Knekkelyder i rattet (Corrado)

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det synes å være en svakhet ved Corrado G60 at det kommer knekkelyder fra rattet. På noen av de tyske forumene er dette diskutert til den store gullmedaljen uten at det har blitt funnet en fullgod løsning på problemet. Særlig tydlig blir det når man kjører over dumper og vrir på rattet en eller annen vei.

 

Er det noen av dere som har klart å løse dette problemet?

 

Jeg har byttet bærearmer, fjærbeinslager og det meste av foringer i forstilling, men uten hell ....argh!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også byttet alle foringer, dempere, fjærer, endeledd, spindel, lager, forstillingskontroll osv... men det "knekker" i rattet mitt også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok opp dette når jeg hadde litt slakke i rattet mitt.

 

Knekkelyder kan vel komme av defekt kulelager vel? Feks det som rattstammen går i?

 

Mer kan leses her; http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=5958

 

Jeg hadde slike lyder i min, og da var det støtdemperne som ikke var strammet nok til. Bestefar mente før jeg fant ut at det var støtdemperne, at det var staget i servotannstanga som lagde lyden, og at den måtte byttes..slapp heldigvis det da :)

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 1990 model finnes det ingen kulelager såvidt jeg vet.

Det sitter en foring/lager (kan ligne på lager utseendemessig) i rattstammen, men jeg kan ikke forstå at det vil gi slike metaliske knekk/klikk lyder dersom dette er slitt eller utslitt.

 

Foringen/lageret er av plastikk og koster kun 130.- kr ca så det kan jo være verdt å skifte det. Litt jobb men....

 

Fjærbenslager er klin nye, fra VR6 og strammet av verksted. Dessuten var knekkelyden tilstede når jeg kjørte med gamle slitne G60 fjærbenslager også. H&R Coil Over'ene er klin nye og strammet med korrekt moment, så det utelukker jeg (men det kan jo dreie seg om konstruksjonsfeil ved støtdempertårnet på et eller annet vis da).

 

I enden av rattstammen er det et slags ledd. Det kobles til tannstangen/servo (mulig jeg bruker feil ord her nå). Hvis dette er slitt eller løst, kan det muligens gi slike lyder. Leddet kan man komme til ved å fjerne plastikkdekselet innvendig i bilen ved pedalene og forsøke å stramme til.

 

Jeg begynner også å mistenke slitne drivaksler. Hva tror dere om det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg du har sett feil. :) Rattstammen og det er like på alle correr. Det plast-greia du snakker om, skiftet jeg og, i tro om at det var den. Men det er faktisk et kulelager der. Men du kan ikke bytte bare lageret, det fåes nemlig ikke som løs del. Du må bytte hele huset med rattlås og greier. BTDT

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde slark å ulyd i rattet på min Corrado. Da jeg måtte bytte varmeregister, så måtte plasten rundt ratt stammen av. "Plasten der nøkkel hullet også er" hvis det hjelper.

Uansett, så satt det to kraftige umbrako skruer på hver side av ratt stammen. Den ene var ikke strammet til skikkelig. Gjorde det, og alt ble til gull og grønne skoger. dvs tett og uten noen lyder:):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lyd hele tiden, eller kun på visse punkt når du dreier rattet?

 

Vet ikke om det er det samme på corrado som på golf, men lageret ("gummi-foring") som ligger på toppen av fjærbeinet (i tårnet) kan ofte lage lyd om det er dårlig og man dreier rattet, spesielt om man står i ro.

 

Men som sagt vet ikke om dette er samme opplegg som på golf....

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg du har sett feil. :) Rattstammen og det er like på alle correr. Det plast-greia du snakker om, skiftet jeg og, i tro om at det var den. Men det er faktisk et kulelager der. Men du kan ikke bytte bare lageret, det fåes nemlig ikke som løs del. Du må bytte hele huset med rattlås og greier. BTDT

 

Mulig at Møller ikke selger slike lager "separat", men det må da vel la seg gjøre å skaffe ett slikt lager en annen plass, det kan da ikke være så ukurant dimensjon på det? Ta kontakt med f.eks. noen som forhandler SKF-lager etc...

Eller greier man ikke å splitte "huset" for å få ut lageret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lyd hele tiden, eller kun på visse punkt når du dreier rattet?

:)

Nei det er ikke lyd hele tiden, stort sett bare når jeg har kjørt over dumper og deretter svinger spesielt til venstre. Alle foringer er forøvrig helt nye.

 

Men det er faktisk et kulelager der. Men du kan ikke bytte bare lageret, det fåes nemlig ikke som løs del. Du må bytte hele huset med rattlås og greier.

Pokker, sier du det.... ok, men å bytte hele rattlåsen blir ikke aktuelt. Da får jeg heller leve med kekkelyder :(

 

Uansett, så satt det to kraftige umbrako skruer på hver side av ratt stammen. Den ene var ikke strammet til skikkelig. Gjorde det, og alt ble til gull og grønne skoger. dvs tett og uten noen lyder

Takk for tipset, det skal jeg sjekke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det er ikke lyd hele tiden, stort sett bare når jeg har kjørt over dumper og deretter svinger spesielt til venstre. Alle foringer er forøvrig helt nye.

)

 

Viss det er samme opplegg som på golfen, så hadde jeg tatt en kikk på den gummi foringen / lageret som ligger i toppen av fjøærbeins tårnet.

 

De tingene du beskriver over minner meg om det jeg opplevde når dette var slitt på golfen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eskild og Geir Axel;

Jeg greide ikke å splitte huset ihvertfall, men jeg har et liggende i veldig god stand om dette skulle være problemet.

Da hører du det isåfall når du vrir på rattet. Det har ingenting med humper osv og gjøre. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at indre drivknute sitter helt tight til diffen? Når du svinger så "strekker" den indre drivknuten seg litt, den er laget for å gjøre det. Om det da er ekstra slakke vil denne bevege seg og etter hvert fall ned om de ikke etterstrammes. I og med at akslingen da blir lengre enn den skal være, vil du kunne få litt ekstra motstand i rattet, faktisk risikere at rattet "låser" seg i en posisjon, det trenger ikke være så morro...Boltene som fester indre drivknute er strekkmetallbolter, så de skal helst ikke brukes om igjen. Locktite kan dog funke. Nye bolter koster ca 30kr per stk.

 

men jeg ville fortsatt sjekket at støtdemperen ikke har skrudd seg litt løs i fjørbeinet, en millimeter slakke der vil gi ulyd. Jeg hadde det, spesielt på ujevn vei/fartsdumper og ved sving mot en side. Etterhvert kom det også lyd på andre side. Om demperen er løs vil du kjenne det som et klikk i rattet.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har også dette problemet på min polo 6N nå , men der er jeg 99% sikker på at drivknute er gåent....

 

men at jeg skal ta en komplett sjekk på dempere og generell forstilling snart er det ingen tvil om :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.