19" på 1.9 TDi Touran - Tap av fart?

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en t4 som jeg har 19" på. Men når jeg får de på axxer bilen mye dårligere, og den er mye latere opp bakker osv. Felgene veier jo selvfølgelig mye mer enn 15". Og når man har 78dieselhester er det ikke mye hjelp å få.

 

Men, jeg sikler på en Toruan 1.9 Tdi. Men vil jeg ha samme problem på den bilen, men den motoren? Eller er dette egentlig ikke et problem på biler som har relativt mye hester?

 

Må jo bare spørre, har egentlig kun erfaring ifra t4en. :P

19_(4).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du samme rulleomkrets, eller er den økt slik at den går tyngre av den grunn? (Økt rullediameter endrer jo også speedometer, så den kan gå bedre enn speedometeret viser). Ellers gjelder jo at brede og tyngre dekk ruller tyngre, ja.

 

Jeg har Touran med 205/55-16 vinter og 225/45-17 sommer på originale Exclusive-felger (se signatur), og merker økt forbruk mer enn evt økt latskap på sommeren.

 

(OT/Erfaring: Overgangen fra T4 tll Touran er mindre enn en skulle tro)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du merker klar forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er samme rulleomkrets, så det er nok ikke grunnen. Jeg mistenker kun vekt på felgene, og dårlig effekt på 2,4dieselen.

 

Litt økt forbruk blir det vel uansett med større felger, men om det virkelig merkes i axxen er vel det jeg lurer på på en touran.

 

Tenker å bruke samme felgene i en overgangsperiode. Og kijpt om bilen går "dårlig" første sommern pga felger. :P hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,9tdi med 19" går ikke dårlig!!

 

De ser desto bedre ut, enn det går dårligere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,9tdi med 19" går ikke dårlig!!

 

De ser desto bedre ut, enn det går dårligere :)

 

Går ikke dårlig, men du kjenner det. Selv på en chippa 2.5TDi kjente jeg klar forskjell mellom 15" og 18". Testet også for å se hvor mye som skillte:

 

Aksellerasjonstest (på lukket bane såklart fra ett fast punkt A til fast punkt B, vet ikke avstanden)

- med 15": 80 til 200km/h

- med 18": 80-192km/h

 

19" er oftest enda tyngre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, man må jo ofre litt. Men har ofra for mye i 4 år nå, med t4en. Derfor jeg lurer på hvordan det blir. Hehe.

 

Kommer nok til å chippe den. Så da bør det vel gå opp i opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, man må jo ofre litt. Men har ofra for mye i 4 år nå, med t4en. Derfor jeg lurer på hvordan det blir. Hehe.

 

Kommer nok til å chippe den. Så da bør det vel gå opp i opp?

 

Du får mer med chip en du taper på tyngre hjul :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jo saken grei. Hehe. Tusen takk for svar og tips! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe..

Petter da, du satt jo på med min :) Var det ikke 19" på den da :P

 

Med min, 2.0tdi tipper jeg bedre aks med 19" de har større rulleomkrets, og med 16" for jeg hjulslepp i 2.gir

 

Så uten å ha målt det, tipper jeg det er close med 19 mot 16

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe..

Petter da, du satt jo på med min :) Var det ikke 19" på den da :P

 

Med min, 2.0tdi tipper jeg bedre aks med 19" de har større rulleomkrets, og med 16" for jeg hjulslepp i 2.gir

 

Så uten å ha målt det, tipper jeg det er close med 19 mot 16

 

Bykjøring i Drammen på vinterføre førte vel ikke med seg de største utskeielser på gassfoten ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bykjøring i Drammen på vinterføre førte vel ikke med seg de største utskeielser på gassfoten ;)

 

hehe.. Stemmer det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. Stemmer det!

 

Men, igjen, takk for hjelpa : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metall veier som oftest mer enn gummi. Med store felger og mindre dekk er det mer tung masse som må rulles igang, derfor blir bilene litt tregere.

Merket tydelig forskjell på min A6 med 16" vinter alu og 20" BBS Lemans, selv om lemansene skulle være lette.

Den var også chippet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

merka ikke forskjell på min 2.0TDI eller dama sin 1.9TDI på det her: klø :

men bmw'ne jeg har hatt har jeg merka forskjell derimot,men så var det bensin og da...latskapen lenge leve i 6rn til bmw: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg lette felger, så slipper du problemet. ;)

 

Og jo mindre effekt/moment du har, jo større forskjell blir det med lite og mye vekt på drivhjulene (roterende masse). Du vil nok merke noe forskjell på Touranen også, selv om den sannsynligvis er mye kvikkere enn T4-en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satt de på her om dagen for å teste. Funket greit det. Jeg merka ikke noe spess tap av fart/axx.

 

Heldigvis. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel tre faktorer som påvirker effekt/forbruk. Større diameter, større vekt og større friksjonsflate pga normalt sett breiere felger. Jeg merker S T O R forskjell på 7.5x16 205/40-16 og 5.5x14 175/65-14. Kan nesten se nåla bevege seg, gjelder både bensin og speedometer : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du flytterd et tyngste punktet i radiusen lengre ut med 19" og lavprofil en 16" og 55 profil

derfor får du dårliere aks, brems etc. Kraft ganger arm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.