Sentrallås"hjerne" - hvor sitter den?

Anbefalte innlegg

Hvor sitter "hjernen" til sentrallåsen på min typ89 coupe?

Skal montere fjærnstyring på den og må koble via denne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hjerne da? :)

 

Mener å huske at det ikke var noe sånt, men derimot må den kobles på inne i førerdøra.

 

Tror Kay feks vet dette bedre enn meg.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jo demotert den på min delebil.

Tror jeg huser at den satt på høyre side i passasjer sete bak den "sideplaten" undervinduet. Tror den lå nedi i noe "rockwool" isolasjon foran hjulbuen. Eller var det på venstre side? Den satt iallefall i en av sidene i baksete. (mener jeg å huske)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe var tenkt å lage en slik tråd selv jeg.. Men nå slipper jeg jo det :)

 

Var på BilXtra og bestilte meg fjernstyrt sentrallås selv idag nemlig..

 

Han på Bilxtra mente det bare skulle være å bytte ut relèet til sentrallåsen (som skulle være bak sparkepanelet på førersida) til det nye som følger med.. Jeg tviler men...

 

Prøvde også å lese el-skjema fra Delius-Klasing boka mi men der sto ikke mye fornuftig, og noe sentallås-rele ble ikke nevnt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart, typ44 er jo favorittbilen min, men jeg innbiller meg at alle som har vakuumsentrallås har styreenhet integrert i vakuumpumpa. Den ligger som oftest på høyresida under baksetet eller i umiddelbar nærhet.

Holdt på å styre relativt mye med dette når jeg kobla defa'n og endte til slutt opp med å koble meg inn på styreledningene ut til vakuumklokka/giveren i førerdøra. Å finne ut av koblingene på pumpa ga jeg opp.

Det er ihvertfall ikke bare å bytte releet :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kay Langhelle

Klart, typ44 er jo favorittbilen min, men jeg innbiller meg at alle som har vakuumsentrallås har styreenhet integrert i vakuumpumpa. Den ligger som oftest på høyresida under baksetet eller i umiddelbar nærhet.

Holdt på å styre relativt mye med dette når jeg kobla defa'n og endte til slutt opp med å koble meg inn på styreledningene ut til vakuumklokka/giveren i førerdøra. Å finne ut av koblingene på pumpa ga jeg opp.

Det er ihvertfall ikke bare å bytte releet :D

 

som jeg trodde...

 

Av med dørtrekket og så finne riktig ledning til låsen da altså..?

 

Hvordan er det på biler med original-alarm da? For alarmen min slår seg på kun når jeg låser "utenfra", altså med nøkkel.. Trykker jeg bare ned pinnen på fører-døra låses kun dørene.. Går pinnen "utenom" kontakta på låsen da eller ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Peder Grande

som jeg trodde...

 

Av med dørtrekket og så finne riktig ledning til låsen da altså..?

 

Hvordan er det på biler med original-alarm da? For alarmen min slår seg på kun når jeg låser "utenfra", altså med nøkkel.. Trykker jeg bare ned pinnen på fører-døra låses kun dørene.. Går pinnen "utenom" kontakta på låsen da eller ?

 

Orginalalarmen styres av en mikrobryter i låsesylinderen på førerdøra. Mens sentrallåsen styres av giverne/klokkene i enden på låsestanga. Dermed må du vri med nøkkelen for å aktivere alarmen.

På sentrallåsgiveren er det tre ledninger, og selv om det _egentlig_ ikke skulle gjøres så enkelt holdt det å sette den midterste ledninga borti den øverste for å låse opp og borti den nederste for å låse igjen (eller så var det omvendt : klø : ). Har et koblingsskjema liggende for disse, om man vil gjøre det helt riktig. Metoden nevnt her medfører at du må plugge av giveren i førerdøra, hvis ikke går sikringa til sentrallåsen hver gang du låser :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginalalarmen styres av en mikrobryter i låsesylinderen på førerdøra. Mens sentrallåsen styres av giverne/klokkene i enden på låsestanga. Dermed må du vri med nøkkelen for å aktivere alarmen.

På sentrallåsgiveren er det tre ledninger, og selv om det _egentlig_ ikke skulle gjøres så enkelt holdt det å sette den midterste ledninga borti den øverste for å låse opp og borti den nederste for å låse igjen (eller så var det omvendt : klø : ). Har et koblingsskjema liggende for disse, om man vil gjøre det helt riktig. Metoden nevnt her medfører at du må plugge av giveren i førerdøra, hvis ikke går sikringa til sentrallåsen hver gang du låser :P

 

 

Hmm høres litt avansert ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, Kay får det til å høres avansert ut. Du må åpne og kikke for at det skal se greit ut. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, Kay får det til å høres avansert ut. Du må åpne og kikke for at det skal se greit ut. :D

 

Med 8 tommeltotter eller mindre finner du ut av det om du åpner og kikker, som Knut Arne sier :)

Kjøp noen 10A sikringer (eller var det 15?) og sett i gang :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metoden nevnt her medfører at du må plugge av giveren i førerdøra, hvis ikke går sikringa til sentrallåsen hver gang du låser :P

 

Vil det si at jeg da IKKE kan låse opp med nøkkelen etterpå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk Speedy'en idag.. Rimelig enkelt koblings-skjema som fulgte med..

 

Er det virkelig så enkelt ?

 

Bare å finne den blå-grønne ledninga mellom låsen og pumpa, og koble inn der ?

 

PS, Har du fått det til enda, KRS ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det på hans, men ikke hos deg. :)

 

Pga alarmen din, må du koble deg innpå der et sted og, slik at den ikke bare åpner døra men slår av alarmen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke fått gjort det enda nei, har hatt lite med tid til overs.. Pusser opp leilighet +++ så bilen har desverre ikke fått den tiden den trenger.. Håper å få tatt det iløpet av helga så da kan jeg komme tilbake til hvordan jeg har gjort det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve selv også nå i helga.. Har fått en kompis til å lage en blinkende diode også så jeg får "varsla" om at jeg faktisk HAR alarm.. :D Så må jeg bare finne ut hvor jeg skal koble den inn så den får strøm når alarmen er på.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har orginal vakumsentrallås på golfen min. det jeg gjorde var å montere en ny elektrisk sentralås motor under den andre i førerdøra, som jeg koblet til defa alarmen. Da slapp jeg å koble meg inn på det gamle og jeg fikk låst førerdøra( orginalt bare bryter i denne, som aktiverer pumpa til resten av dørene)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal da ha varsel-lampe du Peder. Nødblink-knappen din skal blinke av og til. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal da ha varsel-lampe du Peder. Nødblink-knappen din skal blinke av og til. ;)

 

Hmm må sjekkes...

 

Edit: Nei ingenting som blinker der..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir dette for meg som egentlig hadde en DEFA og som gjerne

vil ha inn alarm i bilen igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peder; Da er det noe galt. Men det kan like gjerne være brudd i en kabel eller noe. Den skal blinke som en alarm-diode når bilen er låst. Det er bombesikkert. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor sitter "hjernen" til sentrallåsen på min typ89 coupe?

Skal montere fjærnstyring på den og må koble via denne...

 

Det stemmer at den sitter der du ville hatt en bakdør dersom Coupe var 4-dørs ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peder; Da er det noe galt. Men det kan like gjerne være brudd i en kabel eller noe. Den skal blinke som en alarm-diode når bilen er låst. Det er bombesikkert. :)

 

Hmm da er noe galt ja..

 

Fikk forøvrig kobla på den fjernstyrte sentrallåsen i helga..

 

Tok av dørtrekket på førerdøra, fant den blå-grønne ledninga til låsen, tok ut panelet/hylla under rattet + "sparkepanelet" fremfor døra. Fant igjen ledninga der bakom (j****g trangt), klipte denne og koblet inn boksa på den..

 

Fikk ikke kobla inn alarmen da så viss jeg skal ha på alarmen så må jeg bruke nøkkelen..

 

Alarmen styres (som Kay ? påpekte) av en bryter som går separat av resten, som er montert direkte på "nøkkel-mekanismen" helt øverst i døra.. Den har også en egen hvit kabel som går gjennom døra.. Den er slik at det ligger +3,5V og +4V (eller.no) på hver sin leder, og disse sender en puls til en tredje leder når du vrir nøkkelen i hver retning..

 

Fant ikke noen lur måte å få koblet inn dette på Speedy'en..

 

Er forøvrig ikke så veldig imponert over Speedy'en foreløpig.. Batteriet varte bare to dager, og den virket bare av og til, og bare i en spesiell vinkel i forhold til bilen (ikke beint på, men ca 60 grader i forhold til boksa under dashbordet).. Har bytta batteri nå, får se om det blir bedre i morgen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm da er noe galt ja..

 

Fikk forøvrig kobla på den fjernstyrte sentrallåsen i helga..

 

Tok av dørtrekket på førerdøra, fant den blå-grønne ledninga til låsen, tok ut panelet/hylla under rattet + "sparkepanelet" fremfor døra. Fant igjen ledninga der bakom (j****g trangt), klipte denne og koblet inn boksa på den..

 

Fikk ikke kobla inn alarmen da så viss jeg skal ha på alarmen så må jeg bruke nøkkelen..

 

Alarmen styres (som Kay ? påpekte) av en bryter som går separat av resten, som er montert direkte på "nøkkel-mekanismen" helt øverst i døra.. Den har også en egen hvit kabel som går gjennom døra.. Den er slik at det ligger +3,5V og +4V (eller.no) på hver sin leder, og disse sender en puls til en tredje leder når du vrir nøkkelen i hver retning..

 

Fant ikke noen lur måte å få koblet inn dette på Speedy'en..

 

Mener å huske at speedy'en også har std +12v lås og +12v lås-opp styrestrøm utgang? I så fall fikser du jo alarmopplegget mer eller mindre elegant med to releer, ett for å koble låse-opp funksjonen og ett for å koble låse-igjen funksjonen på ledningene opp til mikrobryteren i dørlåsen. Særlig pent blir det jo ikke, men det burde fungere. Kan kope ihop et koblingsskjema om du vil, lettere å få tankene ned grafisk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at speedy'en også har std +12v lås og +12v lås-opp styrestrøm utgang? I så fall fikser du jo alarmopplegget mer eller mindre elegant med to releer, ett for å koble låse-opp funksjonen og ett for å koble låse-igjen funksjonen på ledningene opp til mikrobryteren i dørlåsen. Særlig pent blir det jo ikke, men det burde fungere. Kan kope ihop et koblingsskjema om du vil, lettere å få tankene ned grafisk :)

 

Skal jo liksom ha litt peiling på elektro etter 4,5 års utdanning ;), men skjønte ikke det der HELT.. Mulig det er fordi jeg er trøtt.. Et koblings-skjema hadde kanskje gått an det ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jo liksom ha litt peiling på elektro etter 4,5 års utdanning ;), men skjønte ikke det der HELT.. Mulig det er fordi jeg er trøtt.. Et koblings-skjema hadde kanskje gått an det ja :)

Hehe, da er jo du :tilber: på dette framfor meg, jeg har lært av å få støt og få releer til å ta fyr ;)

Du sier at det går tre ledninger inn til dørbryteren hvor to av ledningene vekselvis kobles til den tredje alt ettersom du vrir nøkkelen mot lås eller lås-opp. Det er denne jobben releene skal gjøre. Da får du ett lås-opp rele som får styrestrøm fra speedy's +12v lås-opp strømutgang og ett låse-rele som får styrestrøm fra speedy's +12v låse utgang.

Jeg tegnet en shabby tegning i sted ved kveldsmaten, kan laste den opp i morra evt. Litt dårlig med scanner på bærbaren ved sengekanten : rolleyes :

 

*sove*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.