#26 Skrevet Februar 18, 2009 Hehe......artig å se http://www.youtube.com/watch?v=bIjlnLTybKM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Februar 18, 2009 Jeg måtte snike meg vekk fra min egen konfirmasjon for og få sett på tv fra lyngås den dagen.. mener det var i "det herrens år" 1992:)Og sjåføren i rs200`n til Martin Schanke var Tommy Rustad. Han fikk skryt for at han klarte og dra inn sladden, men det var etter min mening den stakkars audi`n som reddet situasjonen der. var nok i 91, tommy var 23 da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Februar 18, 2009 Audi vinner til slutt...men fælt så den Odel Kassetten henger på her da.. http://www.youtube.com/watch?v=OeLKxgw3m_o&NR=1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Februar 18, 2009 Audi vinner til slutt...men fælt så den Odel Kassetten henger på her da.. http://www.youtube.com/watch?v=OeLKxgw3m_o&NR=1 Hehe den Skropelen så ganske malplassert ut i det feltet der med RS200,Metro 6R4,S1 osv..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Februar 18, 2009 føler meg fysisk syk når jeg ser såne biler bli knust: gråter : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Februar 18, 2009 Breiteneder knuser S1.... Denne fra en litt annen vinkel;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Februar 18, 2009 Det der er jo ikke knusing. En liten time med bytting av litt karbon og glassfiberdeler så er den like god som ny 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Februar 18, 2009 Hehe den Skropelen så ganske malplassert ut i det feltet der med RS200,Metro 6R4,S1 osv..... Looks can be deceiving. Liten tvil om at Kadetten har en smule bedre handling enn de andre. Audien er jo "all over the place" iforhold. Liten kosesnutt med litt mer S1/Kadett fighting: Rallycross 1988 - Lydden Hill 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Februar 18, 2009 Looks can be deceiving. Liten tvil om at Kadetten har en smule bedre handling enn de andre. Audien er jo "all over the place" iforhold. Liten kosesnutt med litt mer S1/Kadett fighting: Rallycross 1988 - Lydden Hill Det er dette som er kjøring Men fy svarte å den der kadetten går da...henger jo på audin som en klegg.. Er ikke 4 wd den vell..eller jo må vel være det for å klare sånne starter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Februar 19, 2009 var nok i 91, tommy var 23 da Der var da som bare.... Er enda ett år eldre enn jeg trodde jeg da: haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Februar 19, 2009 Det er dette som er kjøring Men fy svarte å den der kadetten går da...henger jo på audin som en klegg.. Er ikke 4 wd den vell..eller jo må vel være det for å klare sånne starter.. Kadett X-Trac sier iallfall kommentatoren....skulle likt å sett en fwd holdt så godt følge med 4wd biler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Februar 19, 2009 Stemmer som Pål sier at det var en Xtrac... Forutsetningene var jo ganske gode for Xtrac da Siterer fra mitt "Xtrac-arkiv" (har rotet bort kildehenvisningen, men finner den nok straks hiddenbasen er tilbake): In 1983 Norwegian Martin "Mister Rallycross" Schanche wanted a 4WD Ford Escort Mk3 to become European Rallycross Champion again, after claiming the title already in 1978, 1979 and 1981. From 1982 the sport of Rallycross was re-opened (!) for four-wheel drive cars and Austrian Franz Wurz (father of Alexander Wurz) claimed the 1982 title with an ex-Mikkola factory Audi quattro while the 1983 title went to Swede Olle Arnesson with a "homebrew" Audi quattro. In the by then for Hewland working British engineer Mike Endean that man Schanche found somebody capable to realise his own idea, a 4WD that could be changed by hand while competing from 28:72 (front:rear) drive stepless to 50:50 by a hydraulic system. The resulting 4WD was called Xtrac (not X-Trac nor X-trac as often seen) system. The car was ready for the British Rallycross Grand Prix at Brands Hatch in December 1983, where Martin used it with an 1860cc 560bhp Zakspeed turbo engine. Mike Endean was there as well as Erich Zakowski (Mister Zakspeed) and Peter Ashcroft of Ford to witness the Norwegian. In 1984 Schanche won "his" title back and all other cars were looking like wheelbarrows against the XR3 that we used to call "Thor’s Hammer". (The Swedish mag 'Teknikens Värld' conducted a car test in 1984 to find out that the XR3 did the 0 to 100km/h [or 0 to about 61mph] sprint in 2.5 seconds.) BTW, that first Xtrac XR3 was later used for Rallycross by the Britons John Smith and Barry Squibb and is nowadays owned by Mike Endean himself. It is rebuilt to Brands Hatch 1983 specs and was used by Endean, who lives as pensioner on one of the Channel Islands, for many a year in hill-climbs. Schanche and Endean in 1984 were trying to sell their brainchild to Ford (working on the stillborn Escort RS1700T RWD by then) or other manufacturers. While being at the Zakspeed workshops one day Schanche was visited by Rauno Aaltonen who did a test drive with the Xtrac Escort on a car park. Aaltonen was very impressed and told Opel about Schanche’s beast. Opel’s Karl-Heinz Goldstein encouraged Endean soon to work for the German factory team, while Schanche found himself somewhat out-booted. However, Endean left Hewland to set up his own company Xtrac and started to work with Opel on their Group S project, the Opel Kadett 4x4 (not a Group B car and not a Vauxhall Astra 4S or whatever). When the car was ready the drivetrain was the same as in the Schanche XR3 and when it was presented to the press the bonnet was safely locked. Why? Because there was a FORD engine underneath it, a 1860cc Zakspeed turbo mill, and it was all but in the interest of the Opel factory team that the World or even their own GM bosses should know anything about that fact. However, when the Group S was aborted by the FIA Opel had two 4x4 Kadetts ready, equipped them with normally aspirated 2.4 litre Opel engines of the Ascona 400 and used them for Paris–Dakar, where they went into utter chaos, as Opel was not able to carry enough shock absorbers to Africa to replace the broken ones. Both these cars later went to Endean’s buddy-buddy Briton John Welch who used them in the British and European Rallycross Championships. One of these cars was later bought by Swede Tommy Kristoffersson, as an Xtrac system donor for his own Rallycross Audi Coupé S2. If the other one is now property of Vauxhall in the UK – I do not know. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Februar 19, 2009 Haha Ford-motor i den Skropelen altså.... Xtrac systemet hørtes jo ganske så heftig ut med tanke på tidspunktet det kom da. Justering av drivkraften mens man kjørte var jo avansert på begynnelsen av 80-tallet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Februar 19, 2009 Siterer fra mitt "Xtrac-arkiv" (har rotet bort kildehenvisningen, men finner den nok straks hiddenbasen er tilbake): Engelske Wikipedia. Finner det om du søker Xtrac eller Zakspeed. Siden tråden har delvis sporet av legger vi ved bildet av Zakspeed Ford RS1800en til Martin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Februar 19, 2009 Engelske Wikipedia. Finner det om du søker Xtrac eller Zakspeed. Takk, Ola 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Februar 19, 2009 Det kan faktisk stemme det......for i -92 fikk Martin 3mnd utestengelse og 25000,- i bot for,etter å ha blitt "kjørt av",gått ut i banen og stoppet heatet,slik at det ble rødflagget.......og Tommy Rustad,som på den tiden bare var 21år skulle bruke bilen til Martin til å stjele poeng fra konkurrentene..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Februar 20, 2009 Det kan faktisk stemme det......for i -92 fikk Martin 3mnd utestengelse og 25000,- i bot for,etter å ha blitt "kjørt av",gått ut i banen og stoppet heatet,slik at det ble rødflagget.......og Tommy Rustad,som på den tiden bare var 21år skulle bruke bilen til Martin til å stjele poeng fra konkurrentene..... i 92 så var tommy 24, men ellers stemmer det nok ja;) fremdeles tøft gjort å ratte rundt i rs200 som om han har stjelt bil og bensin av mr rallycross i så ung alder:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Februar 22, 2009 i 92 så var tommy 24, men ellers stemmer det nok ja;) fremdeles tøft gjort å ratte rundt i rs200 som om han har stjelt bil og bensin av mr rallycross i så ung alder:p Det er godt mulig han var 24år ja.......men ifølge filmen "25år med Mr.Rallycross" var Tommy 21år i 1992. Ikke veit jeg,for jeg kjenner ikke gutten:) Samma det,han gjorde det ialllefall veldig bra:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Februar 24, 2009 Det er godt mulig han var 24år ja.......men ifølge filmen "25år med Mr.Rallycross" var Tommy 21år i 1992.Ikke veit jeg,for jeg kjenner ikke gutten:) Samma det,han gjorde det ialllefall veldig bra:) vet det, men når man er født i 68 så og året er 91 så vet jeg ikke, men att han kan å ratte bil, er vel ingen som har betvilt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...