Årsak til lavt ladetrykk 2.2T? Når bør den ha max trykk?

Anbefalte innlegg

Har skiftet turbo og nå er alt som det skal være,slutt på blårøyk etc.

 

Men har et problem.. Turboen lader ikke skikkelig,daffer opp i 0,4/0,5

 

Når er max ladetrykk på denne 2.2T?

 

Mine teorier er enten gåen Wastgate membran,o2-sensor,temp-sensor. Hva tror dere?

 

Har sjekket for lekkasjer etc,men her er alt som det skal være. Bilen har fortsatt 300map og mtm-chip:(

 

Noen som har opplevd det samme? Har lest gjennom alt jeg fant på forumet tidligere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du satt inn orginalturbo eller har du byttet til noe større nå? Orginalt bør den vel lade rundt 0,8 fra 2200 eller noe rundt der, med chip bør du vel ha noe høyere ladetrykk skulle jeg ville mene;) Min lader 0,8 fra ca. 2600 med rs2 turbo uten chip. Jeg hadde jo problemer med lavt ladetrykk i min men det var fordi den gikk i nødmodus som jo begrenser trykket til rundt 0,4. Jeg vil anbefale deg å få leste ut feilkoder på bilen din så vil du ihvertfall se om noe lagres. Husk bare på at noen feilkoder registreres mens andre slettes av seg selv. Mitt problem f. eks. var at fordeleren var løs noe som førte til at bankesensor 1 som sitter rett ved fordeleren oppfattet ristinga i fordeleren som motorbank og dermed sendte bilen i nødmodus. Men i og med at det gikk over og at det ikke er en kritisk feil slettes den koden etter 4 sek. og bilen gikk normalt igjen til neste gang den registrerte feilen. Feilen ble lagret så vi visste hvor vi skulle begynne å feilsøke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Terje Rønning

Har du satt inn orginalturbo eller har du byttet til noe større nå? Orginalt bør den vel lade rundt 0,8 fra 2200 eller noe rundt der, med chip bør du vel ha noe høyere ladetrykk skulle jeg ville mene;) Min lader 0,8 fra ca. 2600 med rs2 turbo uten chip. Jeg hadde jo problemer med lavt ladetrykk i min men det var fordi den gikk i nødmodus som jo begrenser trykket til rundt 0,4. Jeg vil anbefale deg å få leste ut feilkoder på bilen din så vil du ihvertfall se om noe lagres.

Heisann,har bestilt en større turbo,men pga tull fra sverige så blir den ikke satt inn før til våren. Har nå satt i en oppgradert K24 og bør lade minimum 1,4. Fungerer greit alt det andre. Hvordan ser jeg at den går i nødmodus? Får ingen gule lamper på skjerm etc jeg værtfall : rolleyes Har kontaktet Bodø bil for å lese ut feilkoder. Må vel avvente til den har vært der kanskje? Tenkte jeg skulle få bilen ned på forbruk og la den lade ok nå,så får jeg sette inn storturbo og alt det andre til våren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ingen inikasjoner på at bilen går i nødmodus, bare at det blir registrert som feilkode og at bilen går dårlig og ikke vil lade over 0,4. Nå må noen andre svare på dette men jeg lurer på om det ikke er slik at feilkodene slettes ved å ta av batteripolen en stund? I så fall vil du jo fjærne feil som ligger der og starte på blanke ark noe som kan være en idè. Har hørt om biler som har "hengt seg opp" på feilkoder sånn at selv om feilen er funnet og utbedret går den fortsatt i nødmodus til feilkodene er slettet. Som jeg sier kan det derfor være en fordel å slette gammel møkk sånn at når du kommer med bilen på verksted har du kun nye, aktuelle feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Terje Rønning

Du får ingen inikasjoner på at bilen går i nødmodus, bare at det blir registrert som feilkode og at bilen går dårlig og ikke vil lade over 0,4. Nå må noen andre svare på dette men jeg lurer på om det ikke er slik at feilkodene slettes ved å ta av batteripolen en stund? I så fall vil du jo fjærne feil som ligger der og starte på blanke ark noe som kan være en idè. Har hørt om biler som har "hengt seg opp" på feilkoder sånn at selv om feilen er funnet og utbedret går den fortsatt i nødmodus til feilkodene er slettet. Som jeg sier kan det derfor være en fordel å slette gammel møkk sånn at når du kommer med bilen på verksted har du kun nye, aktuelle feilkoder.

 

Du er en klok ung mann Terje:) Skal i garasjen og se på den ikveld etter jobb. Den går rett og slett som en dass..0,2 i 2 gir v/4000 omd.: bh : Må vel gå over alle slanger på nytt og se at alt stemmer etter monteringen av turbo'en. Uansett så går den slik nå som den har gjort i 2 mnd nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at magnetventil kontakten er koblet til.. glemte dette en gang jeg og og da var 0.4-0.5 maks ladetrykk....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jan Nielsen

Sjekk at magnetventil kontakten er koblet til.. glemte dette en gang jeg og og da var 0.4-0.5 maks ladetrykk....

 

Ja den er koblet til,men kan jo evt vær litt oljesøl i den evt. litt "dritt". Skal rengjøre den ikveld sammens med alt annet som må sjekkes før diagnosetest:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, sjekk om magnetventilen i det hele tatt fungerer. kan være den ikke fungerer selv om den er koblet til.

 

grunnladetrykket på 20vt er 0,4-0,5 altså det wastegaten mekanisk er stilt inn for.

 

videre opp til høyere ladetrykk blir styrt elektronisk via denne magneteventilen, det enkleste er å sjekke denne først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Helge Gjerseth

jepp, sjekk om magnetventilen i det hele tatt fungerer. kan være den ikke fungerer selv om den er koblet til.

 

grunnladetrykket på 20vt er 0,4-0,5 altså det wastegaten mekanisk er stilt inn for.

 

videre opp til høyere ladetrykk blir styrt elektronisk via denne magneteventilen, det enkleste er å sjekke denne først.

 

Ja sjokkerer meg ikke om jeg må skifte denne også. Hørte rykter om at man kunne bruke elektospray på denne,må prøves:)

 

Takker for alle forslag til forbedringer her: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha vært ute med magnetventilen så er jeg sjokkert. Har ikke tatt noen bilder,men rensket den med el-spray og kjørte litt trykkluft på den. Der hvor den er tilkoblet utblås fra turbo så ser det ut som et krater inne i hullet på ventilen. den som går fra den andre siden til wg ser fin ut,samme med utgangen som er vendt nedover som går tilbake til turbohus.

 

Blir vel bestilling av ny magnetventil imorgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1262kr for en magnetventil?? Riktig? Fikk paff da jeg var innom Møller på fredag. men den hadde kun 2 utløp sa de. Min har 3. en på hver side og en under. Noen som har mulighet for å finne et delenummer til meg?

 

034133517 var møller sitt,men denne stemmer ikke for min sin del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sikkert bruke en med 2 løp, i stedet for 3 (trenger kun 2).

 

Deler Nr A20Q 85-91 034 906 283

 

Magnetventilen med delenr 034133517, er ikke for å regulere turbotrykket (tror eg, aner ikke hva den gjør, sikkert andre som vet).

 

Er du sikker på at du trenger ny mangnetventil (for turbo trykk) da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sikkert bruke en med 2 løp, i stedet for 3 (trenger kun 2).

 

Deler Nr A20Q 85-91 034 906 283

 

Magnetventilen med delenr 034133517, er ikke for å regulere turbotrykket (tror eg, aner ikke hva den gjør, sikkert andre som vet).

 

Er du sikker på at du trenger ny mangnetventil (for turbo trykk) da ?

 

 

Har 3 utløp på min. En til retur turbohus (den i bunnen) og en til WG og den som tar inn fra turboutløpet. Hvem skal evt kuttes ut ved kun 2 utløp på magnetventil? Magnetventilen er gåen ja,har testet den,kjører på max 0,4/0,5 nå som er det wg kjører på max,rest 1bar skal magnetventil gjøre som jeg har forstått. : klø : Kjører kun i nødmodus nå og det er ikke artig. : nei :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke noe særlig til din motor, men anntar at det er mye likt AAN i S4/S6.

Magnetventil; du må tilkoble WG & trykksiden (sitter ofte nippel på kompressorutløpet på turbo).

AAN 034 906 283 H har 3utløp; WG, turbohus/trykkside & retur foran turbo (denne trengs ikke).

 

Bilen din burde vel ikke gå i nødmodus, når du ikke får ladetrykk. Går typisk i nødmodus hvis man får for mye ladetrykk (magnetventil henger på).

 

Ellers kan du teste å koble fra WG, blomp slangen med en bolt og slangeklemmen. OBS! Vær forsiktig med gassen nå, og følg med på ladetrykket, på en AAN får man nå typisk 1,4baro med original WG-fjær.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke noe særlig til din motor, men anntar at det er mye likt AAN i S4/S6.

Magnetventil; du må tilkoble WG & trykksiden (sitter ofte nippel på kompressorutløpet på turbo).

AAN 034 906 283 H har 3utløp; WG, turbohus/trykkside & retur foran turbo (denne trengs ikke).

 

Bilen din burde vel ikke gå i nødmodus, når du ikke får ladetrykk. Går typisk i nødmodus hvis man får for mye ladetrykk (magnetventil henger på).

 

Ellers kan du teste å koble fra WG, blomp slangen med en bolt og slangeklemmen. OBS! Vær forsiktig med gassen nå, og følg med på ladetrykket, på en AAN får man nå typisk 1,4baro med original WG-fjær.

 

 

Hmm..sier du det ja : klø :

Min lader uansett ikke mer enn 0,5 kald som varm. Har montert nu turbo og alt skal være som det er. Husker da jeg hadde den andre turboen så hang den seg opp enkelte ganger og ladet ikke mer en 0,5. Kan såklart vær noe meg wg,membra etc,men når ikke magnetventilen funker når den er tatt ute og man kobler 12v på den,så er den kaputt.

Min har vel delenr: 034 906 283 H som du nevner AAN har ja.

Meget fint å høre folk som har peiling værtfall. Begynner å bli "litt" klokere dag for dag etter å skru på denne kassen. : bh :

 

Takk Cato :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny magnetventil montert. Bilder ligger på annen tråd. : smil :

 

Endelig skikkelig ladetrykk!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.