#1 Skrevet November 25, 2004 Har en 1988 mod 2,2l 5cyl Audi 90 quattro som fusker. Problemet har kommet av og til, men i dag ble det "full" stopp. Før var det når jeg startet motoren, men nå fikk jeg det under kjøring. Skulle gire ned å gi gass men...... Motoren starter som ei klokke, men så begynner den å fuske. Den detter ned i fra ca1000 til ca 600 omdreinger på tomgang. Når jeg da prøver å gi gass "lystrer" den ikke med det første. Den prøver, men det blir bare hosting og ikke noe særlig økning med turtallet. Først hvis jeg holder gassen inn for fullt noen sekunder, kommer turtallet opp får så å dette ned til en ca 600 omdreininger. Hva skyldes dette?? Tomgangsregulatoren? Bensinpumpa (den summer ganske høyt) ? Tenninga? Topppakningen?? Luftmengdemåler?? Falsk luft?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 25, 2004 Kondens?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 25, 2004 Tett luftfilter? Oppbrukte plugger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 25, 2004 Ta av fordelerlokket å sjekk om det har kommet fuktighet inn der, dersom JA tørk rent å monter..... Har trøbbel med det samme på min etter litt ivrig lek i snøen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 25, 2004 Fyllte full tank med kondensfjerner og motoren har hittil fungert utmerket.. Takk for rask tilbakemelding!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 25, 2004 Samme problem her også. Men bilen har stått en mnd nesten nå da, så det kan være litt derfor også. Regner med det gjør susen med litt mer bensin og kondensfjerner. Jeg tok forresten motorvask her i sommer. Da jeg tok det litt på sparket ga jeg f.. i å dekke til fordelerlokk etc. Fikk selvfølgelig ikke start. Tømte da kondesfjerneren over på ei spray-flaske, a là JIF, og sprayet i fordelerlokket. Kunne se det tørket og etter et knapt minutt var bilen i gang igjen mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 1, 2004 Har du sett, nå har det kommet tilbake. Etter å ha fyllt full tank for noen dager siden, har nivået nå sunket til ca 3\4 tank. Da begynte den å fuske igjen. Jeg begynta da å lete etter andre feilkilder. Eneste jeg kom fram til var at jeg kunne høre at bensinpumpa fuska. Normalt har pumpa summet stille i samme "turtall", men når den fusket kunne jeg høre pumpa gikk ned på turtall for så å øke til normal summing. Er dette normalt, at den synker\øker i turtall, har aldri hørt det før. Hva med summinga jeg hører, er det normalt. En bilmekaniker sa til meg en gang at det var et typisk tegn på at pumpa holdt på å bli ødelagt. Men den har da summet slikt nå i ca 2,5år! Det er vel slikt at det er to bensinpumper på min bil? Ei under bilen og ei opp fra tanken? Det summer ihverfall fra tanken. Så jeg dro å fyllte full tank, å vips null problem..... Hva er problemet?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 1, 2005 ØY!!! hvorfor har jeg ikke sett denne tråden tidligere? hva var problemet? jeg hadde akkurat slike problemer før jeg skrudde ut motoren for oppgradering! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 1, 2005 Bensinpumpa kan vel være litt såder... Hadde en 92 modell med ca 300 på telleren, og den stod plutselig. Pumpa hadde stoppet på ett segment i motoren som ikke virka. Den hadde litt lyd på slutten før den en dag stoppet, og bilen måtte taues hjem igjen. Satte i ny pumpe, og da fungerte det helt fint igjen, og den hørbare lyden bakfra ble borte. Men, pumpa var dyr... 2500 på Mekonomen/Bosch, men VAG skal ha 3500+noe smådeler de mener en må bytte. Det trenger man ikke..!! Men litt dyr del å bytte på mistanke...men vær sikker...hvis den går i stykker, er garantert tanken full når det skjer..!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 3, 2005 Har samme problem med min 2,3e. Begynner å fuske når motoren blir varm. Har også en besnsin pumpe som suser og tommgang som vandrer . Jeg tror at en cylinder slutter å tenne fordi bilen begynner å riste litt.Tror det kan være pluggene eller fordeler. Skal in til Møller 15 mars. Skal si i fra hva det var. Det er hvis de finner ut av det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 3, 2005 Justerte på bensintrykket, eller hva det nå var! problemet forsvant Hadde deretter bilen til møller og fikk den justert, sammt skifte av lamda! fungerer fint nå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 3, 2005 lekkasje i ei dyse? eller flere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 3, 2005 Fyllte full tank med kondensfjerner og motoren har hittil fungert utmerket.. Takk for rask tilbakemelding!! Det er godt å høre! Håper det ordner seg for meg og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 3, 2005 ØY!!! hvorfor har jeg ikke sett denne tråden tidligere? hva var problemet? jeg hadde akkurat slike problemer før jeg skrudde ut motoren for oppgradering! Probleme var at motoren fusket. Den datt ned i fra ca1000 til ca 600 omdreinger på tomgang. Når jeg da prøvde å gi gass "lystret" den ikke med det første. Den prøvde, men det ble bare hosting\høy smelling og ikke noe særlig økning med turtallet. Først hvis jeg holdte gassen inn for fullt noen sekunder, kom turtallet opp får så å dette ned til en ca 600 omdreininger. Møller skjønte selvsagt ingenting.... Eneste verkstedsmesteren kunne si, var at smellinga trolig var feil blanding (for mye bensin) og var ufarlig. Etter et tips fra en annen medlem her på klubben fant jeg en tråd fra sverige hvor de diskuterte det samme problemet. Der kom de fram til det kunne løses ved å regulere bensintrykksregulatoren. Etter en 1\4 omdreining på den, ble den krutte god... Hva feilen hva\er vet jeg ikke altså. Ingen som vet hvorfor da?? ps: bilen bruker litt mere bensin nå, enn før justering.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 9, 2005 Fant selv problemet. Forige eigeren hadde tatt motorvask på bilen før jeg kjøpte den. Det hadde kommet vann ned til tennplugenne. Så det komm kondens når motoren ble varm. Renset det og sprayet med kondensfjærner så ble alt tip top. Jeg er lettet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 16, 2005 Har nå fått en NG motor med komplett innsprøytningsystem. Sitter derfor å grubbler over hva jeg eventuelt skal flytte over for at bensinforbruket skal bli normalt igjen Er det ingen kloke hjerner her som vet noe da? Er det ikke mulig å få målt om motoren får nok suppe . Kan det være at det er ei eller flere dyser som er ødelagt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 16, 2005 Har nesten samme problem som deg. Det skjer kun når en starter bilen når den er varm (etter å stått ca 5-10 min). Problemet går over av seg selv etter ca 10-30 sekund med fusking på 600 omdr. Hvilke forum i Sverige fant du info om dette? Kunne vert innterresant å lest den tråden... Probleme var at motoren fusket. Den datt ned i fra ca1000 til ca 600 omdreinger på tomgang. Når jeg da prøvde å gi gass "lystret" den ikke med det første. Den prøvde, men det ble bare hosting\høy smelling og ikke noe særlig økning med turtallet. Først hvis jeg holdte gassen inn for fullt noen sekunder, kom turtallet opp får så å dette ned til en ca 600 omdreininger. Møller skjønte selvsagt ingenting.... Eneste verkstedsmesteren kunne si, var at smellinga trolig var feil blanding (for mye bensin) og var ufarlig. Etter et tips fra en annen medlem her på klubben fant jeg en tråd fra sverige hvor de diskuterte det samme problemet. Der kom de fram til det kunne løses ved å regulere bensintrykksregulatoren. Etter en 1\4 omdreining på den, ble den krutte god... Hva feilen hva\er vet jeg ikke altså. Ingen som vet hvorfor da?? ps: bilen bruker litt mere bensin nå, enn før justering.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 16, 2005 Du finner det på nordicaudi sin forum side: http://www.nordicaudi.com/php/forum/wwwthreads.php?d=f&Cat= Har bestilt meg en ny temp. giver til motorstyringa i dag, får se om det hjelper.. Du kan jo prøve å måle resistansen på den, det er den 2 polede føleren som sitter oppe på termostaten. Mål den på kald\varm motor. Del gjerne hvilket resultat du fikk da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 16, 2005 Eg har bytta den giveren. uten at det gav resultat. Har den gamle liggende hvis du trenger. Du finner det på nordicaudi sin forum side: http://www.nordicaudi.com/php/forum/wwwthreads.php?d=f&Cat= Har bestilt meg en ny temp. giver til motorstyringa i dag, får se om det hjelper.. Du kan jo prøve å måle resistansen på den, det er den 2 polede føleren som sitter oppe på termostaten. Mål den på kald\varm motor. Del gjerne hvilket resultat du fikk da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...