#1 Skrevet Mars 3, 2009 Her om dagen startet jeg bilen og kjørte rolig helt til jeg skulle kjøre ut på motorveien. Da akselererte jeg kanskje noe hardt med kald motor og plutselig begynte den å rykke og vibrere noe voldsomt. Trodde nesten motoren skulle eksplodere. Jeg slipper gassen brått og bilen stopper. Men den starter igjen med en gang og går som normalt uten noe problem. Kjørte forsiktig helt til bilen ble varm og hadde ingen tilsvarende problem med varm motor. Dette har nå skjedd 2 ganger under samme omstendigheter med kald motor og under akselerasjon. Bilen har gått 177.000 og er ikke chippet. Har prøvd å sjekke motoren for koder men fant ingen lagret som burde kunne forårsake noe slikt. Fikk feilkode på fuel temp giver og engine coolant giver men de har vært en stund. Begge er nå byttet. Har også bestilt ny LMM og skal bytte den uansett, men den burde vel heller ikke forårsake dette. Hjelp! Alle kompetente tips tar jeg i mot med stor takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 6, 2009 Er masse det kan være på disse motorene, dyser er en av tingene. men for å finne ut det så må man nesten lese ut noen måleblokkverdier når problemet oppstår. en LMM kan også skape en slik effekt, men har dessverre ikke noe fasitsvar på hva det er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 6, 2009 Takk for svar) Skulle gjerne visst hvilke måleblokker jeg må sjekke når dette skjer igjen. Får ikke VAG-Com til å fungere med bastard usb kabelen min, men har en annen VAG "Super" scanner som ikke er så verst. Byttet for sikkerhetsskyld LMM i ettermiddag og bilen føltes vesentlig sprekere. Synes forøvrig drivstofforbruket har vært litt høyt, så kanskje den har fått litt for lite luft. Men tror fortsatt at feilen er tilstede, da den har vært og fortsatt er litt ujevn på tomgang. Noen ganger hører jeg turtallet faller ørlite og leser av på OBD avleseren at det faller fra 880 til 860rpm, men umiddelbart går tilbake til 880rpm. Dette skjer med noen sekunders mellomrom. Har også byttet drivstoffilter, oljefilter og luftfilter uten at det bedret noe. Men dersom jeg må bytte dyser, slipper jeg å ta av toppen og ut med kammene? Har lest motstridene kommentarer om dette på forumet. Motorkode er AVF og motor er 96kw(130hk). På forhånd takk!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 6, 2009 Takk for svar) Skulle gjerne visst hvilke måleblokker jeg må sjekke når dette skjer igjen. Får ikke VAG-Com til å fungere med bastard usb kabelen min, men har en annen VAG "Super" scanner som ikke er så verst. Byttet for sikkerhetsskyld LMM i ettermiddag og bilen føltes vesentlig sprekere. Synes forøvrig drivstofforbruket har vært litt høyt, så kanskje den har fått litt for lite luft. Men tror fortsatt at feilen er tilstede, da den har vært og fortsatt er litt ujevn på tomgang. Noen ganger hører jeg turtallet faller ørlite og leser av på OBD avleseren at det faller fra 880 til 860rpm, men umiddelbart går tilbake til 880rpm. Dette skjer med noen sekunders mellomrom. Har også byttet drivstoffilter, oljefilter og luftfilter uten at det bedret noe. Men dersom jeg må bytte dyser, slipper jeg å ta av toppen og ut med kammene? Har lest motstridene kommentarer om dette på forumet. Motorkode er AVF og motor er 96kw(130hk). På forhånd takk!! Ok. mvb 13,23 er de mest vesentlige når det gjelder dysene:) ved dyseskift på denne som er 8v topp på så må du ha ut vippearmsakslingen som er under toppdeksel bare. så sitter dysene festet med en stk skrue hver med en festekloss til. viktig ved skift av disse med innstilling og vinkel på dysene i forhold til toppen. Ikke vanskelig men viktig:) kammen trenger du ikke ta ut på noen av PD motorene ved dyseskift, ei heller må toppent tas ut på noenav tdi motorene til vag ved dyseskift så det er bare tull om noen sier det:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 6, 2009 Takker! Da skal jeg prøve å finne ut eventuelt hvilken dyse som har problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 7, 2009 Da har jeg testet litt med varm motor og fått noen resultater. Måleblokk 13 gir følgende på tomgang fra 1 til 4. 1. ca. +1.0 2. ca. -1.7 3. ca. +0.3 4. ca. +0.3 Testet også på ca. 2000rpm på motorveien i 5. gir med jevn belastning og ofte passerte dyse 2 hele -3.0 !!! Måleblokk 23 er ganske stabil på alle 4 på tomgang og ligger rundt 0 (+/-). Maks avvik er -15 / +15. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...