Få kupeen varm. Resirkulasjon?

Anbefalte innlegg

Får å fa kupeen varm uten å fjerne torpedoveggen å legge beina på motorblokka. Hjelper det å trykke inn omluft/resirkuler knappen?

Andre gode tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tro meg, det blir ikke varmt om du fjerner torpedoveggen! :D ikke spørr hvordan jeg vet....

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Installere en Webasto ekstravarmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøre langt, eller kjøpe bensin....

Om du har klima kan du dirigere luften nedover?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe info om Webasto ekstravarmer.

Hvordan monterer og funker dette?

Pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt "rykter" om at det hjelper å sette på resirkulering, fordi bilen da kan varme opp luften inni bilen, istedenfor den kalde på utsida..

 

Pleier ikke å gjøre det selv, men kan jo hende det funker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

Har du noe info om Webasto ekstravarmer.

Hvordan monterer og funker dette?

Pris?

 

Ettermontering koster vel rundt 15k. Det du får da er en enhet som varmer opp kjølevannet uavhengig av motor og styres med fjernkontroll eller tidsur slik at du kan få varm og isfri bil når du skal kjøre avgårde.

 

Det finnes noen få tråder på det fra før også, gjør gjerne et søk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Temperaturen i kupeen stiger raskere når man kjører på resirk., men man blir ikke kvitt fuktig luft og kondens som oppstår når man passerer nullpunktet i kupeen og da dugger det innvendig. Resirkknappen bruker jeg kun hvis jeg kjører gjennom tuneller med mye eksos eller når jeg ligger bak en dieselbil som oser....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har testet kupeevarmer. Er det noe herk å montere?

Må man opp med panseret hver gang eller kan man lagge ledningen et annet sted. Har trang garsje.

 

15K er litt mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slettet innleggene som ikke hadde med varme å gjøre...

 

Du kan montere en Defa pakke med motorvarmer, batt lader, styring og kupevarmer, koster vel 3k eller noe (+ evt arbeid).

Det enkleste og billigste er vel å bare slenge inn en vifteovn og legge strømledningen ut til et tidsur. Har ikke prøvd selv, men det er kanskje mulig å få igjen døra uten problemer hvis du legger ledningen i et av hjørnene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager avsporingen!

Skal vel være mulig å finne en brukt Webasto hos en bilopphugger? Webasto i kombinasjon med TDI fungerer jo utmerket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På et standard hus så går oftest utvendig stikkontakt på egen kurs , så det du kan gjør er å sette en ovn i bilen din for å så ha av sikringen.

Så når du våkner f.eks om morgningen å det er en 10min til du ska kjøre så kan du bare skru på sikringen så vil viften gå til du skal kjøre.... Da slipper du å gå ut i kulden å skru den på også :)

 

Viss du fryser når du kjører så kjøp deg en jakke , litt billigere enn 15k!

 

Da slipper du iallefall å fryse når en skal kjøre til jobb!

 

Å som Bjørn nevner så funker defa sin pakke greit også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Erling Olsen

På et standard hus så går oftest utvendig stikkontakt på egen kurs , så det du kan gjør er å sette en ovn i bilen din for å så ha av sikringen.

Så når du våkner f.eks om morgningen å det er en 10min til du ska kjøre så kan du bare skru på sikringen så vil viften gå til du skal kjøre.... Da slipper du å gå ut i kulden å skru den på også :)

 

Det går jo sikkert greit å gjøre det slik, men jeg ville heller ha kjøpt et tidsur til en hundrings og programmert det til å slå seg på hver morgen f.eks en halvtime før en skal kjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resirk går bra, men pass på dugg.. Ser ofte 'kjerringer' som kjører med helt gjendogga vinduer, og gjerne tåkebaklyset på også.. Det er sånne 'set and forget'-greier.. ;)

Skal du bruke en kupévifte anbefaler jeg å i det minste bruke en DEFA eller en annen som er beregnet til det, så styrer den temp selv. de er også bdre mht. brannfare.

Ledning i dørkarmen går jo, men er ikke bra i lengden for ledningen.. stememr for DEFA warm-up, så er motoren 'varm' samtidig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Stærnes

Hørt "rykter" om at det hjelper å sette på resirkulering, fordi bilen da kan varme opp luften inni bilen, istedenfor den kalde på utsida..

 

Pleier ikke å gjøre det selv, men kan jo hende det funker..

 

Det har du rett i, men samtidig vil det dogge på rutene! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rutene begynte ikke å dogge før etter 15 min kjøring med resirkulering. Da begynte det å bli lunk i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

Rutene begynte ikke å dogge før etter 15 min kjøring med resirkulering. Da begynte det å bli lunk i bilen.

 

Kan bekrefte det med dugging, kjører hver dag i kø gjennom tunneler, slår alltid på resirk før jeg kjører inn i den første tunnelen. Det tar minst 15 min før jeg merker nevneverdig dogging. Jeg får varme i bilen litt tidligere enn 15 min på min da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må selvfølgelig huske å skru av resirkuleringen etter en liten stund, og da er det forhåpentligvis litt varme inni bilen også (som nevnt tidligere).

 

Hvis ikke dette blir varmt nok, ville jeg gått for en defa-pakke med motorvarmer, lader, og kupèvarmer : ja : Tror det er verdt pengene, med tanke på at at man får en varm og god bil hver morgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Stærnes

Hvis ikke dette blir varmt nok, ville jeg gått for en defa-pakke med motorvarmer, lader, og kupèvarmer : ja : Tror det er verdt pengene, med tanke på at at man får en varm og god bil hver morgen :)

 

Defa pakken er helt klart verdt pengene, forutsatt at en får brukt den da. Jeg hadde det på min forrige bil og hadde tilgang på strøm både der jeg bodde og på jobb. Utrolig deilig med varm isfri bil når en skal til/fra jobb.

Har ikke installert det i den nye bilen ennå, men det er pga at jeg ikke har tilgang på strøm til bilen hverken der jeg bor eller på jobbparkeringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

Noen som har testet kupeevarmer. Er det noe herk å montere?

Må man opp med panseret hver gang eller kan man lagge ledningen et annet sted. Har trang garsje.

 

15K er litt mye.

Har Defa-kit på bilen og det er sinnsykt godt å se de andre skrape rutene sine mens jeg setter meg inn i isfri og varm bil!! Men varmen kommer jo fra vifta som er inni kupéen, så det kommer litt kald luft fra bilens vifteanlegg i førsten. Men det er absolutt å anbefale!! Stikker bare inn kontakten på fangeren, plasserte den litt på undersiden jeg da(se bilde), men det kan du jo gjøre som du vil med selv:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.