Varsellampe bremser/bremsevæske?

Anbefalte innlegg

På lørdag fikk jeg opp en varsellampe. Etter hva jeg skjønner er det noe med bremsene evt. bremsevæske.

Men bremsevæske beholderen er full (skiftet for 6 mnd. siden) og bremseklosser se bra ut.

Er det noen som kan ha en formening? Er det varsling for bremsevæskebytte som ikke har blitt re-satt?

 

NB! Instruskajonsboka er på belgisk. :(

 

bilde varsellampe.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok bremseklosser (fikk akkurat samme selv)

Varselet kommer når ledningen "brytes" på bremseklossen, og min erfaring er at en ofte kan kjøre en del KM etter den tid også .

 

Jeg kommer nok imidlertid til å bytte de klossene snart, hvertfall foran. Det er enkelt og greit å bytte. Bak trenger du en "spesialtvinge" for å presse inn stempelet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke umulig att klossene er mere slitt på innsiden. Sjekket bare utsiden. Der er det ihvertfall 5 mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis calipperene ikke er riktig smurt (kopperpasta) så kan de gå tregt og slite klossene ulikt på innsiden og utsiden av skivene. dette er ganske vanlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte er det slik at slitasjevarslerne i klossene melder fra når klossene er halvslitt.

 

Da kan du bare klippe de to ledningene som går inn i klossene og koble de sammen.

Da slokker lampa.

Kan være greit å dra ut kontakten og stikke en binders i den som kommer fra fjærbenet.

Da får du sjekket at det faktisk er det som er feilen før du kutter.(må gjøres på begge sider samtidig i så fall)

 

Hvis den ikke slukker da har du et annet problem...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når bremsevæskenivået er lavt får du opp eit raudt utropstegn.

Som Kristoffer sei er det bremseklossane det varslar om.

Viktigt å sjekke bremseklossane på innsida, ser ofte flott ut på innsida med onkel salt har laga problem på innsida : gråter :

Ta ein titt raskast muligt, er fort gjort og kan bli dyrt vist klossane på innsida ikkje bevega seg , då blir det fort kjøp av nye bremseskiver til neste eu kontoll : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Da bytter jeg klosser sammen med en lenkearm som jeg må bytte alikevel. Takker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og sjekk glideskinne til calipper, de skal gli lett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.