Anbefalte innlegg

Står nå i garsjen og skal bytte fjærer og dempere på en 2002 a4 quattro avant, sliter litt, noen som har tips om hvordan jeg skal gjøre dette enklest mulig. Kan starte med venstre foran, det er der jeg er nå!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å shit......... møte i dag!!!

 

Har fått ut venstre demper!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok den dagen i dag ja.....du har jo god tid på deg da:)

Bytta sist på en A4 på to timer og da tok jeg det rolig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vet hvor jeg bor! :D

 

Monterer venstre foran nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe...vet jeg det altså?....: smil :

Du får heller si fra hvis du sitter fast:cool: så skal jeg se hva jeg rekker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ferdig foran i går, men det går ikke helt greit bak.... har fått byttet demperene, men hvordan i H...ete får jeg ut fjærene?? Er det noe mere som må løsnes for å få de ut, eller må man knote med fjærklemmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke løse litt på bærebrua da?

Etter hva jeg ser i albummet nå er det enklest å løsne den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok løsne mere en litt.........

 

Får ta det en annen dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det ingen andre enn Christian som har vært borti dette, det er jo flere som har senket A4Q her på forumet!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Not yet... Får sette på KWen etter vinteren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Svenske metoden" er som følger:

 

NB! NB! : oops :

Dette er ikke serlig etter boka og kan være meget farlig om man ikke passer på, det er enormt mye krefter i en sammetrykket fjær!!! Metoden benyttes derfor HELT på egen risiko!! Ryker tauet eller man ikke har festet det skikkelig kan det gå ordentlig galt.... Sørg for å ha skikkelig tau, f,eks. "seiletau" på 4mm eller lignende er fint å bruke.

 

Så:

Jekk opp bilen opp bilen på karroseriet med f.eks. org jekken.

 

Sett en annen jekk under forstilling/bakstilling og jekk deretter bilen opp slik at fjæren presse sammen.

 

Ta et sterkt, men tynt tau og tre det mange ganger stramt fra bunn til topp på fjæra og knytt knute, gjør dette på to motsatte sider av fjæra mens fjæra er sammetrykket.

 

Jekk deretter bilen opp på karroseriet på nytt, fjæra er nå sammetrykkt og det er greit å få ut hele shiten...

 

Når du får ut fjær+demper tar du ut demperen, deretter skal tauet løsnes.... Det gjøres ved å ta hele greia utendørs, kutt deretter tauene med en kniv festet på et kosteskaft.... Vær ytterst forsiktig når dette gjøres, det er utrolig mye krefter som skal frigjøres i fjæra, så ikke kom for nære...

--

 

Når du senere skal ha på senkefjærene er de som oftes så lave at de kan presse de siste 2 cm med handmakt for å få lukket demperen.

--

 

Metoden med tau kan også brukes om man har fjærklemmer når man skal montere på bilen igjen. Da er det faktisk litt mer "trygt".

 

Når man har fjær og demper løst før presses fjæra sammen med fjærspenner, deretter bindes fjæra med tau på hver side og spennene fjærnes. Når alle er montert på bilen jekkes bilen opp så fjærene "tar i" og tauene kan kuttes eller knyttes av uten at det skjer noe "smell"

 

Har selv brukt denne metoden i 20 år, og den fungerer utmerket...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Istedet for tau kan du like gjerne bruke fjærklemmer. Ellers har jeg også brukt samme metode tidligere på min 80.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med fjørklemmene er at det ikke alltid er plass til dem, og spesiellt ikke på en A4 Quattro.

 

Det ender ofte med at man skraper opp techtyleringen underveis, gjerne inn til stålet, en "norsk saltvinter" senere er det en stor ruststripe der....

 

Men er det plass er det jo best å benytte klemmer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får kjøpt relativt små fjørklemmer på Biltema, jeg syns de passer overalt, bare man setter de der hvor man ser det er best plass før av/påmontering

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det endelig noen kreative løsninger! jeg har fjær klemmer men fjæra sitter ikke på demperen, da hadde det ikke vært noe problem!! Den sitter mellom undere bærearm og karoseriet. Så jeg regnet med at denne bærearmen gikk så langt ned når jeg løsnet demperen at det bare var å plukke den ut, men der tok jeg feil : bh : fikk bare plass til en fjærklemme så det var døfødt..... Tenkte det derfor var noen som hadde gjort det her, som viste hvordan dette skulle gjøres. Hadde jo vert greit å ikke demontere mer en nødvendig......... Tror kansje jeg skal gi taumetoden en sjans :D Får se om jeg gidder å prøve igjen i morgen.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ta vare på fjæra? Hvis ikke kan bruke vinkelsliperen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

Skal du ta vare på fjæra? Hvis ikke kan bruke vinkelsliperen..

 

Var nesten jeg gjorde det tidligere i dag, men det hjelper ikke stort............. må fortsatt få på plass den nye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir meg ikke helt med disse fjæreme jeg :D Må vel vær noen som vet hvordan dette SKAL gjøres på enklest måte. Jeg får helt sikkert byttet dem, men det hadde vært ok å vist hvordan man skal gå fram for å gjøre det på en enkel måte. Hva er det som hindrer den undere bærebrua å gå lengre ned slik at jeg kan plukke ut fjæra uten verktøy?? Det må jo være noen her på forumet som vet det!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å løse den ene skruen til fjærbeinet og det ene stabstaget da?

Da burde brua kunne vippes lenger ned etter hva jeg kan se ut av albummet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nesten jeg gjorde det tidligere i dag, men det hjelper ikke stort............. må fortsatt få på plass den nye.

 

Den nye er lavere...!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.