6-trinns kasse i 98 A6 1.8TQ - Hva passer evt?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en 98 A6 1.8TQ... Bilen er chippet, så går helt greit foruten at den har et vel høyt turtall om man ligger på motorvei i lengre tid. Da får man lyst på en annen utveksling eller et gir til.

 

Noen som vet om 6-trinns manuell fra 2.5Tdi eller 2.7 bi-turbo passer og hvilken utveksling 6 giret på de har i forhold til 5 giret på den originale kassen. Evt om det er andre kasser som passer. Vet ikke om det er mulig å endre utveksling på 5. giret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det evt å bytte utveksling på 5. gir? Jobbomfang/deler man trenger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet noe om dette?

Noen som har oversikt over utvekslingen på en 5 trinns 01A kasse fra en diesel kontra den som står i bensin?

 

Bør vel kanskje heller bytte bil selv om jeg i utgangspunktet liker Audi. Var det jeg mislikte mest med S6'n jeg hadde kun kort tid at det var så inni H... høyt turtall når man bare cruiset i 6. giret og nesten ikke trengte motorkraft i heletatt.. Mulig jeg er bortskjemt i forhold til steptronicen på siste BMW jeg hadde som ga 1500 rpm på 80kmt... S6 n gikk bedre ja, men brukte 0,5 mer pr. mil om man lå i 140... Til og med Landcruiseren hadde mye lavere RPM i høyeste gir enn audien... Dog en diesel, men landcruiseren rødstreket teoretisk i høyeste gir på høyere hastighet enn denne audien, så regner med audien blir kortlivet. Dog ble den forsåvidt kun kjøpt inn for å ha en billig bil på europatur, men er helt uaktuelt å kjøre nedover europa med den slik den er giret nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel-kasse hjelper alltid. Har selv kjøpt 6-trinns dieselkasse til min S4 som jeg skal sette inn fordi jeg er lei av at motoren surrer på rett oppunder 3000 rpm på vanlig norsk motorveiskjøring når den hadde klart jobben utmerket under 2000 rpm. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du har manuell-kasse. Vet ikke hvordan den er, men har tiptronic selv. På 3000 rpm har jeg da ca 150 km/t på speedometeret. Med den late motoren og den giringen, skal det ikke store motbakken til før den girer ned. Er jo ingen diesel-motor, så ser ikke noe galt i å cruise på 2500-3000 rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manuell kasse ja, har sett litt på en 6 trinns 01E kasse, men virker som 6. giret der er omtrent som 5 på den 01A kassen jeg har + at utvekslingen ikke er lik så må da også bytte bakdiff.

 

Greit at det ikke trekker som f. men om man ligger i 120 (på spedo) og det er paddeflatt så trenger man ikke mye kraft for å opprettholde dette. Da sier jeg heller ja takk til lavere forbruk, kan jeg gire ned om jeg trenger mer punch...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har utvekslinger på 5 trinns 01A kasse for bensin og evt dieselkassen og evt tallene på en 01E 6 trinns diesel og bensin?

Har funnet denne siden, ( http://www.elektro.com/~audi/01E/ ) men ser ikke der hvordan den 5 trinnskassen jeg har er utvekslet i forhold. Når jeg hadde en S6 2,2t så hadde også den ca 3000 rpm på 120 i 6. giret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.