#1 Skrevet Mars 3, 2009 (endret) Etter å ha lett meg skakk og skjev etter en oppskrift på hvordan i allverden man tar ut hanskerommet i en Golf V - uten resultat - så tenkte jeg kanskje at jeg kunne gi en liten oppskrift på dette. Først må jeg få beklage at ikke bildene er 100%, men sånn går det når tanken slo meg mens mobilen var det eneste i nærheten. Bakgrunnen for at jeg trengte å få vekk hanskerommet (+litt til som dere vil se) var å få tak i GSM-antennen i bilen som allerede var koblet til telefonforberedelsen. For de av dere som har gjort det samme i en Passat 3bg så er det som å drikke ett glass vann i forhold til dette her. Så får jeg bare håpe det ikke finnes en enklere variant som jeg ikke forstod, men skitt au Here we go: Verktøy: T 20 torx bit Skrujern for bits Liten skralle med overgang til bits Lite flatjern Et såkalt trim removal tool fra Würth. De kaller det en plastkile Tillegg for de med fabrikkmontert handsfree med "telefon krybbe". Krybben er kun festet i platen så du trenger ikke fjerne den. Men når hanskerommet er løst sitter det en ekstra kontakt på baksiden som må løsnes. Jeg valgte å skru av krybben siden den var kilden til hele operasjonen. Så nå sitter jeg igjen med 3 fine hull i dashbordet Bilde 1: Det første jeg gjorde var å fjerne den svarte platen (lik den som skjuler sikringene på førersiden) på siden av dashbordet. Vippes enkelt av med et flatjern satt i sporet på undersiden, men man kan aldri være for forsiktig så bruk gjerne plastkilen for å løsne platen langs kantene. Jeg har forøvrig også fjernet listen mellom dash og dørkarm på dette bildet, men det er ikke nødvendig. Men gjør du dette husk å dra den ut i toppen først, deretter løftes den rett opp. Deretter skrus den sorte boksen på bildet løs. Sitter med 1/en torx (20) i toppen. Ledningen/kontakten løsnes ved å løfte opp "frigjøringsmekanismen" på kontakten 90-grader (sort hendel). Bilde 2: Vipp ut lyset inni hanskerommet. Dette gjør du svært forsiktig med et lite flatjern. Det er kun spor på den ene siden av lyset. Sporet sitter vendt mot midtkonsollen. Press gjerne flatjernet litt inn mot lyset for å frigjøre låsemekanismen. Ellers knekker den som hos meg Kontakten fjernes ved å klemme inn de to tynne låsene på toppen. Bilde 3: Deretter viper du ut lyset i fotbrønnen på samme måte som over. For de som har gjort dette før så vil de se at jeg har fjernet platen som skjuler elektronikken bak hanskerommet. Det er ikke nødvendig, men enkelt. Sitter to grove plastskruer og holder denne på plass. Disse skrus ut for hånd, og platen (lagd av et slags fleksiblet skum) vippes løs. Skru også ut de 3/tre torx (T20) skruene som sitter langs nedre kant i dashplaten mens du først befinner deg i området Bilde 4: Dette tok det litt tid før jeg fant ut av Under midtkonsollen sitter det en liten plate som må vekk. Denne vises ikke på bildet, men fjernes ved å forsiktig lirke plastkilen mellom de to interiørplatene og bøye platen nedover til en av klipsene løsner. Sitter med 4 klips og det er bare å putte hånden mellom å presse platen ned for at alle 4 skal løsne. Trekk ut platen og skruen på bilde kommer frem. Skruen er en torx (20). Jeg brukte en liten skralle for å komme til. Sett også bilen i ett gir slik at spaken er lengst vekk slik at du får mest mulig plass. Husk brekket om du setter bilen i fri Bilde 5: Så er det bare å løsne de 3/tre skruene (T 20) inne i hanskerommet. De sitter i toppen. Ingenting annet skal ut herfra. Da er hele hanskerommet med "ramme" løst. Dra det forsiktig mot deg. Du vil muligens oppleve at det henger seg i "sparkeplata" nede til høyre når du gjør dette. Det fikses lett ved å presse "sparkeplata" inn mot teppet slik at hanskerommet havner på utsiden av denne. For å få frigjort hanskerommet helt må du koble fra ytterligere to ledninger og luftslangen fra aircon anlegget. Når du skal sette det sammen igjen er det bare å reversere hele prosessen. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 24, 2013 haha, kan ikke si jeg gleder meg til å gjøre dette nå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...