Anbefalte innlegg

Tenkte på å skifte pærer i hovedlykta, og mitt spørsmål er om jeg kan bruke 100W i mine hovelykter? Er standard 55 w, men ...

 

Vil det gå ut over det elektriske hvis jeg setter inn 100W?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan fungere, men jeg vil ikke anbefale det. Du kan få problemer med kablingen som ikke dimensjonert for så stor strøm, men det kan løses med å legge opp ny kabling fra batteriet med rele. Et annet potensielt problem er varme i reflektorene dvs at de kan bli ødelagt pga at 100W pærene er mye varmere enn vanlig 55W.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjørte med 100w pærer ifjor vinter uten problemer på mine mk4 look lykter.. lyste som bare f...n hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor store er sjangsene for at dette ikke skal fungere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Mats Øygård

Hvor store er sjangsene for at dette ikke skal fungere?

 

Vanskelig å komme med noe klart svar på det, du må nesten bare prøve å se...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Vanskelig å komme med noe klart svar på det, du må nesten bare prøve å se...

helt klart.. jge prøvde, og det gikk.. men det er ikke dermed sakt att det går på alle biler da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det en kan si noe om er hva som kan gå galt. Når det gjelder kablingsdelen så burde sikringen gå før andre ting ryker. Det som er utsatt her er vel kontakter på veien til lampa (dårlig kontakt som fører til varmeutvikling når strømmen øker). En annen (dyr) del er lysbryteren du har inne i bilen. Tror den er bygd opp slik at all strømmen til pærene går gjennom denne bryteren.

Når det gjelder reflektoren så ligger vel faren i misfarging i reflektoren/plastdeler, evt at plastdeler i nærheten av pæra kan smelte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med 100watts pærer på a4en , Lagunan til far og sharan firmabilen og det har funket helt greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et potensielt problem er lysbryteren. Mange VAG har ikke releer til lyset, hovedstrømmen til lyset blir sjaltet av lysbryteren. Den tar sikkert ikke kvelden første eller andre gangen du vrir om tenninga. Derimot når du skal ned fra hytta en mørk vinterkveld, da streiker den. Dette kan omgås ved å lage engen krets til lysene (Biltema har et "lysforsterkersett" med alt du trenger). Men da kan du få problemer med Autocheck'en. Denne kan også lures men det begynner å balle på seg med jallamekk.

 

Et annet problem er som nevnt at reflektorene ikke tåler varmen. Krombelegget kan bli sprøtt og flasse av eller hele reflektoren kan smelte.

I hovedtrekk så kan store gammeldagse lykter (f.eks. for H4) tåle det mens små lykter som med linselys vil det nærmest garantert bli nedsmelting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal du bruke 100w, må du koble opp eksra rele, viss ikkje vil nok di org ledningene å hovedlysbryteren smelte... å siden di utvikler dobbelt så mye varme, må du vær sinnsykt nøye me å slå av lysene når du står i ro, for då får ikkje løkta/reflektoren kjøling. i fart er ikkje d nåkka problem me varmeutviklinga fra pæren siden den blir nedkjølt av fartsvinden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med at du kan rett og slett få brann i ledningsnettet ditt, er en faktor jeg ville tatt i betraktning. Som en sa her at man må ha gammeldagse reflektorer for at de skal overleve.

En annen ting med den brannfaren, er at du går opp fra 55W til 100W, gjør at du øker strømmen i ledningen med nesten det dobbelte, noe som kan medføre at ledningene blir varme og tørker ut isolasjonen på ledningene. Da er ikke veien til en ledningsbrann langt unna. Jeg snakker av bitter erfaring. Kjørte rundt med en gammal Taunus med kurvelys og skikkelige bøtter med 100W i alt. Fikk kortslutning i kablene til hovedlyktene p.ga isolasjonen ble helt sprø av all varmen.

Men i enkelte biler kan det gå fint, mens i andre ikke.

En annen ting er at det er ulovlig.

Hva man til syvende og sist velger å gjøre er opp til en selv- Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt i ca. 1,5år nå med 100w Plasmaglow pærer, har ikke merket noen bivirkninger ennå, lyktene er av typen FF G4 look fra Hella, altså helt moderne lykter. Jeg har lakkert mine lykter innvendig med sort jallaTema lakk, den er ikke flasset bort heller.

Lyset blir uansett ikke sterkere sålenge de orginale pærene ikke får den strømmen de skal ha, gjelder til en viss grad 100w pærer også..

 

Varmeutvikling avhenger en del av størrelsen på selve lykta, en stor lykt vil ikke bli så varm som en liten, linselys vil nok ikke tåle den økte varmen, men for andre litt større lykter ser jeg absolutt ingen farer.

Hvis ledningene skulle brenne av e.l. så er dem ikke noe å skryte av i utgangspunktet..

 

Hadde 100w på Forden jeg hadde før, bruttern har hatt på alle sine biler, deriblant en MB 124 som han kjørte nesten 300k med 100w pærer, ingen forskjell, ingen brann osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilket kvadrat skal man bruke på ledningene da? hvor skal man øke tverrsnittet? Er jo store lykter på A200 så der burde vel det gå bra med tanke på varme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville helt klart droppet det. Jeg var ganske fornøyd med lyset fra mine, men så plukket jeg de fra hverandre og fjernet endel dritt som lå der. Pusset reflektorene altså.

 

Sjekk også kvaliteten på glassene dine, de kan byttes om de er ripete.

 

Beste løsningen (Spangen igjen.. ;)) er å montere to xtralys for vinterbruk om du ikke syns det er nok. Heller det enn å gamble med reflektorer og ledningsnett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.