Skifte bensinpumpe A6 C4 ?

Anbefalte innlegg

Driver nå og skal skifte bensinpumpe i en 1995 A6 2.6, har demontert tanmålerarmaturet og lurer nå på hvordan man får ut selve pumpa som sitter i bunn av tanken ? Har prøvd å vri og dra litt i den uten at det skjer noe, tenkte å spørre så jeg ikke ødelegger noe..

mvh Ole Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nettopp kommet tilbake etter å ha skiftet selv. den oppskriften er god , men den går litt for langt.

hvis du skal skifte til orginal pumpe , så dra du de to "hempene" som sitter over pumpe ,ser ut som 2 så håndtak disse trekkes ut (jeg brukte 2 små skrujern for å holde de ute) så er det bare å trekke pumpa rett opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

driver også med dette nå i minus 15. Har kommet så langt som å få løs pumpen fra bunnen av tanken. Har lest den guiden om 044 men hjelper ikke mye. Uansett hvordan jeg vrir å vender så sitter det like fast. Er også nesten full tank, så er ikke veldig lett å duppe handa i -15 grader hele tiden

Ville kanskje vært lettere å få løs dette om bilen stod en plass som det er varmere enn -15 grader, med tanke på at plasten blir stivere jo kaldere det er.

Men noen som har noen tips om hvordan jeg skal ta tak i den ringen pumpa sitter i?

eller hvordan jeg skal få plass til begge hender nedi samt 2 skrujern for å dra unna hempene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke skal bytte til f.eks 044 pumpe, men kun bytte til ny orginal, så sitter pumpa bare med 2 "hemper" på siden, så er den bare til å dra rett opp (på S6+ ihvertfall)

IKKE gjør hele prosedyren som skrevet i linken over.

De 2 hempene greier du fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tror problemet mitt er at det er kaldt, for jeg har ikke mulighet til å bøye de to hempene langt nok unna føler jeg.

Og ja jeg skal bare sette inn igjen orginal pumpe. Kan jo prøve litt til, men når jeg har brukt den ene handa til å dra unna hempene, skal jeg da dra i bensinslangen som sitter i pumpa med den andre?

Jeg har iallefall ingen mulighet til å vri løs sokkelen. Kan flytte den ca 2mm frem og tilbake, men har ikke nubbesjans til å få vridd den over kneppet.

Skal stikke ut å prøve å dra hempene til siden og dra pumpen opp via slangen med den andre handa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mister følelsen i handa jeg skal dra unna hempene med, nesten med en gang, siden det er så kald bensin på tanken.

Kanskje tapping av tanken er det som jeg bør vurdere nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har akkurat bytta til 044pumpe selv, og de "hempene" som det er snakk om var såpass skjøre at de knakk når jeg hadde ute hele enheten. Jeg hadde ny pumpeholder tilpasset 044, så for meg spilte det ingen rolle - når det er -15 ville jeg vært forsiktig med å bende for mye på de.

Hvis du går for metoden med å ta ut hele holderen, så brukte jeg et skrujern med litt størrelse, og satt det i et av de rektangulære "hakkene" på toppen av ringen som skal vris, og dunket forsiktig med en gummihammer. Da løsnet den på 4 dunk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endte opp med å tappe av litt av tanken med hevert, da kom pumpa med en gang :) Så tips til de som har tanken full. Tapp den. MYE lettere!

EDIT: Bilen går igjen også :) Starter mye lettere enn før også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

godt å høre! Ikke noe trivelig med tanken full...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp skiftet bensinpumpen jeg også. Før så døde den bare ut hele tiden. Ble som en ny bil etter at jeg fikk skiftet denne. Tenkte å kjøpe original, men hadde ikke råd akkurat nå. Ble så jeg gikk for biltema sin. Fornøyd så langt :-) .

Er det flere som har erfaring med biltemadeler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass godt på at du ikke får skitt ned i tanken når du har har tanktoppen oppe.

Koster deg fort et par bensinpumper, samt rengjøring av tank... :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.