#1 Skrevet Februar 25, 2009 Har vurdert og flytte radioator og sånt bak i bilen min nå når jeg skal bygge opp den. Fordel: -Bedre vektfordeleing? -Bedre plass foran Ulemper: -Tyngre bil -Mye jobb Andre fordeler og ulemper med dette? Og ca hvor mye tyngre må jeg regne med bilen blir med alt inkludert. Rør,radiator,vifter,vann,pumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 25, 2009 hvordan har du tenkt til å få kjøling på radiator når den står bak i bilen? dette kommer til å koste dyrt og fylle opp.. blir vel 10liter frostvæske pga rør bakover? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 25, 2009 hvordan har du tenkt til å få kjøling på radiator når den står bak i bilen? dette kommer til å koste dyrt og fylle opp.. blir vel 10liter frostvæske pga rør bakover? Blir jo bare og lage noen scoop det da. Evnt heise opp bakluka litt i forkant, og ta på hull bak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 25, 2009 Det som er vanlig i rallycross (der kjører svært mange med radiator ++ bak for vekfordelinga) er og heve bagasjelokket litt i forkant og lage mye hull ut bak. Dette kan ofte bli for lite kjøling, og da legger en store ventilasjons-rør inn fra siden av bilen..... Test oppsettet uten disse rørene først og se, blir det for dårlig kjøling er det jo bare og sette de på etterpå.... Ikke den mest elegant løsningen, men fungerer bra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 25, 2009 Det som er vanlig i rallycross (der kjører svært mange med radiator ++ bak for vekfordelinga) er og heve bagasjelokket litt i forkant og lage mye hull ut bak. Dette kan ofte bli for lite kjøling, og da legger en store ventilasjons-rør inn fra siden av bilen..... Test oppsettet uten disse rørene først og se, blir det for dårlig kjøling er det jo bare og sette de på etterpå.... Ikke den mest elegant løsningen, men fungerer bra... Jepp, er noe ala dette jeg har tenkt på. Eventuelt og ta hull i gulvet og ta inn luft der, men usikker på hvordan dette blir i forhold til luftmotstand og alt sånn på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 25, 2009 Jeg har hatt kjøling bak i en gammel 80q. Liggende radiator, stort hull med gitter i bagasjelokket og vifte hengende under med stort hull i dørken av bagasjerommet hvor lufta ble sugd ut og ned, funka fint som f..n det. Eneste som var litt knotete var å lufte anlegget, derfor tror jeg det hadde vært lurt med en el-pumpe bak som kunne hjelpe med å sirkulere vannet, for jeg hadde bare den originale vannpumpa på motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 25, 2009 Jeg har hatt kjøling bak i en gammel 80q.Liggende radiator, stort hull med gitter i bagasjelokket og vifte hengende under med stort hull i dørken av bagasjerommet hvor lufta ble sugd ut og ned, funka fint som f..n det. Eneste som var litt knotete var å lufte anlegget, derfor tror jeg det hadde vært lurt med en el-pumpe bak som kunne hjelpe med å sirkulere vannet, for jeg hadde bare den originale vannpumpa på motoren. Så lufta gikk inn i bagasjelokket og ut under bilen? Om jeg forsto deg rett? Tenkte mer på å kjøre den andre veien jeg Angående pumpen så har jeg planer om å sette inn en elpumpe bak også for å hjelpe på sirkulasjonen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 25, 2009 Så lufta gikk inn i bagasjelokket og ut under bilen? Om jeg forsto deg rett? Tenkte mer på å kjøre den andre veien jeg Angående pumpen så har jeg planer om å sette inn en elpumpe bak også for å hjelpe på sirkulasjonen Da forsto du det rett...hadde også hull med gitter der skiltet normalt sitter...men tror ikke det spilte noen stor rolle. El-pumpe er smart i mine øyne Jeg brukte en radiator fra en VW LT og original vifte fra S2, det funka fint. Tok ut termostaten og greide ikke å få driftsvarm motor på vanlig landeveiskjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 25, 2009 Da forsto du det rett...hadde også hull med gitter der skiltet normalt sitter...men tror ikke det spilte noen stor rolle.El-pumpe er smart i mine øyne Jeg brukte en radiator fra en VW LT og original vifte fra S2, det funka fint. Tok ut termostaten og greide ikke å få driftsvarm motor på vanlig landeveiskjøring... Okay. En 80q og en typ44 blir jo litt det samme. Bare at jeg har bedre plass og bygge på Så da vil nok dette fungere til meg også. Har ikke noe bilder av dette vel? Ang radiator er jeg usikker på hva jeg skal bruke enda. Men har vudert og skaffe meg alu radiator eller noe lignende, og vifte som passer på denne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 25, 2009 Okay. En 80q og en typ44 blir jo litt det samme. Bare at jeg har bedre plass og bygge på Så da vil nok dette fungere til meg også. Har ikke noe bilder av dette vel?Ang radiator er jeg usikker på hva jeg skal bruke enda. Men har vudert og skaffe meg alu radiator eller noe lignende, og vifte som passer på denne Ingen bilder av det lenger desverre. Skulle også ha alu-radiator, men den jeg hadde lakk som ei sil, så tida ble knapp og da ble det som det ble. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 26, 2009 Ingen bilder av det lenger desverre.Skulle også ha alu-radiator, men den jeg hadde lakk som ei sil, så tida ble knapp og da ble det som det ble. Det hører med til historien at neste eier (Ole Christian) erstattet bakluka med gitter med ei vanlig, som ble montert med glippe i forkant. Fremdeles var de ingen varmgangsproblemer - selv om det skal nevnes at bilen aldri ble kjørt på noe sommertreff (men det ble dertil mer "prøving av bilens egenskaper" på vei;)) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 26, 2009 Han som håndbygde en S1 replica.. Klagde over "FOR BRA KJØLING".. Han fikk ikke opp tempen nok for max effekt eller noe. Jeg har hele saken i "Gatebil" bladet, eller i "autofil" bladet. Den er sikkert på nett og. Skal lete litt jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 26, 2009 Det hører med til historien at neste eier (Ole Christian) erstattet bakluka med gitter med ei vanlig, som ble montert med glippe i forkant. Fremdeles var de ingen varmgangsproblemer - selv om det skal nevnes at bilen aldri ble kjørt på noe sommertreff (men det ble dertil mer "prøving av bilens egenskaper" på vei;)) finnes det noen bilder av bilen når Ole Christian har den da? Han som håndbygde en S1 replica.. Klagde over "FOR BRA KJØLING".. Han fikk ikke opp tempen nok for max effekt eller noe.Jeg har hele saken i "Gatebil" bladet, eller i "autofil" bladet. Den er sikkert på nett og. Skal lete litt jeg Sant det. Men nå har jo han et gigantisk scoop i taket da for å ta inn luft. Noe jeg ikke har planer om å lage (Regner med du mener Pikes Peak replicaen som Trond Ensrud bygde?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 26, 2009 finnes det noen bilder av bilen når Ole Christian har den da? Sant det. Men nå har jo han et gigantisk scoop i taket da for å ta inn luft. Noe jeg ikke har planer om å lage (Regner med du mener Pikes Peak replicaen som Trond Ensrud bygde?) Stemmer! Da vet du om den ja seff hehe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 27, 2009 finnes det noen bilder av bilen når Ole Christian har den da? Ikke utenkelig at det ligger bilder i mediaforumet fra vintertreffet på Sigdal i 2005. Alternativt PM til Ole Christian Wold (om han har betalt medlemskontigenten, da;). Jeg sitter i alle fall ikke på bilder av bilen. Kanskje Fredrik eller nåværende eier Kent gjør det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 27, 2009 Typ44? Ikke for å 'regne på paraden din', men jeg vil vel tro at det du vil oppnå, er høyere vekt, ikke nødvendigvis noe bedre vektfordeling? Det er jo generelt bra plass foran på en 44, men skal du gå ekstremveien, er det vel ett av punktene på lista, kanskje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 27, 2009 Jeg vil tro kompleksiteten og ekstra vekt ved et slikt system er en større ulempe enn det er å beholde det foran når det er snakk om en type 44 som har såpass god plass i motorrommet. Noe annet i en 80q og tilsvarende hvor motorrommet selv originalt er helt tettpakket.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 27, 2009 Typp44 ja. Har tenkt på det med ekstra vekt jeg også. Men plass har jeg ikke så veldig bra av da. Kanskje greit på siden der radiator opprinnelig står. Er jo bare oljekjølere osv som vil komme på samme sted. Men nå er det et problem på bilen min med at det er for dårlig kjøling på banekjøring da ifølge forrige eier. Så noe må gjøres for å bedre den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 27, 2009 Er ikke så enkelt som en gammel og delvis tett radiator og/eller manglende luftføringer rundt radiatoren? De luftføringene som "dirigerer" luften til radiatoren gjør MYE for kjøleeffekten, og jeg vet de ofte blir "glemt"/utelatt når noen har hatt fra hverandre alt i motorrommet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...