluftingen var full av kondens og bilen ble i orden med en rengjøring, plukket av begge toppdekslene slangen og lokket på motorblokken, har vondt for å tro at alt i slangen kom ut så den ble det bestilt en ny av den koster en tusenlapp,

Bilen har nå fungert perfekt i en uke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har delelister for å fikse dette problemet? Og eventuelt bilder av hvilke slanger som må byttes?

 

Nå har jeg selvfølgelig fått problemer med min Audi i kulden!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har delelister for å fikse dette problemet? Og eventuelt bilder av hvilke slanger som må byttes?

 

Nå har jeg selvfølgelig fått problemer med min Audi i kulden!

 

Når dette oppstår så er det som regel ikke pga. at du må bytte noen deler. Det er som lars sier at den kun trenger en rens.... Tok av min på 90n jeg har i sommer... Da kom du en dl+ med snørr-aktig masse som garantert hadde tetta veivhusventilasjonen nå om jeg ikkeh adde fjerna den gangen :)

Jeg så forresten i tilleg at det enkelte steder var tjæreaktig olje som hadde nesten tetta igjen et av røra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

W01331736459OES.JPG

 

Er det disse slangene jeg bør rense og/eller byttet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

W01331736459OES.JPG

 

Er det disse slangene jeg bør rense og/eller byttet?

 

Ja det stemmer.

Var i forrige uke på hytta i -25, et par dager. Var forsåvidt imponert når bilen starta, men skvatt no j.... da jeg kikka i speile etter noen hundre meter, blå røyken sto. Kom meg ned til bygda ca 20 min kjøring og gikk inn for å handle, når jeg kom ut og starta opp igjen var alt ok. Kjørte for sikkerhets skyld til Møller et par mil unna og de var ganske sikre på turbo havari. Hadde lest om dette før og spurte om det kunne være frossen veivhuslufting, men det hadde de liten tru på. Sa jeg ville kjøre hjem ca 30 mil og de ba meg etterfylle olje (hadde nok dratt igjennom 1,5-2 liter) og ta med litt i reserve. Kom også hjem uten mer problemer. Tok kontakt med Vidar på S-Sentrum og han var rimelig sikker på samme diagnose som meg. Han hadde ett sett slanger igjen (kan fort være 3 ukers leveringstid og det er forskjell fra bil til bil, automat osv). Fikk skifta idag og krysser fingra videre. Skifta kun slanger, Vidar mente det ikke var nødvendig med mer arbeid/rensing siden det bare hadde skjedd en gang. Lå en del gugge og vann i slangene. Pris deler/arbeid ca 2400.

 

Mvh Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar opp igjen denne tråden. samme problem på min. men hva er egentlig vitsen med å bytte denne delen? (bilde i forrige post) er det gjort noen forandringer? vet at andre audier har varme i ventilasjonen? er dette noe som har kommet på 2,7 ettervært også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er den slangen som er beregna for scandinavia. ikke nødvendig og bytte den bare og vaske den med avfetting el lignende så er den tipp topp:-)

tn_newstylepcv_1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje ikke så rart i at den ble tett.. var litt småkjølig i helga : rolleyes

 

DSC00724.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke møller har denne men er ikke 100% sikker. bestill den fra vast eller ecs er nok det mest fornuftige her:-) går fint med den org også men jeg tar den ut og vasker den før vær vinter og da er det ikke noe problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

står bare en type her værtfall

ånding_1.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hatt problemer med min 1.9 tdi med dette. Min skulle hatt et rør med varmer i fra veivhusventtilasjon til innsug, men siden den er import måtte jeg montere dette etter å ha kjørt med potte tett ventilasjon enkelte ganger i kulda. Se forøvrig min tråd om dette. Har sett at en 05 mod 2.5 tdi caravelle vi har på jobben også har slikt varmerør i veivhusvent.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=200883&highlight=H%F8yt+oljetrykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik jeg har blitt fortalt er det en rep løsning på dette. ny type veivhus slage + ny type oljepåfyllings lokk som slipper ut trykket hvis det blir for høyt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer det at det er en ny type oljepåfyllingslokk og en ny type slange som det er greit og bytte. går helt fint og vaske slangen før vinteren og den holder hele vinteren også. dette kommer oftest ved mye småkjøring og det er greit og bruke bilen så lite som mulig til småkjøring for og slippe dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nettopp vært på møller.... og faktisk snakket med en som var litt våken. denne veivhus slagen har hatt det samme delenr hele tiden, altså ingen nummerøverføring, altså ingen ny type (rart) dette var også tysklandsbestilling. da gir jeg f... og bruker den gamle. kjøpte nytt påfyllingslokk da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nettopp vært på møller.... og faktisk snakket med en som var litt våken. denne veivhus slagen har hatt det samme delenr hele tiden, altså ingen nummerøverføring, altså ingen ny type (rart) dette var også tysklandsbestilling. da gir jeg f... og bruker den gamle. kjøpte nytt påfyllingslokk da :)

 

Dette samsvarer med det Vidar på S-Sentrum sa til meg for ei stund tilbake. Audi gidder ikke å gjøre noe med dette problemet på "gamle" biler, til det er vi er for få. Mente Møller det var et poeng å skifte påfyllingslokk?

Er vel litt arbeid og demontere/rense denne slangen også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nettopp vært på møller.... og faktisk snakket med en som var litt våken. denne veivhus slagen har hatt det samme delenr hele tiden, altså ingen nummerøverføring, altså ingen ny type (rart) dette var også tysklandsbestilling. da gir jeg f... og bruker den gamle. kjøpte nytt påfyllingslokk da :)

 

derfor den bestilles fra feks vast eller ecs for og få den oppdaterte utgaven:-) skal bytte en slik slange på en kompis sin rs4 bare den kommer fra ecs så da får jeg se den i real life.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette samsvarer med det Vidar på S-Sentrum sa til meg for ei stund tilbake. Audi gidder ikke å gjøre noe med dette problemet på "gamle" biler, til det er vi er for få. Mente Møller det var et poeng å skifte påfyllingslokk?

Er vel litt arbeid og demontere/rense denne slangen også?

 

tar ikke lang tid det. bruker ca fra en halv til en time for og demontere vaske og montere igjen så er ikke noe prob og gjøre det en gang i året

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk nylig byttet denne delen.

 

Om bilen allerede har "spyttet/kastet" fra seg olje, bør man bytte mer enn kun denne slangen. Dette fordi trykke har funnet flere andre veier ut, enn bare i turboer.

På min 2.7T som kun har gått 115000km var det forsteinet koks/olje inni (kun 2-3mm hull mot innsug, samt mye gul guffe.).

 

Jeg byttet nå like før jul, og bestilte følgende også:

http://www.ecstuning.com/Audi-C5_A6-Quattro-2.7T/Maintenance/Engine/Gaskets/ES259658/

http://www.ecstuning.com/Audi-C5_A6-Quattro-2.7T/Tools/Engine_Tools/ES1306818/

http://www.ecstuning.com/Audi-C5_A6-Quattro-2.7T/Search/Oil_Cap/ES258817/

 

Disse delene kostet ca. 3700kr på Møller. Jeg bestilte fra ECS til ca. 1000kr inkl frakt + mva. (ECS delene fikk jeg på ca. 1uke....noe som var kjappere enn Møller)

Slangen handlet jeg hos Møller tidligere. Kostet ca. 1000kr.

 

Med gode mekaniker kunnskaper, får man byttet alle disse delene uten å ta av regreim. Jeg fikk kompis til å gjøre dette, som er meget god på Audi og som har vært tidligere Audi mekaniker.

 

RESULTAT: Ingen oljelekkasje, ikke oljedamp/lukt i kupe. Jeg synes bil har finere gange på tomgang og går bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBS! Den "blekksprut" slangen er meget svak, og er veldig lett å skade. Min gamle knakk i flere deler ved demontering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor bytte "blekksprutslangen" den vasker du fint i bensin eller disel el avfetting feks? blir like god som ny. hva har du byttet siden du har kjøpt kjede strammeren? simringene rundt kammene? da kan du værtfall glemme at det er byttet uten og ha av reima på kammen på venstre side for det er ikke mulig. reimjhulet må av og det går ikke uten og ta av reima på reimhjulet. eneste jeg ser poenget med og bytte bortsett fra og kjøpe den oppgraderte blekksprutslangen fra vast/ecs feks er oljepåfyllingslokket. toppdeksel pakningene har ikke jeg sett har ryki på noen av di 2,7tt jeg har sett som har frosset værtfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er en kronisk feil (ikke temperaturavhengig) på 30v V6-motorene at kamkjedestrammer-pakningene lekker, renner ned på eksosen og gir lukt av brent olje. Disse går det fint å bytte uten å demontere registerremmen når man har spesialverktøyet, og når man først har toppdekslene av er det greit å ta med toppdekselpakningene også. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.