6-trinns fra 2.5TDIq i S4/S6

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med bruk av 6-trinnskasse fra C4 A6 2.5TDIq i S4/S6? Teknisk er jo kassene identiske mellom S6 2.2 6-trinns og A6 2.5TDIq, men sistnevnte har en vesentlig drøyere utveksling.

6. gir med A6-kasse gir en hastighet på 77 km/h ved 1500 rpm og 103 km/h ved 2000 rpm, mens S6 2.2-kasse gir 60 km/h ved 1500 rpm og 79 km/h ved 2000 rpm.

Blir A6-utvekslingen FOR langbeint for en S4/S6 2.2, eller vil det fungere fint? Det er snakk om normal bruk av bilen, ikke noe lyskryssrace og slikt.. (forresten er 1., 2. og 3. gir identisk på begge kassene)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om 1. 2. og 3. er likt, så har du jo dekt de gira du evt bruker i "startgropa" og ved forbikjøringer i hastigheter under 100. Så jeg ser ikke for meg noen begrensninger så lenge kassa er identisk på andre måter. du vil jo bare få lavere bensinforbruk og mer behagelig langkjøringsturtall samt noe høyere toppfart om motoren klarer å dra ut gira helt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, det jeg tenker også, men samtidig vil man bli liggende under 2000 rpm på normal norsk landeveiskjøring, og jeg vet ikke om motoren rett og slett er sterk nok til å orke dette uten å gå unødvendig tungt og derfor bruke mer bensin..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då er det vel i tilfelle berre å gire ned......

Jada, det jeg tenker også, men samtidig vil man bli liggende under 2000 rpm på normal norsk landeveiskjøring, og jeg vet ikke om motoren rett og slett er sterk nok til å orke dette uten å gå unødvendig tungt og derfor bruke mer bensin..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, det er det, men det er litt lite vits i å ha et gir som man i praksis ikke får brukt i det hele tatt i Norge fordi det er ubrukelig under 100 km/h.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan du jo bare kalle siste giret autobahn-giret? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

There's no such thing as a TOO high gear :P

Som Robert og Stambo sier, så er det jo bare å gire ned :) Går jo helt fint å kjøre på 5. gir når det er trafikk eller 80-sone, men det 6.-giret kommer fortsatt til å være deilig å ha når du cruiser nedover en flat, fin motorvei, som det tross alt finnes en del av når du kommer sør for Gardermoen... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1-5 tilsvarer omtrent 1-5 i en 200 20V kasse så det blir sikkert bra. Man må nok ha litt fart for å bruke 6. gir og det er ikke sikkert at den orker særlig med bakker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en slik under bygging i Valdres, Audi 100q med A6 tdi 6-trinnskasse og 2.2 turbo. Referat kommer sikkert eieren er ferdig ;)

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke akkurat samme biltype , men i muttern`s 08 Mazda 5 er det 6trinns girkasse.

Der havner turtallet på ca 1500rpm ved 100kmt.... , og den blir for motorsvak rundt 80kmt..... (140hk , xxx NM)

Men den får et behagelig turtall på motorveien da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,5 tdi Q kassa gir ca 1900 omdr v 100km/t så det går nok bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at det er 4,11 utv, er ikke alle som har det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at det er 4,11 utv, er ikke alle som har det

Viktig poeng, Marius : rock :

Lurer på om det finnes 2,5 tdiQ med ulike utvekslinger i diffen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har irritert meg kraftig mange ganger over at mitt 5 gir (likt som 6 om man har 6) har så sinnsykt lav utveksling, bilen orker jo lett 12% stigning i 50 km og akser selv i siste gir så tror a6 tdi kasse blir helt topp.

Skjønner virkelig ikke at audi vil ha så mye turtall når motoren orker så sinnsykt mye mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CYT (95-96) og DPJ (97)-girkasser har ihvertfall 4.11:1 begge to, så det ser ut som alle fra C4 2.5TDIq har riktig sluttutveksling. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått tak i en DPJ-girkasse fra en '97 A6 2.5TDIq gått drøyt 200000 km til en meget fordelaktig pris. Blir bare å prøve å få den inn snart, så blir det spennende å se hvordan det funker. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir interessant å følge med på resultatet av. Kanskje dette blir starten på en ny farsott blandt s4 og s6-gutta, og at de originale kassene blir å få kjøpt på billigsalg ;) (Krysser fingra :D )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, det blir ihvertfall en 5-trinns til salgs etterhvert når jeg får byttet, men det er vel 6-trinns "alle" vil ha.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CYT (95-96) og DPJ (97)-girkasser har ihvertfall 4.11:1 begge to, så det ser ut som alle fra C4 2.5TDIq har riktig sluttutveksling. :)

Vet du om en slik kasse passer i en 98 A6 1,8 TQ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.