#1 Skrevet Februar 22, 2009 Hei! Nå har det seg sånn at motoren min har begynt å tikke (tidligere har det vært ett til to sekunder ved oppstart av kald motor), men når den har nådd driftstemperatur, og det er gått en time, begynner den å tikke hele tiden. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva som er problemet? Oljen og oljefilter ble skiftet for ca 8000km siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 22, 2009 Har samme problemet på min Audi A6 1.8T. Min sluttet å tikke etter det ble skiftet oljefilter og olje, men nå er det helt jævlig til tikking igjen. Tikkingen kan forsvinne med litt hard kjøring faktisk. Skal prøve å ta oljerens og oljeskift til neste uke så får jeg se om det kommer seg. Ellers risikerer jeg vel å måtte skifte ut ventilholderne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 22, 2009 Ja, det er det jeg har tenkt på jeg også. Men jeg vet ikke hvilke ventilløftere jeg har, hvordan manskifter, eller hva de koster, så dette høres leit ut egentlig. Bilen min høres jo ut som en ford.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 22, 2009 Det er nok berømte hydraulisk ventil løftere, høres forferdelig ut, er ikke noe farlig bare disse som begynner å bil slitt. Kan hjelpe å kjøre litt tykkere olje, så sant du ikke har turbo motor som er kresen på olja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 22, 2009 Har samme problemet på min Audi A6 1.8T. Min sluttet å tikke etter det ble skiftet oljefilter og olje, men nå er det helt jævlig til tikking igjen. Tikkingen kan forsvinne med litt hard kjøring faktisk.Skal prøve å ta oljerens og oljeskift til neste uke så får jeg se om det kommer seg. Ellers risikerer jeg vel å måtte skifte ut ventilholderne. Oljerens har jeg brukt tidligere, da forsvann tikkingen i noen mnd hvertfall. Det var vell ikke tikking når du tok over bilen heller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 23, 2009 er like så greit og mote seg opp til og bytte hydrauliske løftere uannsett... lyden kommer tilbake like fort om man bytter til tykkere olje.. de er ikke dyr heller, er vel en som selger de her til 69 kr stk... KM Cams tror jeg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 23, 2009 Kan anbefale KM Cams (http://www.kmcams.com) som nevnt over her. Gode priser og sinnsykt kjapp respons og leveringstid! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 23, 2009 (endret) Hvordan fungerer det å bytte dette her, da? Trenger jeg bare én pakke? Jeg kan absolutt ingenting om det her, søren altså. Edit: Er det forresten noe mer jeg kan bytte mens hvis jeg også skal bytte ventilløftere som inngår i samme operasjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 23, 2009 kan jo skifte ventiltetniger og regreim og strammehjul i samme slengen når du først må av med kammen er det ikke så mye ekstra arbeid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 23, 2009 Hvordan fungerer det å bytte dette her, da? Trenger jeg bare én pakke? Jeg kan absolutt ingenting om det her, søren altså.Edit: Er det forresten noe mer jeg kan bytte mens hvis jeg også skal bytte ventilløftere som inngår i samme operasjon? trixet ligger jo i registerreima.... hvis det ikke er lenge til den skal byttes, så kan du likeså godt gjøre det i samme slengen ja... men hvis du føler at du ikke overhodet har peiling på hva du skal gjøre, så kansje du skal ta en tur til verksted...?? men jeg har heller ikke noe peiling igrunn, men fikk det til uten problemer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 23, 2009 Nei, må være såppass ærlig å si at det eneste jeg har gjort motormessig er å bytte olje og oljefilter samt sette på sportsluftfilter. Mer enn det kan jeg ikke, men har heller ikke prøvd på noe annet. Registerreima skal ikke skiftes før om ca 80 000km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 23, 2009 En ordentlig rens og kvalitetsolje løser ofte slike problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 23, 2009 Oljerens har jeg brukt tidligere, da forsvann tikkingen i noen mnd hvertfall.Det var vell ikke tikking når du tok over bilen heller? Merket ikke noe til tikkings når jeg tok over bilen nei, men kom etterhvert. Forsvant etter skift av oljefilter og oljeskift. Blir oljeskift og oljerens denne uken så får jeg se om tikkingen forsvinner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 23, 2009 Hvilken olje kjører du på nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 24, 2009 Nei, må være såppass ærlig å si at det eneste jeg har gjort motormessig er å bytte olje og oljefilter samt sette på sportsluftfilter. Mer enn det kan jeg ikke, men har heller ikke prøvd på noe annet. Registerreima skal ikke skiftes før om ca 80 000km. som du ser på bilde så er det nr 7 du skal bytte... så du må av med alt det som er over... bytte ventiltettninger blir vel litt mer komplisert siden ventilen sitter på kon og er i spenn av en fjær som du kan se... så når du løsner på regreima, så er det vel bare og passe på når du monterer igjen at veiva ( sylinder 1 ) er på sitt dødpunkt, fordeler på sitt, og at kamaksling- hjulet er på sitt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 24, 2009 Uff da, mye vil det koste å få noe sånt gjort på verksted, da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 24, 2009 kan bli noen tusen lapper det... spør om fastpris, forhør deg litt rundt så får du sikkert en god pris en plass.. men hvis du kjenner noen som kan skru litt, så funker det sikkert og bestikke de med en lapp eller 2, så gjør de det for deg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 24, 2009 En kompise har en audi 90 23 170hk med samme problemet, hadde på den Valvoline max life olje 10/40 delsynt og problemtet bel helt borte. Prøv det før du gjør noe annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 24, 2009 ny olje funker selvfølgelig.... men som regel kommer lyden tilbake... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...