#1 Skrevet Februar 24, 2009 Da har jeg begynt å demontere fronten på vrak-95' passaten for å få overblikk i hvordan AC sitter sammen i motorrommet, og forhåpentligvis prøve å lære nok til at jeg klarer å montere det inn i 94'-passaten. Jeg har aldri før rørt en skrue på et AC system, så jeg kan nada om det,.... Men jeg sliter litt med å komme videre da jeg ikke har aning om hvor det er best å løsne de forskjellige rørene. Tenkte jeg skulle ta av systemet uten å demontere mer enn nødvendig, for lettere å få satt på igjen. Det ene røret går igjenom høyre forskjerm, via en beholder. Noen som har noen geniale forklaringer på hvordan dette lett skrues ut? Og noen som vet hva den lille beholderen er til? Lurer også på hvordan jeg skal komme til bak dashbordet uten å kødde til air-bagen når den tid kommer: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 24, 2009 Vær klar over at arbeid med AC anlegg kan være omfattende. Visse komponenter skal ikke være "åpent" til friluft over tid og 134 gassen er helseskadelig( kanskje r12 på det anlegget? ) Du bør ha nye o-ringer til samtlige rør du demonterer, disse lekker sikkert også noe fra før av. Kan dessverre ikke hjelpe deg med passat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 24, 2009 (endret) Vær klar over at arbeid med AC anlegg kan være omfattende. Visse komponenter skal ikke være "åpent" til friluft over tid og 134 gassen er helseskadelig( kanskje r12 på det anlegget? ) Du bør ha nye o-ringer til samtlige rør du demonterer, disse lekker sikkert også noe fra før av. Kan dessverre ikke hjelpe deg med passat uææ Men ikke umulig vel? Noen som har noen litt mere oppløftende svar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 25, 2009 Du bør få tappet anlegget av fagfolk før du begynner. Alle slanger/koblinger du åpner/deler må tettes slik at olja i anlegget ikke fordamper og blir borte. Bytt alle o-ringer i de koblingene du åpner. Ellers skal dette gå greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 25, 2009 Får du tappet anlegget får du også ofte "godskrevet" gassen som blir tappet av, og i Norge er R134a-gassen fantastisk dyr (som det meste annet) i forhold til de fleste andre land, så det kan lønne seg. Ellers går det med gass for en tusenlapp ved fylling, kjekt å spare. Ellers ikke noe hokus-pokus, bare å skru fra hverandre. Dra over plast og en tape rundt på alle koblinger slik at det ikke kommer inn noe skitt. Boksen på bildet er en tørkepatron/filter som både tar ut fuktighet og evt. urenheter av kjølemiddelet samtidig som den er en slags "akkumulator" for kjølemiddelet. Bruk nye O-ringer når du monterer sammen og dra sammen koblingene fast, men ikke så hardt at gjengene ryker, det meste er aluminium. IKKE bruk vanlige O-ringer, bruk ringer beregnet på AC-anlegg. (like greit å kjøpe på Møller, de koster ikke stort uansett) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 28, 2009 (endret) Da har jeg løsnet dashbordet. Må si jeg ble noe usikker på hvor jeg skulle begynne bak der. Alt er klipsa og pakka inn i "jalla"-plast, og umulig å tenke seg til hvor man begynner.... Er det noen som har noenlunde kjennskap til fremgangsmåten for å få løsnet i riktig rekkefølge? Rørene er ikke løsnet i motorrommet heller. Jeg prøver å skaffe oversikt og forståelse før jeg begynner for alvor. Slik at jeg ikke "føkker" opp alt sammen. Noen som kan fortelle hva som skal med av det som sitter i kupeen, om jeg kan demontere samme ledningsnettet og sette det rett inn i den andre, og generelt rekkefølgen: klø :?? Edit; det er forøvrig Valeo alt bak der,..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 1, 2009 De forskjellige Valeo "greiene" har en felles betegnelse JF2. Vifta til høyre har betegnelse H27 samt et serienummer, og delen til venstre (det som er pakket inn i "skrangle-klipsa" plast) har en betegnelse H12 + serienummer. Noen som vet mer detaljert hva dette står for? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 2, 2009 : klø :Ingen som kan hjelpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...