Audi 2.5tdi 5-syl startproblem

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1995 mod audi a6 2.5tdi som er vanskelig og starte etter at den har stått en stund (over natten). Må kjinne en stund før den kommer og når den tilslutt starter fjusker den litt i et par min før den går som normalt. Når bilen er kjørt litt og en stopper den så starter den uten problem. Har skiftet glødeplugger og en dyr liten tempføler uten at det hjalp noe særligt. Noen som har peiling på hva problemet kan være??: klø : Motoren trenger og veldigt lang tid på og bli varm når det er kaldt ute. Har skiftet termostat uten at det hjalp.

 

Mvh Lenny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse motorene bruker lang tid på å nå driftstemp når det er kaldt, hvertfall hvis du kjører "som folk"... De utvikler veldig lite varme, samtidig som de ikke har tilleggsvarmer slik som nyere modeller har.

 

Har du sjekket om den gløder? Kan hende det er glødereléet ditt som har tatt kvelden, ikke pluggene. Prøv å skru ut en plugg, hold gjengene mot toppen og få noen til å skru på tenninga. Fortrinnsvis når motoren er kald, slik at den prøver å gløde. Hold i gummihetta, for hele pluggen blir glovarm hvis den virker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk timing av veiv/kam + dieselpumpe, disse er veldig følsome for feil timing

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den er kald, kommer glødelyset på da? Tenker på mer enn 1 sekund. Jeg hadde noe lignende problem på min. Da måtte det være skikkelig kaldt før den glødet skikkelig. Vare det bare litt kaldt, så ville den ikke gløde, og da var den vanskelig og starte. Har forstått det sånn at det er en temp føler som styrer glødereleet som pleier å bli dårlig på disse...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er også treg å starte når den er kald, har snakket med et par andre 2.5-eiere som sier det samme. Den fusker ikke, er bare tungstartet, så jeg tror ikke det er luft i systemet eller feil med kamrem... Går veldig bra når den først er blitt varm, men det tar som sagt litt tid.

Det skal være ganske kaldt før den gløder, så jeg tenkte å prøve på litt juks i glødinga og montere en motstand på tempsensoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk hettene til glødepluggene, da disse kan ha dårlig kontakt mot selve glødepluggen.

Det kan godt kjennes ut som om hetten sitter som den skal, uten at den faktisk har kontakt med glødepluggen.

Sjekkes lett med en bor med samme diameter som øverst på glødepluggen.

 

Har testa dette på en V70 med 2,5Tdi fra vag. Den oppførte seg likens som nevnt ovenfor her.

Det hadde på forhånd vært bytta glødeplugger, gløderele og innsprøytningstidspunkt hadde vært justert. Det hjalp heller ikke å ta av ledningen på tempføleren slik at den glødde helt ut.

Løsningen var å klemme hettene sammen med vannpumpetang, og bilen ble da ikke å kjenne igjen på kaldstart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Karer, om motoren er tregstartet OG går elendig i flere minutter etter oppstart så er det et feilspor å håpe på at det kun er noe feil med glødingen. Når motor først har startet så vil det gå under 10 sekunder før det er så varmt i forbrenningsrommet at det ikke er noen forskjell på motorgange om den på forhånd var glødet eller ikke.

I slike tilfeller er det mer sannsynlig at det er feil timing på remmene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode tips: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.