#1 Skrevet Februar 27, 2009 Hei. Lurer på om noen her på forumet ikke tilfeldigvis har en Automat gearkasse til passat 2002 1,9tdi 130hk liggende? Som kan selges? Har solgt bilen, men gearkassen røyk på den i går kveld. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det heller, har nevnt spesefikt i kontrakt at selger ikke gir noen som helst form for garanti, og at bilen ikke kan kjøres hardt pga at den er chippet og at gearkassen ikke tåler dreimomentet. Noen her som har noe innspill på dette? Har aldri hatt noe problem med gearkassen selv, men så har jeg kjørt rolig og pent med den. Men vil heller ikke være en useriøs selger, og får veldig dårlig samvittighet ovenfor kjøper av bilen, selv om jeg kanskje ikke burde hatt d? Skal jeg tilby meg å betale kassen og bytte? Det skal nevnes at kjøper fikk bilen til ca 40000,- under markedsverdi, pluss endel styling, justbart senkesett osv. Dette kan ikke være noe clutch eller noe? Marius. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 27, 2009 er det lenge siden han kjøpte bilen? isåfall.. han har jo blitt advart av deg!! enten får han dra på høgger'n og finne en eller så får du gi ham et lite depositum som "hjelp".. eller sist men ikke minst! dropp og gjør noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 27, 2009 Disse girkassene er jo en stor svakhet på disse bilene. Spesielt hvis man chipper bilen. Jeg hadde ikke kjøpt ny kasse til kjøper. I beste fall så hadde jeg kompenser med noe, men ikke så mye. Spesielt hvis bilen er gått ett stykke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 27, 2009 ikke kjøp ny kasse. Er jo ikke din feil at kassa røk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 27, 2009 er den chippet å han har kjøpt den i viten om at den er det så erdet kjøpers ansvar at han i full viten har kjøpt et produkt som han veit at ikke tåler chip... null garanti. selv om kjøpslov gjelder. kjøpsloen mellom 2 private sier 2 års reklamasjonsrett for skjulte feil og mangler... kan ikke på noen måte se at det er saken her:) glem hele saken... kjøpers ansvar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 27, 2009 er den chippet å han har kjøpt den i viten om at den er det så erdet kjøpers ansvar at han i full viten har kjøpt et produkt som han veit at ikke tåler chip... null garanti. selv om kjøpslov gjelder. kjøpsloen mellom 2 private sier 2 års reklamasjonsrett for skjulte feil og mangler... kan ikke på noen måte se at det er saken her:) glem hele saken... kjøpers ansvar. Er du sikker på den kjøpsloven der? Hvis bilen selges med kontrakt hvor det står selges slik den er så frafaller vel dette uansett... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 27, 2009 står nevnt i kontrakt att girkassen ikke kan belastes hardt pga chip tror jeg. så tror han har sitt på det tørre jeg men! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 27, 2009 Er du sikker på den kjøpsloven der? Hvis bilen selges med kontrakt hvor det står selges slik den er så frafaller vel dette uansett... helt sikker. det å skrive selges slik den står etc.. har ingen betydning i en tvist. da må det stå konkret selges som rep objekt eller delebil om man skal slippe unna 2 år reklamasjonsrett for skjulte feil og mangler. men her er det snakk om en chip som det er opplyst om at kan ødelegge kassa... med andre ord ingen skjulte feil eller mangler.. så ingen reklamsjonsrett:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 27, 2009 (endret) Etter mye frem og tilbake i dag og bilen en tur inn på møller for diagnose, så viser det seg at det bare var en føler på girkassen. Nå har jeg sagt til kjøper at jeg skal betale føleren og at han betalte for å få byttet den. Syns jeg må være litt ålreit mot kjøper så lenge jeg ikke vil virke useriøs. Kjøper er opplyst om at girkassen ikke tåler chip og at gir kassen på disse bilene ikke tåler mye hard belastning. Dette står i kontrakten.. Det som er saken nå er at siden denne føleren har ryki så kan dette forplante seg videre i girkassen fikk jeg vite ifra en som overhaller disse kassene på norsk bildel senter. Spesielt hvis man kjører litt med den etterpå. Og det har kjøper i denne saken gjort for å få bilen inn på møller osv. Hva skjer da i tilfelle, om kassen ryker etter en liten stund etter føler er byttet, har jeg da noe ansvar for denne skaden? Eller er d kjøpers ansvar? Bilen har forøvrig gått 250000km. Og alle servicer er fulgt. Takk for tilbake mld folkens. Litt rådvill her. Marius. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 27, 2009 Så lenge du har informert han om "problemet",og dette står notert i kjøpskontrakten.Hadde jeg ikke brydd meg lenger,også spes nå siden du har betalt for en føler + arb.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 27, 2009 Oki. Arbeidet skal han betale, men dem på møller mente d tok ca en halvtime å bytte. Jeg har sagt han kunne sette bilen på folkevogn audi verkstedet som er her, (To stk som har jobbet på møller i mange år som startet for seg selv) for å få det billigere enn på møller. dem tar 800kr timen mener jeg å huske. Og det vil si at han betaler for hver påbegynte time, altså 800kr og jeg betaler føleren til 2100kr.. + at jeg har ringt og ordnet alt for han, så han bare leverer bilen på verkstedet og får den igjen senere på dagen. Marius. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 27, 2009 helt sikker. det å skrive selges slik den står etc.. har ingen betydning i en tvist. da må det stå konkret selges som rep objekt eller delebil om man skal slippe unna 2 år reklamasjonsrett for skjulte feil og mangler. men her er det snakk om en chip som det er opplyst om at kan ødelegge kassa... med andre ord ingen skjulte feil eller mangler.. så ingen reklamsjonsrett:) Har undersøkt dette en gang før i forbindelse med en bil jeg kjøpte som girkassen gikk i stykker etter ca 1mnd. Men når jeg snakket med forbrukerrådet om dette så spurte han meg om hvor mye jeg ga for bilen og hva antatt markedsverdi på bilen var. Jeg fant ut dette og ringte tilbake. Jeg hadde betalt 10000kr under antatt markedsverdi, og da sa han at da kunne ikke kjøper forvente at bilen var i perfekt stand. Jeg spurte mer ang dette og han sa at kjøpesummen av bilen hadde også noe å si i forhold til hva kjøper kan forvente å få i forhold til kjøpesummen og markedsverdi. (skjønte du hva jeg mente? hehe) Marius. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 7, 2009 Kjøper av denne bilen har nå tatt kontakt med meg igjen og fablet om at han hadde kjøpsloven på sin side osv osv. Han mente at ved et bruktbil salg/kjøp så kan man heve kjøpet uansett grunn innen 14 dager.. Stemmer dette? Synes dette høres ut som en elkjøp reklame jeg men. Jeg har tatt en nærmere titt på kontrakten vi skrev. Det er en naf kontrakt hvor det også er noen felt man må krysse av. Det ene feltet står det: Er det problemer med Gearkasse,motor eller elektronik. Der har jeg krysset ja, uten å gi noen videre informasjon om dette. Det som egentlig var ment der var at bakluke låsen kommer og går litt. Noen som har noen råd om hva jeg skal jeg gjøre i denne saken her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 7, 2009 Ikke gjør noe. Kjøpt er kjøpt. Brukt er brukt. Han kommer ingenvei med det uansett. Folk klager og klager. Du har jo sagt til han at kassa kan ryke og du har krysset av på JA i feltet på kontrakten for motor/gir osv. Bare gi F. Bilen er vel fikset og nå eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 8, 2009 Nei, bilen skal inn i mårra. Så blir spennende å se hva utfallet blir. Takk for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 8, 2009 Han er jo litt ivrig på gassen han nye kjøperen + at han visste om det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 8, 2009 Du har retten på din side,han kan ikkje heve kjøpet etter 14 dage,er vel 5 dage med privat kjøp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 9, 2009 I dag har bilen vært inne på møller. Etter 8 timers arbeid med bilen kunne dem ikke komme frem til noen konklusjon. Billig det gitt. 1100kr timen pluss mva. Men uansett ble resultatet til at dem skulle prøve å bytte multifunksjonsbryteren og oljen på kassa for se om dette ble noe bedre. Mellom meg og kjøper kom vi til enighet om at jeg betalte for føleren og at han betalte resten. Skrev også en kontrakt med han på dette, at dette var et fullt og endelig oppgjør for girkasse problemene fra min side. Grini: Nei, det er helt riktig.. Han hadde visst kjørt pent sa han. Skal ikke uttale meg noe om det er tilfellet her eller ikke, men med et forbruk på 2 biler mnd så ligger det vel noe mer bak enn at kassen bare har ryki helt uten videre. Marius. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...