Ustabilt turbotrykk golf 3. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med golfen min ved pådrag.

Etter en stund mister jeg turbotrykk og bilen drar ikke.

Om jeg slipper gassen litt og gir gass igjen er den normal en liten stund.

 

Legger ved en video.

Her har jeg gassen i bånn hele tiden, og etter ca 30sek slipper jeg gassen for så å gi gass igjen.

Det er montert PowerPlus 520 dyser på bilen, og turbotrykk justeres ved hjelp av en manuell boost controller.

Problemet har vært der siden før jeg monterte dyser og boost controller.

Den er forresten også chippet med ABT chip.

 

Håper noen kan hjelpe meg med hva som kan være galt.

Det må da være noe med dieseltrykket siden turboen justeres manuelt?

Men hvorfor skjer det?

 

 

Filmen finner du her:

http://www.rivest.no/golf.avi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor høyt trykk har du kjørt på tidligere? GT1544 tåler ikke mye over 1.1 bar over lengre tid. Standard chip pleier å justere opp ladetrykket omtrent i det området. Når du monterer større dyser øker turbotrykket litt til som en sekundæreffekt av mer tilført diesel og du begynner å gå på tynn is. Justerer du opp trykket enda mer med boost controller er du virkelig ute å sykle. Kan være turboen din begynner å bli seriøst sliten. Hvor langt er den kjørt?

 

Er boost controlleren kobla alene eller i parallell med N75 magnetventil? Hvis alene, har du avblødningshull mellom boost controller og wastegate slik at du ikke sperrer inne trykk? Har du sjekket for feilkoder?

 

Siden bilen din er en '95 modell så har du MSA12 hjerne. Denne har bare 2bar map sensor (du makser ut denne), 8 bits arkitektur og en del andre parametre makser ut for tidlig.

 

Jeg har oppgradert min '96 fra MSA12 til en MSA15.5 AHU hjerne (2.5bar map, 16bit+++) og anbefaler det, sammen med at du får deg en skikkelig mapping som passer din motor med de dysene. Hjernen er plug and play og lettere å mappe og logge. Må koble ut eller adapte startsperra, men det er ikke no problem. Hjernen heter 028906021GG, jeg fikk tak i en fra norsk opphuggning til 1750kr : smil : Jeg har i tillegg oppgradert til dysestammer med høyere åpningstrykk (220/300bar vs. 190/270bar), PP520 dyser, rensa innsuget og fjerna EGR systemet, og kjører dette med custom mapping fra Aligator laget ut ifra VAG-COM logger. Brant ut chippa og lodda om hjernen selv, så da ble det ganske så billig, går godt og ryker absolutt null. Jeg fikser custom chip fra Aligator hvis du er interessert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trykket har ligget på rundt 1bar hele tiden, til bilen plutselig fant ut det ville lade 1,6bar. Derfor skifta jeg til manuell boost controller, for å stille NED trykket;)

Bilen er nå gått 292k så har vert inne på tanken om at turbo kan være gåen.

Jeg har også fjerna EGR og rensa innsug.

Men tror du det er turboen som gjør dette? eller hjernen som tukler med noe?

Oppgradert dysestammer? hvilken effekt har det?

 

Må få si takk for informasjon, virker som du er den rette til å gi meg noe tips:P

Ang alligator-chip kan jeg absolutt være interessert. Iallefall om jeg bytter hjernen. 1750kr var jo billigere enn hos kermatdi;) må sjekke det litt.

Hva blir prisen på en sånn chip?

Og om jeg må koble ut startsperra, hvordan gjøres det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trykket har ligget på rundt 1bar hele tiden, til bilen plutselig fant ut det ville lade 1,6bar. Derfor skifta jeg til manuell boost controller, for å stille NED trykket;)

Bilen er nå gått 292k så har vert inne på tanken om at turbo kan være gåen.

Jeg har også fjerna EGR og rensa innsug.

Men tror du det er turboen som gjør dette? eller hjernen som tukler med noe?

Oppgradert dysestammer? hvilken effekt har det?

 

Må få si takk for informasjon, virker som du er den rette til å gi meg noe tips:P

Ang alligator-chip kan jeg absolutt være interessert. Iallefall om jeg bytter hjernen. 1750kr var jo billigere enn hos kermatdi;) må sjekke det litt.

Hva blir prisen på en sånn chip?

Og om jeg må koble ut startsperra, hvordan gjøres det?

 

Som du sier så har ikke hjernen lenger kontroll over turbotrykket. Hvis ikke bilen ryker mer svart når trykke dabber av, så er det injeksjonsmengden som blir justert ned. Kan være mye som gjør dette, en diagnose kan muligens gi deg noen svar, LMM, en gåen temperatur sensor osv.

 

Dysestammer med høyere åpningsstrykk gir bedre forstøving av dieselen, bedre forbrenning, mindre røyk og ørlite kortere injeksjonsvindu som igjen gir lavere sylindertrykk og eksostemperatur. Er ikke revolusjonerende forskjell. Du trenger ikke bytte dysestammene, dine kan shimses opp av ett Bosch verksted som har utstyr for dette. Jeg kjøpte likesågreit 4 nye fra kermatdi da det kom på halv pris av det den ene som jeg måtte bytte pga. ødelagt nåleløftesensor kom på fra Bosch i Norge.

 

Custom chip fra Kerma fikser jeg til kostpris, 2000,-

Startsperra kan kodes vekk med Vag-Com.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men bør jeg sjekke turbo også?

Hva ser jeg etter da? bare slark? eller andre ting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men bør jeg sjekke turbo også?

Hva ser jeg etter da? bare slark? eller andre ting?

 

Bør sjekke turbo ja. Slark opp-ned, og sjekk om impellene inn har gnagd i godset / er slitt ned. Har du oljeforbruk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

028906021GG

028906021AF

028906021BF

 

er det forskjell på disse?

eller er det samma hvilken jeg velger?

eneste problemet mitt nå er at jeg ikke får tak i noen av dem der jeg har ringt:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samla litt informasjon om disse tidligere, AF er den du har originalt, BF er en MSA15.5, men tidligere variant enn GG, ikke sikker på forskjellene mellom disse.

 

VAG: 028906021AF

BOSCH:0281001308

MSA 12-4.1

 

VAG:028906021BF

BOSCH:0281001421

MSA 15.5-5.1

 

VAG:028906021GG

BOSCH:0281001650

MSA 15.5-7.1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. takk skal du ha!;)

Ringte norsk bildelsenter og han sa nemlig at de var prikk like, kun erstatningsnr.

Og har var sikker på at alle var 16bit:P

godt jeg sjekka litt her da..

hadde vore bra teit og fått tak i en lik den jeg har fra før. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

16 bits hjernene har aluminiumshus mens de gamle 8 bits hjernene har svart plastikkhus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang turbo..

har ikke sjekket tilstand enda, men om den skulle vise seg å være dårlig, anbefaler du lik bytteturbo eller en annen turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger flere rimelige GG hjerner i Sverige: http://www.bildelsbasen.se

 

takk for linken!

her var det mange å velge mellom.

Noe spes jeg bør være obs på når jeg kjøper en hjerne?

eller er de alle like sålenge de har nr 028906021GG?

såg det var en del der med automat osv så usikker på om det har noe å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for linken!

her var det mange å velge mellom.

Noe spes jeg bør være obs på når jeg kjøper en hjerne?

eller er de alle like sålenge de har nr 028906021GG?

såg det var en del der med automat osv så usikker på om det har noe å si.

 

De er alle like med samme nummer så vil anbefale deg å sende prisforespørsel på samtlige (inkl. frakt til Norge) så tar du det beste tilbudet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang turbo..

har ikke sjekket tilstand enda, men om den skulle vise seg å være dårlig, anbefaler du lik bytteturbo eller en annen turbo?

 

Må du bytte turbo hadde jeg ikke montert på en GT1544 igjen. K03 turboen fra AHU motoren er bolt on og tåler litt mer: http://www.boraparts.com/catalog/product_info.php?products_id=98

 

Eller å ta den litt lenger med en K03/K04 hybrid turbo, bolt on denne også:

http://www.boraparts.com/catalog/product_info.php?products_id=310

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med turboen?

(sjekk post #13) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok.

takk for all hjelp så langt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

såg litt på de turboene. det blir fort litt penger på en gammel bil dette.

Men tenkte at jeg kanskje kunne fått en turbo noe billigere brukt.

Hvor langt (km) ville du satt som en max grense om du skulle kjøpt en brukt turbo?

eller ville du ikke tenkt på det engang og heller kjøpt en ny?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

såg litt på de turboene. det blir fort litt penger på en gammel bil dette.

Men tenkte at jeg kanskje kunne fått en turbo noe billigere brukt.

Hvor langt (km) ville du satt som en max grense om du skulle kjøpt en brukt turbo?

eller ville du ikke tenkt på det engang og heller kjøpt en ny?

 

Det spørs jo hvor lenge du har tenkt å ha bilen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lengst mulig:P får se hva jeg gjør..

men over til noe helt annet.

når jeg skal ha en sånn alligator chip, hvordan er det jeg bruker vagcom til å logge?

må jeg ha skikkelig vagcom kabel da eller?

jeg har bare en sånn blå usb-kabel jeg kjøpte fra bilkabel.no eller noe. funker det?

og kunne du gitt en kort beskrivelse av hvordan det gjøres så jeg kan prøve for morro skyld?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tredje gir så logger du fra 1500 til 4250rpm:

 

- Group 001

- Group 003

- Group 004

- Group 008

- Group 011

 

Log kun én kanal om gangen for å få maks sampling rate.

 

Ikke "hopp" på gass pedalen, men trø den jevnt inn for jevnere kontroll over turbotrykket. Ikke slipp gassen før du har stoppet logginga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4250 rpm på tredje. hmm. må jo kjøre fort da:P

 

men du, jeg har ikke peiling på hvordan jeg logger så det der sa meg heller lite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. Nå ser det forsåvidt ut som diagnosekabelen min ikke fungerer lenger.

Den får kontakt når jeg tester forbindelsen, men ikke når jeg prøver å ta diagnose.

Får vel kjøpe meg en ny.

Noen spesiell kabel du anbefaler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.