RNS-E med svak laser/defekt dvdrom

Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg har vært i kontakt med Kristoffer Stranden etter noe problemer med min navigasjon. (rns-e Audi A3 2005)

Eg har oppdatert softwaren til 650 men dvden som eg har fått tilsendt av kristoffer stranden vil ikkje leses.

Etter oppgraderingen fungerer heller ikkje min originale dvd fra 2005 heller lenger.

Etter mye gode tips fra Kristoffer er eg egentligt på samme sted. Dvden vil ikkje leses og eg sitter igjen uten navigasjon.

 

Var i kontakt med møller i dag om å få låne en dvd for å teste dette men det var ingen på lager pga prisen på 4050,- og dermed heller ingen å få låne.

 

Det kan se ut som laseren/dvdrom er svak/defekt.

Er det noen som har noen gode råd til hvordan eg kan gå fram for å ordne dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Eg har vært i kontakt med Kristoffer Stranden etter noe problemer med min navigasjon. (rns-e Audi A3 2005)

Eg har oppdatert softwaren til 650 men dvden som eg har fått tilsendt av kristoffer stranden vil ikkje leses.

Etter oppgraderingen fungerer heller ikkje min originale dvd fra 2005 heller lenger.

Etter mye gode tips fra Kristoffer er eg egentligt på samme sted. Dvden vil ikkje leses og eg sitter igjen uten navigasjon.

 

Var i kontakt med møller i dag om å få låne en dvd for å teste dette men det var ingen på lager pga prisen på 4050,- og dermed heller ingen å få låne.

 

Det kan se ut som laseren/dvdrom er svak/defekt.

Er det noen som har noen gode råd til hvordan eg kan gå fram for å ordne dette?

 

Du har PM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå gjort følgende:

- Renset laseren med cd-renseplate. Ingen virkning:confused:

- Renset laseren med sprit og q-tip Ingen virkning : bh :

- Vært på møller for å få noen råd. Eneste var at de kunne feilsøke (vanlig timelønn) Dersom det var som eg sa, svak/defekt laser, ville de bytte hele rns-e. Pris ca 21 000,- pluss arbeidet. : gråter :

- Valgte å få hentet ut pin-koden da denne ikke ble overlevert da jeg kjøpte bilen. Litt goodwill og dette ble gjort gratis. Bra møller! :)

- Har kjøpt dvd-drevet til rns-e av Anders Fløyås

- Venter spent på dette i posten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Valgte å få hentet ut pin-koden da denne ikke ble overlevert da jeg kjøpte bilen. Litt goodwill og dette ble gjort gratis. Bra møller! :)

- Har kjøpt dvd-drevet til rns-e av Anders Fløyås

- Venter spent på dette i posten :)

 

Dette blir bra vettu Jon Ove! :)

 

Ang pinkoden så står det i de norske bruksanvisningene til bilen at du gratis skal få den koden hos din forhandler, så ikke hopp altfor høyt i taket i din gledesrus... : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir bra vettu Jon Ove! :)

 

Ang pinkoden så står det i de norske bruksanvisningene til bilen at du gratis skal få den koden hos din forhandler, så ikke hopp altfor høyt i taket i din gledesrus... : haha :

 

Hehe. Ja jeg vet du sa det Kristoffer, men på lappen fra møller stod det:

"Egen Kulanse/Goodwill mekanisk" Totalt 220,-

Men det er din fortjeneste at jeg kunne si at jeg ikke ville betale. Så takk igjen! :)

 

Du vet du kommer til å høre fra meg igjen hvis jeg ikke tør å mekke på dette selv ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Har nå skrudd fra hverandre rns-e og tatt ut dvd-drevet.

- Når eg så skulle plugge i "nytt" dvd-drev viste det seg at det var en løs del i mekanismen som tar i mot dvden når den blir satt i. En liten svart plast del som jeg ikke får på plass igjen.

- Monterte sammen rns-e igjen (var en liten jobb å få ut dvd-drevet)

- Plassert tilbake i bilen i samme forfatning som før.

- Fortsatt null navi. Ellers fungerer jo det andre, radio, cd, minnekort...

 

Oppgitt: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funka det ikke? Har sendt deg PM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg tatt ut laseren fra dvd-drevet eg kjøpte. Denne laseren var første versjon og er faktisk eldre enn den eg allerede har.

Har snakket med Rabbit på audiforum.us (en kar fra Belgia som har drevet med navigasjon til vw og audi siden 2004) og skal nå kjøpe et dvd-drev av han.

Eg har derfor ikkje byttet laseren min med den eg kjøpte selv om den kan være fullt brukbar.

Så nå er det bare å vente på et 2009 drev fra Belgia. Dette var 100euro dyrere enn bare laseren men mye greiere å bytte hele drevet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg tatt ut laseren fra dvd-drevet eg kjøpte. Denne laseren var første versjon og er faktisk eldre enn den eg allerede har.

Har snakket med Rabbit på audiforum.us (en kar fra Belgia som har drevet med navigasjon til vw og audi siden 2004) og skal nå kjøpe et dvd-drev av han.

Eg har derfor ikkje byttet laseren min med den eg kjøpte selv om den kan være fullt brukbar.

Så nå er det bare å vente på et 2009 drev fra Belgia. Dette var 100euro dyrere enn bare laseren men mye greiere å bytte hele drevet.

 

Ozkan ("rabbit") er guru på bl.a. RNS-E og omtrent den eneste i Europa (og i resten av verden forøvrig... :))

Har også sendt flere navi'er til han for reperasjon, ingen problem:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ozkan ("rabbit") er guru på bl.a. RNS-E og omtrent den eneste i Europa (og i resten av verden forøvrig... :))

Har også sendt flere navi'er til han for reperasjon, ingen problem:tilber:

 

I samtalen kom det fram at han var eneste i verden som hadde drevet med dette frem til 2008.

Eg bøyer meg i støvet sammen med deg :tilber:

Du vet hva som skjer når dette fungerer med 2009 kartplaten Kristoffer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er dagen kommet!

Eg har mottat NYTT dvd-drev til min rns-e fra Belgia. Rabbit på audiforum.us er selgeren.

 

Så nå har eg demontert min rns-e for andre gang og satt i nytt dvd-drev.

Dette er egentlig ikkje noe veldig avansert men er jo en del saker og ting som tåler veldig lite harde tak.

 

Forsendelse må og skje på korrekt måte for at dvd-drevet skal fungere når det kommer frem.

Eg har et drev liggende som altså ble ødelagt i forsendelsen pga en liten feil.

 

Eg har nå vært ute og prøvd navigasjonen med min egen kopi av 2009 kartene med siste firmware og dette fungerer helt topp :)

 

Grunnen til at eg skiftet hele drevet og ikkje bare laseren er at prosessen med å bytte drevet er mye enklere enn å bytte bare laseren. I ettertid ser eg at bytte av laser ikkje er noe hokus pokus heller da eg har lodda ut laseren fra det drevet eg kjøpte tidligere.

 

Så nå ser eg på meg selv som en habil reperatør på rns-e :)

 

Eg vil rette en stor takk til Kristoffer Stranden som fekk meg på rett spor, og ikkje minst Rabbit fra http://audiforum.us/

 

Rabbit skaffer deler til navigasjonsenheter til vw og audi. Han reparerer og selger også hele navigasjonsenheter.

Han selger også originale kart-dvder for en fin pris.

Kontakt han gjerne på cem089@hotmail.com eller spør meg dersom du lurer på noe.

Eg har gjennom denne prosessen lært en hel del tips og triks om bytte av laser eller dvd-drev.

 

Det er ikkje vits å bytte enheten når møller sier det er eneste utvei dersom den ikkje leser dvden lenger. Smal sak å bytte ut dvd-drevet eller laseren :) 21k pluss arbeid spart!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.