Anbefalte innlegg

Hej

Har en stk 96 mod A6 Q 2,5 tdi..

Finnes det en enkel å grei måte å se hvor mye clutch som er igjen eller er det bare sånn man "merker" når det er slutt? : bh :

Mhv

Trippe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det virkelig ikke en enkel å grei måte å skjekke dette på?

nei nei da får det bara gå så lenge det går da.. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har for meg at det fantes en plast- eller gummipropp før som man kunne ta ut og inspisere slitasjen på clutchen i gamle dager, men det kan hende jeg husker feil og at det bare gjelder lastebil...:o

Hvor langt er et tau?: klø :

Det er like enkelt å svare på som levetida for en cluch...

Hvis man kjører i kø hver dag og samtidig slurer på clutchen vil den ikke bli gammel.

Farfaren min byttet en gang eller to i året.... : rock :

Mange eldre som hører dårlig "filer"masse på clutchen med høyt turtall.

Hvis man tenker seg om litt og ikke gir noe særlig gass før man har sluppet clutchen helt ut og unngår å sitte med foten på denne pedalen hele tiden kan den vare leeenge.

Høyt turtall uten å slippe pedalen helt gir død clutch ganske fort.

En bil som bare går i langkjøring vil sannsynlig ha sjeldnere behov for clutchbytte enn en som får bare småkjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en gang en som var å så på en bil hos meg som sjekket clutchen på en litt spesiell måte.

Han stoppet bilen, satte på håndbrekket og satte bilen i 3 gir, ruset motoren opp til 2500-3000 omdreininger (diesel) og slapp så ut clutchen. Ikke slurte den ut, men han slapp den ikke heller bare.

Døde motoren fort så var clutchen god, men hvis den slurte en del før den stoppet så var den slitt. Funka fint på min bil den gang, og han var fornøyd.

Aner ikke om dette er en utprøvd metode, for jeg har aldri hørt om dette før eller etter, men han virket som om han hadde peiling på veldig mye...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tørr asfalt,4gir, full fart!..merker fort om det slurrer...helst motbakke og...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mange fine innspill her å takker for den..

men saken er den at jeg skal på tur med tungt lass.. ca 2,5 t på slep over ca 300 mil.. å jeg stod fast med henger'n i vinter å da var det så mye vill sluring at det begynte å lukte svidd.. jeg har kjørt 100 k på den som sitter å har ingen aning på hvor langt den hadde gått før jeg fikk den..

men vist det ikke er no enkel måte åskjekke på så får vi satse på at clutchen som sitter der er stramm å god :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.