#1 Skrevet Februar 26, 2009 Hvis jeg kjører motoren i ca 1100 rpm under belastning, f.eks. igangsetting eller lav hastighet i 2. gir, hører jeg en slags knegging. Det samme skjer når motoren passerer 1100 rpm hvis jeg gir kraftig gass med clutchen helt inne - men ikke hvis jeg bare gir forsiktig gass og holder den i 1100 rpm. Jeg tenkte først at det var clutchen som var sliten, siden lyden som regel kommer i situasjoner (f.eks. på vei ut av et lyskryss) hvor jeg slurer på clutchen, men det er nå avkreftet. Jeg har lurt litt på ventilklakking - jeg vet ikke hvordan ventilklakking høres ut, men det burde vel ikke være turtallsavhengig? Er det noen som har en god teori om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 26, 2009 Ventil tikking følger turtallet Kommer lyden i høyere gir på samme turtall? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 28, 2009 Kommer lyden i høyere gir på samme turtall? Ja, alltid på ca 1100 rpm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 8, 2009 Her er fasiten: Fjæren på remstrammehjulet til dynamoremmen er slakk. Ved 1100 rpm treffer vibrasjonene i motoren (jeg vil gjette på 3300 Hz) akkurat egenfrekvensen på fjæren, eller en overtone, og armen som holder strammehjulet begynner å svinge som en pendel. Lyden kommer av at armen slår mot stopperen i den ene enden av pendelbevegelsen; i den andre enden holdes den igjen av remmen. For at dette skal skje må fjæren være veldig slakk. Jeg tipper at den mangler en hel omdreining, men jeg er ikke sikker på om jeg tør å vinde den opp; det kan hende at den da blir for stram. Jeg må sannsynligvis bytte hele armen. Det som overrasker meg mest er at remmen ikke har røket... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 8, 2009 Uh, 1100 rpm på en sekser er selvfølgelig 55 Hz, ikke 3300 Hz. Glemte å dele på 60. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...