#1 Skrevet Februar 21, 2009 Lurer på om disse billigmaskinene fra Biltema er verdt å kjøpe. Er helt uerfaren mtp maskinpolering men tenkte at jeg nå skulle prøve meg for første gang med maskin. Dette blir på en måte et enkelt alternativ til håndpolering men forhåpentligvis et bedre alternativ. Bilen som skal poleres er nær 6 år, sølv og ser ikke helt gal ut fra før i lakken. Har sett på disse: http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=133490 Info: Polermaskin 1200 W For polering av bil, båt eller campingvogn. Venstre- eller høyremontert sidehåndtak. For tilkobling til 230 V. Motoreffekt: 1200 W. Turtall (ubelastet): 600–3000 rpm. Vekt 3,3 kg. Pris kr 499. og http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=98894 Info: Polermaskin, 350 W Dobbelisolert. Kraftfull og effektiv, for hurtig og enkel polering. For bilen, båten, campingvognen m.m. Trinnløs turtallsregulering: 0–3200 rpm. Vekt 2,6kg. Pris kr 199! eller denne: http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=91957 Polermaskin For bilen, båten, campingvognen m.m. Dobbelisolert. Turtall: 3500 rpm. Pris kr 179 Dette er jo forskjellige maskiner. Fordeler og ulemer med de og duger de i det hele tatt som et reelt alternativ til håndpolering? Bedre maskiner i samme prisleie? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 21, 2009 Nå skal jeg ikke utale meg for bastant om de maskinene der, men jeg hadde samme "problem" for en tid tilbake. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=142744 Jeg endte opp med denne http://www.scandicshine.no/nettbutik...roducts_id=215 Og angrer ikke et sekund på det valget, maskinen er lett å jobbe med, enkel å justere fartenen uten å flytte hendene osv. Og det er en av de letteste maskinene på markedet. Det setter du stor pris på etter du jobbet med en hel bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 21, 2009 Nå skal jeg ikke utale meg for bastant om de maskinene der, men jeg hadde samme "problem" for en tid tilbake. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=142744 Jeg endte opp med denne http://www.scandicshine.no/nettbutik...roducts_id=215 Og angrer ikke et sekund på det valget, maskinen er lett å jobbe med, enkel å justere fartenen uten å flytte hendene osv. Og det er en av de letteste maskinene på markedet. Det setter du stor pris på etter du jobbet med en hel bil. Tviler ikke på at dette er noe av det beste å jobbe med, og gjør sikkert en fantastisk jobb, men rundt 5000 kroner er mer enn jeg er villig til å betale som alternativ til "håndarbeid"...koster tross alt 10 ganger mer enn billigmaskinene fra Biltema og CO 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 21, 2009 Jeg har en maskin som er lik nr 2 i lista di, kjøpte den på clas ohlson.. Bytte ut pads og den fungerer veldig greit den syns jeg. Har kjøpt meg en ganske dyr en nå, men jeg vil da tro du blir fornøyd med noen billige i starten, får til bra resultater med den nr 2 iallefall, i mine øyne da.. (kun den jeg har testet av de du linker til også) Har min liggende enda samt noen pads hvis det skulle være interessant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 21, 2009 Den øverste (roterende) funker fint. Men kjøp skikkelige pads og en ny bakplate så har du bra nok utstyr en stund. Den under er for svak til å korrigere med, men grei til lett polering. Ville definitivt valgt den øverste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 21, 2009 Christian er jo inne på noe viktig ang svakhet på en DA kontra roterende (selv om man får DA også med mye kraft) - før man har litt erfaring med polermaskiner kan det godt hende at en dual-action-maskin (to-hoders/DA) er det lureste å starte med. Dem er som nevnt av Christian langt fra så kraftige som roternde (den øverste), men dem er kraftige nok til at man lett kan brenne gjennom lakken med dem også. Med riktige puter og riktig polish kan man oppnå svæt bra resultat med en DA, skal man bruke roterende må man være oppmerksom på at langt fra alt av polish som selges rettet mot privatmarkedet kan benyttes - med DA kan man bruke stort sett alt bare man har korrekte puter. Går du for roterende, så bør du velge puter og polish med omhu inntil du har fått litt erfaring med maskinen, det er så sinnsykt lett å gjøre noe man angrer på senere og som krever en lakkjobb for å korrigere - min erfaring er at skal man ha noe å bruke til "vanlig" bruk og man ikke er super-entusiast, så er en standard DA mer enn nok - skal man så senere over på roterende så kjøper man en skikkelig god maskin med bra balanse, lett vekt og gir blaffen i hva man måtte betale. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 21, 2009 Meget godt forklart, Mads 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 21, 2009 Christian er jo inne på noe viktig ang svakhet på en DA kontra roterende (selv om man får DA også med mye kraft) - før man har litt erfaring med polermaskiner kan det godt hende at en dual-action-maskin (to-hoders/DA) er det lureste å starte med. Dem er som nevnt av Christian langt fra så kraftige som roternde (den øverste), men dem er kraftige nok til at man lett kan brenne gjennom lakken med dem også. Med riktige puter og riktig polish kan man oppnå svæt bra resultat med en DA, skal man bruke roterende må man være oppmerksom på at langt fra alt av polish som selges rettet mot privatmarkedet kan benyttes - med DA kan man bruke stort sett alt bare man har korrekte puter. Går du for roterende, så bør du velge puter og polish med omhu inntil du har fått litt erfaring med maskinen, det er så sinnsykt lett å gjøre noe man angrer på senere og som krever en lakkjobb for å korrigere - min erfaring er at skal man ha noe å bruke til "vanlig" bruk og man ikke er super-entusiast, så er en standard DA mer enn nok - skal man så senere over på roterende så kjøper man en skikkelig god maskin med bra balanse, lett vekt og gir blaffen i hva man måtte betale. Enig i dette. Men vil bare understreke at å bruke roterende ikke er så skummelt som de fleste tror. Det finnes en haug med guider og instruksjoner på hvordan man bruker den på en sikker måte. Du skal være ganske tulling for å greie å brenne lakken. Stikkord er lav rpm på maskinen og ALLTID begynne med en mild cut på polish og pute. Polishen brytes ned raskere og man jobber bedre og mer effektivt med en roterende kontra en billig DA maskin. Se feks her: http://www.autogeek.net/rotary-polishing-how-to-guide.html Mitt råd er roterende, også kjøper du bakplate, puter og polish på http://www.scandicshine.no Garanterer deg at du kommer til å syns maskinpolering er helt rått når du får litt dreisen på det her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 21, 2009 Eller om man kjøper begge maskinene. Roterende brukes vel stort sett til rubbing og den andre (som roterer og vibrerer) til polering. På den siste så slipper man unna "kjøregater" Mulig jeg er helt på trynè, men når jeg jobba med dette for 9 år siden var det sånn vi gjorde det. Koster ikke stort uansett. Man bør dog kjøpe bakplate og pads fra et annet sted en Biltema. Biltema sine holder ikkke lenge... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 21, 2009 Eller om man kjøper begge maskinene. Roterende brukes vel stort sett til rubbing og den andre (som roterer og vibrerer) til polering. På den siste så slipper man unna "kjøregater" Mulig jeg er helt på trynè, men når jeg jobba med dette for 9 år siden var det sånn vi gjorde det. Koster ikke stort uansett. Man bør dog kjøpe bakplate og pads fra et annet sted en Biltema. Biltema sine holder ikkke lenge... Bruker roterende til all rubbing og polering, sealer og voks legges på for hånd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 22, 2009 Jeg har alle de tre maskiner liggende i garasjen. Den siste prøvde jeg i 1 minutt så kastet jeg den. Verdiløs! Den i midten brukte jeg på 3-4 biler, dels for å øve meg å blive kjent med div. slibemidler og puter og dels fordi jeg ikke turde å bruke en roterende før jeg hadde litt erfaring. Det siste viste seg å være en feil antakelse for bruken av de to typer maskiner er vidt forskjellig. Maskiknen gjorde en grei jobb, men du klarer ikke å fjerne mye mer end vaskeriper, skjolder og lette riper. For noen holder det jo i massevis. Du kan IKKE brenne lakken med den - 100% sikker! Men det som gjorde at jeg kjøpte en roterende maskin til slut (eller fortere end jeg trodde jeg ville) var at jeg blei totalt følelse løs i hendene/armene av å bruke den i 8 timer...selv med mange små pauser osv. Gikk rundt med nummen arme og hender i laaang tid etter Den øverste kjøpte jeg i mangel av cash og den virker OK den. Du kan korrigere like mye med denne som du vil...les; like mye som en dyrere maskin. Tar du en til to biler i måneden eller flere kjøper du fort en bedre, kraftigere og ikke minst lettere maskin. Tar du en til to biler i året kan du fint nøye deg med en billig roterende maskin. Se i øvrig tråden (S3 tråd) for å se hva som kan oppnås med de rette puter, midler og en billig maskin. Jobben er gjort av en glad amatør uten den store erfaring. My 2 cents 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 22, 2009 Takker for mange gode råd her, er mulig jeg går for rådet om å kjøpe begge. DA maskinen fra BT er jo uansett nærmest gratis. Har mest lyst til å prøve roterende og tenker vel at en slik maskin må være mest effektiv ift polering og best shine. Er likevel ennå litt usikker på følgende: Vil DA maskinen kunne frembringe like høy glans i lakken som den roterende maskinen fra BT? Vil DA maskinen kunne fjerne riper og oksidert lakk like bra som den roterende fra BT? Ang. bruken av roterende, finnes det noe man absolutt ikke skal gjøre når man prøver den for første gang på bilen? (typiske begynnerfeil) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 22, 2009 DA maskin vil ikke fjerne riper som en roterende, spesielt ikke på så hard klarlakk som Audi har. Viktig å huske med roterende: Ikke hold maskinen i ro for lenge på en plass Forsiktig ved kanter osv Tape over gummilister og plastikklister Rolig bevegelser Bruk sunn fornuft! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 22, 2009 DA maskin vil ikke fjerne riper som en roterende, spesielt ikke på så hard klarlakk som Audi har. Viktig å huske med roterende: Ikke hold maskinen i ro for lenge på en plass Forsiktig ved kanter osv Tape over gummilister og plastikklister Rolig bevegelser Bruk sunn fornuft! OK, takk for tips. Selv om dette er litt off topic ift temastart blir neste er å orientere seg på pads, bakplater, polish, sealing osv...ser på din butikk, SS at det finnes ca xxxxx forskjellige pads, bakplater, osv. og er veeeldig forvirret. Vet ikke hvor jeg skal begynne - hva velger jeg til normalt slitt lakk (5-6 år) hvis jeg går for BT sin roterende? Ser for meg Meguiars 3 step serie og ev Gold Class wax 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 22, 2009 DA maskin vil ikke fjerne riper som en roterende, spesielt ikke på så hard klarlakk som Audi har. Viktig å huske med roterende: Ikke hold maskinen i ro for lenge på en plass Forsiktig ved kanter osv Tape over gummilister og plastikklister Rolig bevegelser Bruk sunn fornuft! Ketil er jo proff og jeg er amatør, men jeg vil legge til følgende tips: -Som Ketil sier; ikke hold maskinen i ro for lenge på en plass MEN du vil oppleve at du må holde den delvis i ro på en plass for å fjerne evt. dypere riper. Men da burde du uansett bevege maskinen HELE tiden, bare over et mindre felt. Heller gå tilbake til problemområdene mange ganger end å holde maskinen HELT i ro iallfall -Vær forsiktig på plastikk fangere og lister osv. da lakken lettere kan brenne her. Tenk også på om bilen har vært lakkert noen steder. Lakkeringen vil høyest sannsynlig ikke holde samme kvalitet som den fra fabrikken, derfor trenger du kanskje en annen inngangsvinkel til pads og middel... -Bruk mindre pads på fangere, bakluke, rundt lykter osv. Bruk pads som tilsvarer størrelsen på panelet du jobber på. -Tenk ut jobben før du gjør den. Altså finn ut hva du skal bruke hvor slik at du ikke farer rundt å jobber litt her og der. Jobb med en polish om gangen. Fjern defekter osv for du begynner å gå etter glans. Jobber du med kraftige slipemidler og roterende må du uansett avslutte med den fine polishen for å fjerne hologrammer eller kjørespor om du vil. -Kjøp kvalitet. Kjøp ordentlige pads og polish med en gang. Ikke sløs pengene dien på et eller annet vidundermiddel, heller kjøp det godt stuff som folk anbefaler. Kjøpe større kvantum lønner seg også. -Lys er viktig. Uten godt lys ser du ikke hva du driver med. Undersøk også lakken med lys underveis. Ikke regn med at bare fordi noe funker et sted at det også funker på neste panel. Den ultimative test på om du har gjort jobben 100% får du vel egentlig bare i solskin. Noen bruker såkaldte kunstige sole - Sun Guns. De er dyre og så vidt jeg har forstått så er det ikke noe som avslører en dårlig jobb bedre en solen selv. Litt kjipt å sjekke bilen under kunstig lys for så å finne masse defekter ute i sollyset...Dette har jeg erfaring med selv. Var ikke verre end at jeg kjøpte bedre lys samtidig som jeg virkelig var nøye med å sjekke ordentlig fra flere vinkler...Blei bra til slut -Les så mange tutorials du har tid til. Meld deg inn i klubber/fora å SPØR ekspertene. Du lærer MYE!! Se også videor fra Yuotube eller likn. Finn helst en bil hvor du kan øve deg. Naboens gamle bil er jo en opplagt mulighet...hvis han har en sånn da... Eller kjøp ett panser som er ripete og fælt på huggern. En annen ting er at du må kjøpe pads til den DA maskin også. Du ender fort med å konkludere (sånn som meg) at du like gjerne kunne har spart pengene til enten en bedre roterende eller flere midler. Når først du mestrer den roterende, tror jeg ikke du gidder å se på den Cyclo kopien en gang jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 22, 2009 Gode tips av Dennis her Ang pads, gå for Enten Sonus gul, hvit og blå med Scholl bakplate til 5 og 6". Eller Scholl puter, blå, orange og sort. Ville IKKE brukt megs 3 steg med maskin, de er beregnet for håndbruk. Du får heller ikke fjernet NOEN riper med disse. Gå for Scholl eller Menzerna. Scholl er litt dyrere, men bedre og enklere å jobbe med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 22, 2009 Ketil er jo proff og jeg er amatør, men jeg vil legge til følgende tips: -Som Ketil sier; ikke hold maskinen i ro for lenge på en plass MEN du vil oppleve at du må holde den delvis i ro på en plass for å fjerne evt. dypere riper. Men da burde du uansett bevege maskinen HELE tiden, bare over et mindre felt. Heller gå tilbake til problemområdene mange ganger end å holde maskinen HELT i ro iallfall -Vær forsiktig på plastikk fangere og lister osv. da lakken lettere kan brenne her. Tenk også på om bilen har vært lakkert noen steder. Lakkeringen vil høyest sannsynlig ikke holde samme kvalitet som den fra fabrikken, derfor trenger du kanskje en annen inngangsvinkel til pads og middel... -Bruk mindre pads på fangere, bakluke, rundt lykter osv. Bruk pads som tilsvarer størrelsen på panelet du jobber på. -Tenk ut jobben før du gjør den. Altså finn ut hva du skal bruke hvor slik at du ikke farer rundt å jobber litt her og der. Jobb med en polish om gangen. Fjern defekter osv for du begynner å gå etter glans. Jobber du med kraftige slipemidler og roterende må du uansett avslutte med den fine polishen for å fjerne hologrammer eller kjørespor om du vil. -Kjøp kvalitet. Kjøp ordentlige pads og polish med en gang. Ikke sløs pengene dien på et eller annet vidundermiddel, heller kjøp det godt stuff som folk anbefaler. Kjøpe større kvantum lønner seg også. -Lys er viktig. Uten godt lys ser du ikke hva du driver med. Undersøk også lakken med lys underveis. Ikke regn med at bare fordi noe funker et sted at det også funker på neste panel. Den ultimative test på om du har gjort jobben 100% får du vel egentlig bare i solskin. Noen bruker såkaldte kunstige sole - Sun Guns. De er dyre og så vidt jeg har forstått så er det ikke noe som avslører en dårlig jobb bedre en solen selv. Litt kjipt å sjekke bilen under kunstig lys for så å finne masse defekter ute i sollyset...Dette har jeg erfaring med selv. Var ikke verre end at jeg kjøpte bedre lys samtidig som jeg virkelig var nøye med å sjekke ordentlig fra flere vinkler...Blei bra til slut -Les så mange tutorials du har tid til. Meld deg inn i klubber/fora å SPØR ekspertene. Du lærer MYE!! Se også videor fra Yuotube eller likn. Finn helst en bil hvor du kan øve deg. Naboens gamle bil er jo en opplagt mulighet...hvis han har en sånn da... Eller kjøp ett panser som er ripete og fælt på huggern. En annen ting er at du må kjøpe pads til den DA maskin også. Du ender fort med å konkludere (sånn som meg) at du like gjerne kunne har spart pengene til enten en bedre roterende eller flere midler. Når først du mestrer den roterende, tror jeg ikke du gidder å se på den Cyclo kopien en gang jeg... Takker for tips. Kommer sikkert til å utforske teamet teoretisk ytterligere før jeg går i gang med den store "vårpussen";) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 22, 2009 Gode tips av Dennis her Ang pads, gå for Enten Sonus gul, hvit og blå med Scholl bakplate til 5 og 6". Eller Scholl puter, blå, orange og sort. Ville IKKE brukt megs 3 steg med maskin, de er beregnet for håndbruk. Du får heller ikke fjernet NOEN riper med disse. Gå for Scholl eller Menzerna. Scholl er litt dyrere, men bedre og enklere å jobbe med. Det er også forskjell på det altså...ok, da satser jeg på scholl bakplate (regner med 5/6" passer BTs maskin greit) og Sonus eller Scholl puter. Forslag til konkrete produkter å begynner med i kronologisk rekkefølge (Scholl) - starter selvsagt med grundig vask og clay. ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 22, 2009 (endret) Du klarer deg lenge med Scholl S17 og S40, samt Scholl blå, orange og sort pad, ev. ull. Her ser du hva du kan gjøre med disse kombinasjonene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 23, 2009 Enig med Brage! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 23, 2009 Du klarer deg lenge med Scholl S17 og S40, samt Scholl blå, orange og sort pad, ev. ull.Her ser du hva du kan gjøre med disse kombinasjonene Er S17 og S40 en slags polish? Bør vel ha lakkforsegling og voks også til sist? Spør fordi jeg er totalt amatør på dette... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 23, 2009 ...for øvrig EKSTREMT bra resultat etter jobben med S4en, helt utrolig: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 23, 2009 Er S17 og S40 en slags polish? Bør vel ha lakkforsegling og voks også til sist? Spør fordi jeg er totalt amatør på dette... Det er polish ja. S17 er bare medium cut, men har bra cutting (slipeevne) med ullpad, så den fjerner 95% av riper. S40 er den fineste polishen fra Scholl, og gir en hinsides glans og finish, som du ser på S4`n Kan trygt anbefales. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 23, 2009 Det er polish ja. S17 er bare medium cut, men har bra cutting (slipeevne) med ullpad, så den fjerner 95% av riper. S40 er den fineste polishen fra Scholl, og gir en hinsides glans og finish, som du ser på S4`n Kan trygt anbefales. Stjeler tråden litt, hva er den kraftigste polish fra Scholl? Hvordan er den sammenlignet med den kraftigste fra Menz? Hvordan er den å jobbe med...nedbrytingsevne, støv, cutting osv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 23, 2009 S0 er vel den groveste. Med ull støver Scholl også, men på ALLE andre måter er Scholl overlegent Menzerna. Dette er min erfaring, i hvert fall. Selvsagt: Menzerna er et knallprodukt, men Scholl er etter min erfaring mer brukervennlig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...