#1 Skrevet Mars 1, 2009 Hei. Har en grusom lyd fra venstre bakdekk Lyden varierer, og kommer og går.. Kan hørest ut som hovling mot kanten av bremseskiva, eller at noe slår, ca på hver omdreining drivverket tar. Fikk lyden på langtur for noen mnd siden, men forsvann før jeg fant ut av det. Nå igår kom den tilbake, og jeg trodde det kom av bremsene. Skive, band i trommel og nye klosser er på plass, og såg ikke noe gale rundt det. Derimot, når jeg prøvde å dra rundt dekket så kom det til ett punkt som var tyngre, meget tungt.. Høyre bakhjul snurra fint som bare det. Første jeg tenker er drivledd? Hjullager ble sjekket for en mnd siden, de hadde ingen ulyder men ble ikke visuelt sjekket. Noen formeninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 1, 2009 Tror hjul-lager, at f.eks en kule er skadet. Ellers så er drivledd som du sier, men det klakker som regel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 2, 2009 (endret) Hei.Har en grusom lyd fra venstre bakdekk Lyden varierer, og kommer og går.. Kan hørest ut som hovling mot kanten av bremseskiva, eller at noe slår, ca på hver omdreining drivverket tar. Fikk lyden på langtur for noen mnd siden, men forsvann før jeg fant ut av det. Nå igår kom den tilbake, og jeg trodde det kom av bremsene. Skive, band i trommel og nye klosser er på plass, og såg ikke noe gale rundt det. Derimot, når jeg prøvde å dra rundt dekket så kom det til ett punkt som var tyngre, meget tungt.. Høyre bakhjul snurra fint som bare det. Første jeg tenker er drivledd? Hjullager ble sjekket for en mnd siden, de hadde ingen ulyder men ble ikke visuelt sjekket. Noen formeninger? Akkurat det samme skjedde med bilen min i sommer som var, også det på langkjøring. Den lyden forsvant uten at jeg fikk sjekket det opp. Slik skjedde et par ganger, hvor lyden var der i en dag eller to, for så å bli borte. Det var på venstre hjulet framme. Siden lyden aldri har kommet tilbake så kan jeg ikke forstå annet enn at det har vært noe med bremsene, fremedlegeme i en kloss etc. Men når det sto på så fikk jeg helt frysninger på ryggen, det hørtes nesten ut som nedslitte klosser som gikk rett i skiva. "...band i trommel,..." sier du. Trommel? Er vel bare skiver på audien din? Tror ikke det er lagret ditt som lager lyden, på alle de lagrene jeg har herja i stykker har de alltid bare romlet og blitt slarkete, om du da ikke har kjørt j... lenge med slitne lagre;) Men mulig jeg tar feil,..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 2, 2009 "...band i trommel,..." sier du. Trommel? Er vel bare skiver på audien din? RS2 bruker navet på skiven som trommel for håndbremsen, en Porsche-oppfinnelse fra 60-tallet, som også brukes/ble brukt bl.a. av Mercedes-Benz. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 2, 2009 jeg har samme lyden bak nå, mistenker hådbrekkskoen for å ha mistet belegget (skjedd før) evt. noe annet tull med håndbrekket, får forskjell i lyden når jeg drar i brekket, så når jeg kommer hjem skal det demonteres og byttes til 4 nye håndbrekksko bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 2, 2009 (endret) las ikkje at du hadde tatt bremseklossaen...so mitt tips var vist ikkje brukandes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 2, 2009 Byttet skive, klosser og bremsebånd igår. Er ikke noe med bremsene å gjøre.. Når ALT av bremser var demontert var det fortsatt det punktet hvor det ble tungt å dra rundt.. Er ikke slark når jeg drar oppe og nede i dekket, og en lagerlyd ville vell vært konstant? Noen som har troa på drivledd? Vist det hadde vært så gale som noe i diffen, så ville jeg vell hørt lyden fra under bilen, og ikke bestemt fra venstre hjulbue bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 2, 2009 Drivledd bak lager ikke sååååå mye lyd som det blir sagt her. Jeg stemmer på hjullager! Jeg har også hatt en lagerlyd fra mitt bakhjul, så tok jeg det opp å smurte inn MYE fett, og vips, lyden borte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 2, 2009 Kan prøve å få tatt opp lyden senere.. Folk snur seg av den.. Den forsvinner når jeg gir gass, nesten hver gang. Og vist jeg drar ut 1-2 gir så gir den seg kanskje 500 meter.. Slipper jeg gassen kommer den kraftig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 2, 2009 Kan være hjullager da, at det klakker når du ikke får belastning på det så det bare hakler rundt, men når du gir på får det press på seg og tier stille.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 2, 2009 Hjulager skal jo normalt ikke lage så sykt med lyd...... ,med mindre kulene har begynt å tatt kveld ...men da burde hele hjulet være nærmest løst. Det første jeg tenkte på når jeg så topic , var småstein imellom bremseskive og steinsprutdekslet... Det lager bra med lyd.... , og kommer og går som det passer seg etter som den kan flytte litt på seg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 2, 2009 Småstein er det ikke.. Tror de hadde blitt knust, om kreftene som er i sving er like sterke som lydene, hehe.. Gjor godt reint før jeg hadde på ny skive igår så. Verkstedene er for travle til å høre på lyder med meg også, så får vell vente til jeg har EU kontroll igjen i neste friperiode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 3, 2009 Er samme hjullager framme og bak på desse bilane, skifta på eine framhjulet sjølv og har eit ekstra lager med boltar liggande heime skulle du finne ut du trenge å bytte i ei fart og ikkje er intressert i å kaste vekk mykje pengar på å halde frå Møller Trur eg betalte 600 for for to lager på autohauze sjappa i statane. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 3, 2009 Ok, skal ha det i bakhodet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 3, 2009 Fikk litt hjelp fra en kar her, og siden navet blir varmt så er det vell hjullager.. Men det skal siest at glideplatene i kaliperen på den siden det gjelder ikke var helt på lag med meg når jeg byttet bremser, så kan være at klossene ligger litt innpå skiven og lager varmen.. ? Var kaldt på andre siden, og der var glideplatene strøkne.. Noen formening? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 3, 2009 Har hatt samme lyden foran på min bora fwd. Da var det bremseskjoldet som hadde bøyd deg litt og subbet i mot skiva. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 3, 2009 Kom lyden og for da? For når du ga gass? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 4, 2009 Lyden var der bare når rattet sto rett frem eller litt mot den ene siden. Men ikke stor forskjell om jeg gasset eller bremset. Tok av hjulet og skjekket for stein ol. og da så jeg at den nedre kanten bak på skjoldet hadde fått en liten bøy inn mot skiva. Rettet den ut med en vannpumpetang og lyden ble borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 4, 2009 Då kan eg legge innigjen infoen eg skreiv lenger oppe. Vist du ikkje har fjerna saltbelegg på innsida av glideflatene på calipera, og du ha litt problem med å få innigjen klossane på ein skikkelig måte kan eg nesten garrantere at probleme ligger der, hadde meg ei rask overhaling på frambremsene på min sist eg var heime pga dette problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 4, 2009 Fikk litt hjelp fra en kar her, og siden navet blir varmt så er det vell hjullager..Men det skal siest at glideplatene i kaliperen på den siden det gjelder ikke var helt på lag med meg når jeg byttet bremser, så kan være at klossene ligger litt innpå skiven og lager varmen.. ? Var kaldt på andre siden, og der var glideplatene strøkne.. Noen formening? Tror på at det er irr under glideplater som presser disse opp og gjør at klosser henger. Gir også en ubehagelig lyd som omtrent kan kjennes i kraniet. Har hatt det samme problemet på RS2 frambremser, tok av glideplater og fjernet mengder med irr, lakket og monterte sammen, problem fikset. Alu + salt = 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 4, 2009 Tror på at det er irr under glideplater som presser disse opp og gjør at klosser henger. Gir også en ubehagelig lyd som omtrent kan kjennes i kraniet. Har hatt det samme problemet på RS2 frambremser, tok av glideplater og fjernet mengder med irr, lakket og monterte sammen, problem fikset. Alu + salt = Sjekk om klossene henger Jeg stemmer fortsatt på hjullager da lyden blir borte ved pådrag samt at navet blir varmt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 4, 2009 Det er 100% usannsynlig at klossene lager dette, da probleme var der når kaliper, skive og bremseband var demontert også.. Ett punkt der det var tungt å dra rundt, menst andre siden var helt fin. Satser på hjullager, og skal se på dette når jeg kommer på fri neste gang om to uker Kenneth; Kommer innom og kjøper det lageret da jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 4, 2009 Det er 100% usannsynlig at klossene lager dette, da probleme var der når kaliper, skive og bremseband var demontert også..Ett punkt der det var tungt å dra rundt, menst andre siden var helt fin. Satser på hjullager, og skal se på dette når jeg kommer på fri neste gang om to uker Kenneth; Kommer innom og kjøper det lageret da jeg Fine greie , eg kom heim frå sjøen idag so 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 4, 2009 Ja jeg reiste på jobb i Bergen idag, men er vell hjemme om to uker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 4, 2009 virker som det er hjullager ja! dette kommer plutselig (på rs2 allefall) og lager en grusom lyd. Dette kom på langtur når jeg henta rs2'n. Skrek nesten av denne lyden. En måte du kan sjekke er jo å svinge litt fram og tilbake på veien. blir lyden vekk når du svinger ene veien er det garantert lager. Det er også ikke så lett å sjekke slakke i hjullager på rs2, men skal kjenne litt om du jekker opp bilen å rigler på dekket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...