#1 Skrevet Februar 28, 2009 Har kjøpt nye aeroviskere til min A4 2003 modell og tenkte at bytte skulle bli svært enkelt. Antok at det bare var å løsne den ytterste mutteren ved roten til viskerarmen og trekke ut/opp viskerarmen men etter at dette er gjort sitter viskerarmen fortsatt dønn fast. Hva gjør jeg galt? Må man demontere "halve" bilen for å bytte viskerarmer: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 28, 2009 Spray litt rustløser og vent noen min. Etterpå bare "vipper" du litt frem og tilbake så løsner begge to): 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 28, 2009 har nettopp byttet selv på min 2001 a4, og dem satt litt fast ja! men er bare og lirke litt så kommer de nokk av skal du se 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 28, 2009 Spray litt rustløser og vent noen min. Etterpå bare "vipper" du litt frem og tilbake så løsner begge to): Betryggende å høre, skal prøve ditt tips;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 28, 2009 mitt triks er å skru på mutterene noen gjenger igjen og bruk en rørtang mellom mutteren og baksidern av viskerarmen.. Og klem til og Vola..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 28, 2009 Jeg kan bekrefte at denne sitter skikkelig. Jeg slet selv med å få denne av. Prøvde alle mulig løsninger. Tilslutt bare leverte jeg den inn til Møller for jeg orket ikke mer. Lykke til. Håper du klarer det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 1, 2009 Tror rett og slett jeg gir opp dette opplegget med viskerarmene, de sitter dønn fast selv etter å ha prøvd smøremiddel i flere timer og lirking frem og tilbake. Å sette bilen inn på Møller til kr 1000 pr time x ukjent antall timer for å bytte armer gidder jeg ikke, det blir dyre viskerblader til slutt: mad : Da bytter jeg heller viskerbladene på eksisterende viskere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 1, 2009 tar max 2 min uansett hvor hardt de sitter. masse kraft. dytt armen inn mot vannavviseren og dra ut flere ganger etterhverandre så kommer de alltid. aldri trengt å bruke spesial avdrageren vi har på møller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 1, 2009 skru på mutteren ett par gjenger, dra hardt i viskeren å gi mutteren noen kakk med en hammer, kommer med en gang da, gjorde akkuratt samme jobb på min idag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 2, 2009 tar max 2 min uansett hvor hardt de sitter. masse kraft. dytt armen inn mot vannavviseren og dra ut flere ganger etterhverandre så kommer de alltid. aldri trengt å bruke spesial avdrageren vi har på møller.. Det høres jo ut som dette bør gå men min "jokking" på armen i går ga ikke resultat. Har nok ikke gjort det rette. Er jo redd for å ødelegge feste som mutteren sitter på også. Antar jo at man må trekke selve armen rett ut, ved feste på "pinnen" ellers kan man jo risikere å bøye "pinnen"? Må prøve igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 2, 2009 ta tak rett ute der armen er hengslet... og dra og dytt.. tåler mye mere enn du tror;) kommer alltid etter et par raske bestemte dytt inn og kontrolere rolige drag ut. etter et par sånne ser man at irret inne i hullet starter løsne så kommer den:) aldri ødelagt noen ved å gjøre slik, å har byttet mange av de.. (husk å dra kontrolert og sakte, dytt så et betemt dytt inn..og gjenta) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 2, 2009 skru på mutteren ett par gjenger, dra hardt i viskeren å gi mutteren noen kakk med en hammer, kommer med en gang da, gjorde akkuratt samme jobb på min idag Så selve viskerarmen er på ingen måte festen på undersiden (bak vindavviser/plasten i nedre kant av rute) - den sitter bare innpå "pinnen"? Skal i teorien bare være å skru av mutteren og dra ut armen da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 2, 2009 ta tak rett ute der armen er hengslet... og dra og dytt.. tåler mye mere enn du tror;) kommer alltid etter et par raske bestemte dytt inn og kontrolere rolige drag ut. etter et par sånne ser man at irret inne i hullet starter løsne så kommer den:) aldri ødelagt noen ved å gjøre slik, å har byttet mange av de.. (husk å dra kontrolert og sakte, dytt så et betemt dytt inn..og gjenta) Mener du virkelig at man skal dra sideveis? Er ikke redd for armen men vil ikke det ødelegge/bøye festet? Er jo ellers svært vanskelig å dra armen rett ut fra "pinnen" - får jo ikke skikkelig tak på undersiden av armen...er nok litt klønete her:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 2, 2009 "bikke" er vel rettere sagt. pinnen bøyer seg ikke. har aldri ødelagt noen på denne måten. du skal ikke dra den av skrått, du skal bare bruke armen som en slags latmannsarm for å bikke på pusseramen frem og tilbake forsiktig slik at irret løsner så når det er gjort så drar du rett opp:) er du usikker så anbefaler jeg å svinge innom en møller sjappe så hjelper de deg sikkert ute på p-plassen om du går rett inn på verkstedet å spør pent en av gutta der;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 2, 2009 "bikke" er vel rettere sagt. pinnen bøyer seg ikke. har aldri ødelagt noen på denne måten. du skal ikke dra den av skrått, du skal bare bruke armen som en slags latmannsarm for å bikke på pusseramen frem og tilbake forsiktig slik at irret løsner så når det er gjort så drar du rett opp:) er du usikker så anbefaler jeg å svinge innom en møller sjappe så hjelper de deg sikkert ute på p-plassen om du går rett inn på verkstedet å spør pent en av gutta der;) Flott, jeg prøver mer, betryggende at den ikke er festet i annet enn irr, da skal forhåpentligvis lirking og bikking gjøre at den løsner til slutt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 14, 2009 De hele endte på Gumpens Auto i Mandal (vw/Audi-verksted) som fikk av viskerarmene...storfornøyd med de nye aeroviskerne:) Hvis noen trenger originalviskerarmer av den typen jeg har byttet ut gis de bort... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...