#1 Skrevet Mars 2, 2009 Vurderer å skifte til større bremser fremme og bytte til skivebremser bak på min 83 mod GTI. Har hørt noen plasser at de har komplette ombygningskit til dette? Noen som kjenner til noe? Ellers noen anbefalninger på hvilke bremser som jeg burde gå for? Etter mye om og men regner jeg med å havne på 170hk+ i bilen og trenger bremser deretter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 2, 2009 (endret) Holder med G60 bremser da. Rune Andre Kristiansen har vel braketter han vurderte å selge, så da er det bolt on. Eller så selger jeg et sett Brembo bremser, men der må du evt lage ny brakket. Dette gjelder foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 2, 2009 Bygge om fra trommelbrems til skivebrems bak http://www.mjmautohaus.com har bremsekit som inneholder de fleste av disse delene til en grei pris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 2, 2009 Ellers så står det mye her: mk1 Braking FAQ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 2, 2009 Takker og bukker for gode tips! Mjmautohauz, fant ikke noen kit der petteR? Bare meg som er dårlig til å lete eller? Hehe.. Nå er kanskje ikke engelsken min den beste når det gjelder bildeler, men skjønte lite av den guiden. Har tilgang til billige originaldeler til vw/audi, trenger en handleliste... hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 2, 2009 http://www.mjmautohaus.com/catalog/product_info.php?cPath=2_6_15_40_108_692&info=Eurospec_EBK698226A2.A3.4R_Rear_Drum_to_Disc_Conversion_Drillled_and_Slotted_Rotors&products_id=972 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 2, 2009 Men passer dette på min? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 2, 2009 Men passer dette på min? Skal gjøre det ja, eneste du trenger i tillegg er 2x Scirocco 16v håndbrekk waiere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 3, 2009 Er ikke 450 dollar ganske dyrt? Kjøpte for litt tilbake en Golf 2 GTI 16v bakaksel med nye skiver, klosser og lager inkl kaliper for 700kr. Skal en ha slissa bremser bak er det vel ca 1000kr for et sett slissa Brembo skiver. Brakett for G60 bremser på Einser er det noe som taes fra en spesiell bil eller er det "hjemme mekk"? Passer det med S2 kaliper vis en har G60 brakett? Hvilken skiver som passer da? Hvilken Master sylinder er passende på Einser GTI bremse kraft forsterker? Lest noe om Sharan uten ABS kan det stemme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 3, 2009 Leste nå at det var Golf 4 kaliper. Da er det greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 3, 2009 Foran har du 239mm nå og kan bygges om til 256mm ved å bruke skiver fra G2 Gti 16v og kalipper fra Audi 90 uten quattro mener jeg. Det finnes sikkert andre løsninger også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 3, 2009 riktig som knut arne sier for ombygging til 256mm. skal du ha g60 280mm så trenger du adaptere som produseres (ikke orginal del) eller få noen til å lage for deg. jeg har ett sett slike adaptere som jeg ikke trenger, han som skulle ha dem dukket ikke opp på lørdag så de ligger her fortsatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 3, 2009 Foran har du 239mm nå og kan bygges om til 256mm ved å bruke skiver fra G2 Gti 16v og kalipper fra Audi 90 uten quattro mener jeg.Det finnes sikkert andre løsninger også. For å komplettere opplysningene litt: Man trenger calipere og sadler fra Audi Type 81/85; dvs. Audi 90 (uansett fremdriftsform), Audi 80/90 quattro eller Coupe med femmer (modellår fom. 1985 dersom ikke quattro). Med disse sadlene passer bremsene 1:1 på hjullagerhusene til Einser. Dersom du har tenkt å bruke calipere bak med 38 mm stempler ville jeg så langsomt også starta søket etter 22 mm HBS og 9" BKF til Scirocco 16V. Jeg har hittil brukt 36 mm calipere bak (med 256 mm/Girling 54 foran) og den originale 20mm (eller 19, ett eller annet) HBS'en og vandringa på bremsepedalen er ikke noe verre enn originalt (og den er ikke spes. bra sammenlignet med en mer moderne bil). Nå skal det oppgraderes til Scirocco-standard:). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 4, 2009 Hvor stor BFK har Einser GTI? Andre bilen enn Rocco 16v en kan ta 9" BFK fra? Er Rocco 16v HBS noe som mekonomen osv har liggende? Hadde ganske lang vandring med orginal oppsett.... Men har nok en del med GAMMEL og guffen bremseveske... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 4, 2009 Einser GTI har 9" BKF. Denne er dessverre ikke kombinerbar med Scirocco 22 mm HBS, ettersom innfestinga har ulik diameter. Derimot har Cabrio modellår etter 1986 9" BKF som passer finfint til Scirocco HBS. Mekonomen har ikke 22 mm HBS til Scirocco 16V. Cabrio har en utseendemessig lik, men den har bare 20 mm stempel. Med Scirocco HBS/BKF trenger du også 3/15 strupeventiler fra Scirocco 16V (og lasteventilen må ut). Bare synd at disse strupeventilene har gått ut og de selges brukt på eBay til blodpris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 10, 2009 http://compbrake.co.uk/shop/product_info.php?cPath=17&products_id=3613 Denne kan vel fint brukes i stedet for 3/15 fra Rocco? Må vel gjerne justeres inn under EU kontroll eller annet tilfelle der bremsemåler er tilgjengelig. Antar en bare har en sånn og deler røret ved bakakselen? Justerer last ventilen som er på GTI noe annet enn Av/På? Hvor mye trykk er i et bremsesystem når en trykker HARDT på bremsen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 10, 2009 http://compbrake.co.uk/shop/product_info.php?cPath=17&products_id=3613 Denne kan vel fint brukes i stedet for 3/15 fra Rocco? Må vel gjerne justeres inn under EU kontroll eller annet tilfelle der bremsemåler er tilgjengelig. Antar en bare har en sånn og deler røret ved bakakselen? Justerer last ventilen som er på GTI noe annet enn Av/På? Hvor mye trykk er i et bremsesystem når en trykker HARDT på bremsen? Problemet er at en slik ikke blir godkjent hos biltilsynet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 10, 2009 Får en godkjent skivebremser bak på Einser da i det hele? Noen firma der ute som levere ventil som er låst på 3/15 ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 10, 2009 Får en godkjent skivebremser bak på Einser da i det hele? Noen firma der ute som levere ventil som er låst på 3/15 ? ja det gjør du. jeg godkjente min høsten 2007. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 10, 2009 Får en godkjent skivebremser bak på Einser da i det hele? Noen firma der ute som levere ventil som er låst på 3/15 ? Ja,min gamle var godkjent med det uten 3/15 ventiler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 1, 2010 (endret) Løfter denne denne jeg da jeg sliter med å få en ordentlig oversikt her... skal oppgradere de fantastiske bremsene på golfen (er det teves de heter de møkka-calipterene?) Uansett, leser jo ofte hva som skal passe overens med hverandre o.l, men det blir så mye blanding av mm på skiver og hvilken bil en kan få hva ifra osv. som om noen med god peiling hadde tatt seg tid til det, hadde det hvert fint med en litt sjematisk oversikt over hvilken bremser (betegnelse på caliptere og mm på skiver) som kommer fra hvilken bil, og hvilken oppsett som passer sammen typ bkf, hbs, lastventil/strupeventil bremser forran og bak, samt hvilken som er bolt om på einser, og hva man eventuelt trenger braketter til:) EKS: Golf 1 GTI: -forran: 239mm skiver, vw2(?)caliptere -bak: 180mm trommel -9" bkf, 20,6mm hbs(?), lastventil EDIT: bare fyller inn etter hvert som jeg finner ut og så er det bare å rette meg eller legge til specs på andre bilen osv: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 1, 2010 (endret) Dette er brukt på min golf 1cab: Bak er det brukt corrado g60 spindler,bremsesjold,skiver og caliptere.Håndbrekkwire og 3/15 reduksjonsvntiler fra scirocco 16v. Forran er det brukt boss/hjullagerus,nedrebærekuler,styrestag , fjærbein og 280mm skiver fra corrado g60.Caliptere fra audi s2.Bremse slanger fra BMW 5serie. Orginale fjærer kan benyttes.Syrestagene fra corrado passer rett på om du har servo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 3, 2010 Dette er brukt på min golf 1cab: Bak er det brukt corrado g60 spindler,bremsesjold,skiver og caliptere.Håndbrekkwire og 3/15 reduksjonsvntiler fra scirocco 16v. Forran er det brukt boss/hjullagerus,nedrebærekuler,styrestag , fjærbein og 280mm skiver fra corrado g60.Caliptere fra audi s2.Bremse slanger fra BMW 5serie. Orginale fjærer kan benyttes.Syrestagene fra corrado passer rett på om du har servo. Takker:) Hvor store er skivene bake på corrado G60 da? og er denne 3/15 reduksjoinsventilen den samme som blir omtalt som strupeventilen som en betaler svimmlende summer for? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 3, 2010 Diameteren på G60 skiver bak,er 225mm.Reduksjonsv. er "strupeventil".Disse ventilene er svært enkle å montere da de skal monteres på hovedbremsesylinderen.Mener jeg betalte ca.500kr for ventilene i usa.Skal du kjøpe r.ventiler på ebay,vær 100% sikker på at du får 3/15 og IKKE 3/35 har sett noen forsøke seg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 6, 2010 (endret) Leste gjennom den vwgolfmk1 tråden. yeha wrote: You'll need the Scirocco limiting valves or you'll be sideways everywhere. or two M10 ones off a mk2 astra GTE 16v Wink (you'll need to find two cars though as they run one M10 thread and one M12 because Vauxhall don't trust their mechanics to connect the brakelines the correct way round....) If you have a load compensator on the rear beam ignore the above, although you might need to change this for one suitable for rear discs or you might get away with removing the preload by disconnecting the spring. Noen som har noen inspill på dette her? Ikke helt med på hva som skal gjøres. Noen erfaringer med å kjøre vanlig GTI last ventil? Og hva kalles denne 3/15 ventilen på tysk og engelsk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...