Større bremser på einser GTI

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en par biler med den orginale lasteventilen og den ene syntes jeg det gikk greit med den orginale ventilen.

Mens den andre med G60 bremser foran og orginal lasteventil var det alt for mye bremser bak.

Var faktisk farlig å kjøre fort med da du kjente rompa på bilen kom ved litt røff nedbremsing.

 

Den første som det gikk greit på så var det brukt caliptere bak fra en 86mod golf 2 med 36mm stempler i calipterene bak(mener jeg det var), men jeg mener det var 38mm stempler på den andre bilen.

Jeg kommer til å prøve med orginale bremser foran/orginal lasteventil og caliptere med 36mm stempel bak på bilen min nå, så får jeg se hvordan det går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke stemplene i G60 bremsene større enn på GTI?

 

Er vel snakk om Areal her sånn i bunn å grunn. 36mm vs 38mm vil 36mm gi mindre bremsekraft ved samme bremsevesketrykk.

 

Og vis en har større bremser fremme, G60 eller S2 kaliper så bør det gi økt bremsekraft ved samme trykk i forhold til GTI kaliper?

 

Noen som har tilgang til delekatalog til Opel å kan sjekke opp om de GTE delene er lagervare og til hvilken pris?

Selv om det er litt å banne i kirka å sette "Skropel" deler på en Golf.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke stemplene i G60 bremsene større enn på GTI?

 

Er vel snakk om Areal her sånn i bunn å grunn. 36mm vs 38mm vil 36mm gi mindre bremsekraft ved samme bremsevesketrykk.

 

Og vis en har større bremser fremme, G60 eller S2 kaliper så bør det gi økt bremsekraft ved samme trykk i forhold til GTI kaliper?

 

Noen som har tilgang til delekatalog til Opel å kan sjekke opp om de GTE delene er lagervare og til hvilken pris?

Selv om det er litt å banne i kirka å sette "Skropel" deler på en Golf.....

 

Sliter selv en del med å forstå hvorfor feks G60 bremser forran og bak ikke skal gi bra forhold mellom bremseeffekt forran og bak feks. Er det egenvekta på bilen som spiller inn her? Siden man må ha en reduksjonsventil som reduserer mer enn på G60?

 

Si ifra om du får noen vw2 caliptere til overs da, så kan vi gjøre byttehandel når jeg kommer til sommeren og skal ha bilen "fram på dalè";)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan rapportere at det føles veldig bra ut med orginal mk1 gti BFK, master sylinder og last ventil (slapp fjær ) i kombinasjon med 280mm skiver med Lucas 54 mm kallipper (costom brakett) og 16V skiver bak med Gerling 36mm kallipper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrigering til siste rapport:

 

Etter problemer med håndbrekk mekanismen på Gerling 36 kalipperene så ble det kjøpt inn nye Lucas 38 kaliper fra Golf 4

De er i aluminium og mye letter og har en bedre mekanisme på håndbrekk enn Golf 2/3 kalipper har.

 

Men overgangen fra 36mm til 38mm gav meg en veldig nervøs bakende under HARD nedbremsing, (ble nesten bakenden først gjennom sjikanen på Våler).

Løsningen ble å fjerne fjæren på lastventilen, dette gjør at den slipper gjennom så lite trykk som mulig.

Dette fungerer kjempegodt, og ble utnyttet godt en del runder på Våler til clutchen startet å slure.

 

Bremsene fremme føltes helt perfekte, ikkje antydning til fadeing, eneste var at enten trengte bremser eller så var det dekk å bli skikkelig varme før eg fikk skikkelig bitt, så ble to turer i sandfella ved sjikanen på Våler pga dette. Det kjøres med Grennstuff klosser, vet ikke om de kan ha noke med saken å gjøre.

 

Håndbrekk er nok bedre enn de aller fleste gamle biler har....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.