#1 Skrevet Februar 27, 2009 jeg synes og har hørt at quattro har 60/40 sperre osv.. men en annen kar sier at det er full sperre uansett.. jeg har aldri hørt hvordan dette fungerer.. noen som kan forklare dette?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 27, 2009 det kommer litt an på hvilken "generasjon" av quattro du mener. du har jo den gamle gode med to sperrer, en på mellomdiffen og en på bakdiffen, det var den du fikk på feks urquattro de gamle audi 80'ene 100 (og 200?) disse kom med en bryter i dasjbordet. så kommer vi til de som "bare" har sperre bak eksempel audi 100 c4, 80 b3 og b4 samt 90 b3 (noen flere?) disse kom også med manuell vakuumsperre med en knapp mellom setene (vet at disse har 60/40 fordeling) neste generasjon elektronisk sperre kom hvertfall på a6 s6 a4 s4 og resten av de nye frem til et tidspunkt, så kan noen andre overta:) er ikke sikkert alt er riktig her, men er hvertfall sånn jeg har oppfattet det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 27, 2009 men på disse nye audiene så er det altså full sperre?? d sies jo at det er konstant 4hjulstrekk.. men kan ikke er karnsje sperra som går ut og inn alt etter?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 27, 2009 Det er konstant firehjulstrekk på alle quattrosystemene, er automatisk elektronisk sperre på de nyere audiene. Når man står og spinner uten sprerre vil altid det hjule med grep miste kraften og spinne på det som ikke har grep. Setter du inn sperra vil den dra likt på begge hjulene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 27, 2009 Det er konstant firehjulstrekk på alle quattrosystemene, er automatisk elektronisk sperre på de nyere audiene. Når man står og spinner uten sprerre vil altid det hjule med grep miste kraften og spinne på det som ikke har grep. Setter du inn sperra vil den dra likt på begge hjulene det er vel ikke helt riktig da tverstilte motorer har vel elektronisk styrt så den er fram hjuls trekk og når det begynner og spinne så slår bak inn. mens langsgående har kostant. er sån jeg har forstått det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 27, 2009 det er mulig, er mer inne i de litt eldre quattroene, da quattro var overlegent;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 27, 2009 A3, S3 og TT (tverrstilt motor) har kun navnet quattro (og har haldex). quattro er kun et navn, nå som Volkswagen sitter på toppen av haugen. Audi med rettstilt motor, har torsen. Ekte quattro? Passat, som og har rettstilt motor, har torsen.. Dette kalles 4-motion.. men, er quattro? Mye rot.. Helt enkelt for VAG: Rettstilt = Torsen Tverrstilt = Haldex 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 27, 2009 (endret) Alle VAG firehjulstrekk med langsstilt motor er permanent firehjulsdrift. De første som nevnt ovenfor her, med to manuelle diffsperrer. Neste generasjon med TorSen differensial mellom for og bakaksel, og manuell 100% sperre i bakaksel. Videre generasjoner med TorSen differensial mellom for og bak, og alle "sperrer" elektronisk styrt. TorSen differensialene styrer mest drivkraft til den akslingen som har best grep. Første og andre generasjon TorSen var rent mekaniske, og fordelte i utgangspunktet 50/50, med mulighet til å variere inntil 75/25 eller 25/75. De senere generasjoner har en videreutviklet TorSen, og har nå i utgangspunktet 60/40 fordeling mellom bakre og fremre aksel. TorSen er en forkortelse for Torque Sensitive. (Dette gjelder kun langsstilte motorer. Tverrstilt som A3, S3, Golf osv, bruker diverse generasjoner av Haldex-systemet. Dette har ikke jeg særlig peiling på, så det må eventuelt noen andre svare for.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 27, 2009 Leste en gang følgende oppstilling: Quattro 1: Åpne differensialer foran, senter og bak, manuell sperre senter og bak. (f.eks. gamle 80/90/100/200 t.o.m. ca. 1987) Quattro 2: Åpne differensialer foran og bak, torsen senterdifferensial, manuell sperre bak. (f.eks. litt nyere 80/90/100/200/S2/S4) Quattro 3: Åpen differensial foran, elektronisk styrt lamellsperre senter, torsen bak. KUN brukt på Audi V8 med automat, 89-94. Quattro 4: Åpne differensialer foran og bak, torsen senterdifferensial, EDL - som bremser lett på hjulet som spinner for å tvinge frem kraftoverføring. IKKE samme som antispinn! (f.eks. A6/S6/A4/A8 m.fl) Og bortsett fra bilene med Haldex (tverrstilt motor), Q7 som har et litt spesielt system og de få modellene som har fått 60/40 er det såvidt jeg vet ennå quattro 4-systemet som er i bruk på de fleste Audi-modeller med langsmontert motor, og alle systemene jeg skrev om fra 1 til 4 har da 50/50 i utgangspunktet, altså et permanent 4WD-system med i utgangspunktet like mye trekkraft på alle hjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 28, 2009 Mye lesing her, men jaggu er det bra forklart og http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(four_wheel_drive_system) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 28, 2009 Men når man står og spinner er det jo bare 2 av hjulene som spinner. f.eks h.f og v.b. Er på en a4 97mod. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 28, 2009 Fordi det ikke er noen sperre foran og bak, og det EDL-systemet fungerer ikke på langt nær like kraftig som en sperre, det bare klarer ofte å få overført såvidt litt krefter til det andre hjulet. Står man fast og spinner med det systemet er det et forhjul og et bakhjul som spinner, mens de eldre quattro-bilene må sitte med tre av fire hjul for å sitte fast.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 28, 2009 ingen måte å overstyre det systemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 28, 2009 Det er ingen fysisk sperre, så om du kobler det ut blir det evt. bare enda verre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 28, 2009 ingen måte å overstyre det systemet? Jeg har hørt en gang at hvis dette skjer så kan du trykke lett på bremsen, så vil kraften bli overført til de hjulene som ikke spinner. Har ikke fått prøvd dette, men har hørt det fra flerne folk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 28, 2009 takker for masse bra svar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 28, 2009 Men når man står og spinner er det jo bare 2 av hjulene som spinner. f.eks h.f og v.b. Er på en a4 97mod. Dette er en vanlig missoppfatning. Det er tilfeldigheter som gjør at det er motsatte "hjørner" spinner. En Torsen-quattro kan spinne på alt fra 1 til 4 hjul. Mister den all friksjon på kun et hjul, f.eks. når en drivaksel ryker, kommer du jo ikke av flekken. Mister den friksjon å en aksling kan torsen-diffen overføre opptil 4 ganger kraften til motsatt aksling. Men er friksjonen på den ene akselen null, blir momentet som kan overføres til akselen med best feste også null. Dette fordi 4 ganger 0 er null. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 28, 2009 Men når man står og spinner er det jo bare 2 av hjulene som spinner. f.eks h.f og v.b. Er på en a4 97mod. Får å overstyre dette systemet er det enkleste bremse lett vist du bara skal frem, skal du herje er det bara å dra på brekket.. da vil det sperre derbak.. bare pass på så du kunn bruker brekket akkurat når du skal sladde så ikke bremsene dine går varme .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 28, 2009 Er ikke noe prob å leke med bilen. da slipper den lett. er mere slik som når man er litt for brå på gassen og står men fronten i snøskavelen. Ikke lett og komme seg løs da når baken står og peker oppover i bakken og det er dårlige vinterdekk på is:( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 28, 2009 Dette er en vanlig missoppfatning. Det er tilfeldigheter som gjør at det er motsatte "hjørner" spinner. En Torsen-quattro kan spinne på alt fra 1 til 4 hjul. Mister den all friksjon på kun et hjul, f.eks. når en drivaksel ryker, kommer du jo ikke av flekken. Mister den friksjon å en aksling kan torsen-diffen overføre opptil 4 ganger kraften til motsatt aksling. Men er friksjonen på den ene akselen null, blir momentet som kan overføres til akselen med best feste også null. Dette fordi 4 ganger 0 er null. Kan bekrefte dette: Demonterte en drivaksel på min Quattro og måtte flytte bilen noen meter. Starta opp men kom ikke av flekken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 28, 2009 Er ikke noe prob å leke med bilen. da slipper den lett. er mere slik som når man er litt for brå på gassen og står men fronten i snøskavelen. Ikke lett og komme seg løs da når baken står og peker oppover i bakken og det er dårlige vinterdekk på is:( Vist bilen står så godt at du ikke kommer løs når den drar på alle 4 hjulå samt at det ikke er noen i nærheten til å dytte/taue bruker jeg å ringe etter naf jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 28, 2009 kom meg opp. eller fikk dama til å spinne litt med hjula åsså dytta jeg bakenden rundt... er vel første gangen jeg har stått skikkelig fast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 3, 2009 Dette er en vanlig missoppfatning. Det er tilfeldigheter som gjør at det er motsatte "hjørner" spinner. En Torsen-quattro kan spinne på alt fra 1 til 4 hjul. Mister den all friksjon på kun et hjul, f.eks. når en drivaksel ryker, kommer du jo ikke av flekken. Mister den friksjon å en aksling kan torsen-diffen overføre opptil 4 ganger kraften til motsatt aksling. Men er friksjonen på den ene akselen null, blir momentet som kan overføres til akselen med best feste også null. Dette fordi 4 ganger 0 er null. dette skjønte jeg ikke helt: klø : La oss si at det oppstår situasjonen der jeg står med a4 97mod og det er det ene dekket bak som står i et hull i bakken på flat mark med nesten polert is i. hvil jeg da stå på flat mark å spinne på et hjul å ikke komme av flekken?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 3, 2009 Satt på spissen, så JA! Men du har en elektronisk diff-brems, som vil bremse ned det ene hjulet som spinner, dermed vil det andre hjulet kanskje begynne å dra litt, og i det minste vil du møte motstand på bakakslingen, og dermed vil fremakslingen få trekk-kraft... Enkelt fortalt, med torsen-diff, så MÅ man ha litt motstand på en av de utgående akslinger, for å få overført noe moment til den andre. Hvis det ryker en drivknute, så står du rolig! Punktum! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 3, 2009 Satt på spissen, så JA! Men du har en elektronisk diff-brems, som vil bremse ned det ene hjulet som spinner, dermed vil det andre hjulet kanskje begynne å dra litt, og i det minste vil du møte motstand på bakakslingen, og dermed vil fremakslingen få trekk-kraft... Enkelt fortalt, med torsen-diff, så MÅ man ha litt motstand på en av de utgående akslinger, for å få overført noe moment til den andre. Hvis det ryker en drivknute, så står du rolig! Punktum! okei.. kjekt å vite;) trur jeg skal holde meg til s4 min jeg da;) vil ikke risikere å bli stående på et kjøpesenter med en audi quattro å stå bom fast på flat mark: haha : hadde ikke akkurat tatt seg bra ut:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...