#1 Skrevet Mars 6, 2009 Dersom man på en ny bil, monterer senkesett selv, risikerer man at garantien på en eller flere deler forsvinner? Jeg fikk mine H&R fjærer idag, og jeg lurer rett og slett på om jeg kan bytte de selv med god samvittighet, eller om jeg bør bestille time og la Møller bytte de for meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 6, 2009 mister vel garantien på understellet da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 6, 2009 Aner ikke, det er derfor jeg spør.. om det faktisk er sånn. Det er jo ganske mange som senker sine nye biler, ikke at jeg ikke har tro på produktet jeg har kjøpt, men greit å være sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 6, 2009 mister vel kun garantien på demperne. Ser ikke noe grunnlag for at du skal miste noe mere.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 6, 2009 Om du gjør det selv mister du sikkert garantien på understellsforinger også. Disse MÅ løsnes og festes igjen i den nye høgda bilen får, om ikke så utsettes de for voldsomme vridninger som resulterer i at levetiden kortes ned betraktelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 6, 2009 det stemmer nok som "TurboTor" sier:) men det er vel en selvfølge å gjøre selv også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 6, 2009 Jo, men jeg kan jo ikke dokumentere at jeg har gjort det. Ligger an til at jeg bestiller meg time gitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 6, 2009 Min lokale Vw forhandler skulle ha 6-7 tusen for å sette på senkesett til meg. (passat 3bg) da var 4 hjuls kontroll inkludert jeg gjorde det selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 6, 2009 men du må ha en 4 hjulskontroll! koster ca 1000+ det er ialefal dumt å ikke gjøre det for du kan risikere å slite ut hjula på en halv sommer med feil stilling på hjula. dessuten så kan det rett å slett være trafikkfarlig ifølge de som har peiling... feks.på våt asfalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 6, 2009 husk å ¨få på ca 2000km på nye fjærene før 4-hjulskontroll da hvis ikke så må du ta 2 stksiden fjærene setter seg de første par tusen km:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 6, 2009 Såpass mye? På 2000km kan man jo få slitt litt dekk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 6, 2009 det kan da ikke være helt nødvendig da verkstedene opererer med å skifte og kontrollere hjula på samme dag, hadde de 2000km vært nødvendig hadde de vel sagt du måtte komme tilbake om en stund å rette hjula dine? tror de vet hva de gjør. jeg bytta mine og avtalte med min repratør og ta kontroll et par dager etterpå- da han var ferdig sa han at det var bra jeg ikke kjørte lenge på dette for den var veldig skjev- jeg har ingen som helst mulighet til å justere dette selv uten riktig utstyr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 6, 2009 Gutter.. Takk for tips, men at bilen skal kjøres litt og så inn på 4-hjuls når fjærene har satt seg, er en selvfølge. Det er garantispørsmålet jeg er ute etter å belyse, så stick to topic. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 6, 2009 det kan da ikke være helt nødvendig da verkstedene opererer med å skifte og kontrollere hjula på samme dag, hadde de 2000km vært nødvendig hadde de vel sagt du måtte komme tilbake om en stund å rette hjula dine? tror de vet hva de gjør. jeg bytta mine og avtalte med min repratør og ta kontroll et par dager etterpå- da han var ferdig sa han at det var bra jeg ikke kjørte lenge på dette for den var veldig skjev- jeg har ingen som helst mulighet til å justere dette selv uten riktig utstyr. er faktisk fagtekniker på audi selv... så veit litt om dette selv..... å det at man skal kjøpre minst 2000km så fjærene setter seg er allmen kunskap for alle som har noe som helst kunskap om understell på en bil... dette står tilogmed i ELSA som er rephåndboka til vag når man slår opp beskrivelse på skift av fjærer på en vw eller audi. at verksteder rundt om oppererer med å ta kontollen samme dag veit jeg... dette gjør ikke saken noe mere riktig. står tilogmed i mange monterings anvisninger som medfølger senkesett. at nye fjærer synker sammen oppimot 1 cm er ikke uvanlig.. tror du meg ikke så mail eibach eller kw og spør om fjærene setter seg etter et par tusen km... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 7, 2009 jeg tror deg. og setter pris på infoen. for da lærte jeg noe nytt. at fjærene setter seg visste jeg men at det var så mye at det var noe betydelig var jeg ikke klar over.. nå skal det sies at jeg tenkte litt mer på spissinga jeg da.. med det at hvis du skifter selv så må du til et verksted for å ta spissinga for det er ikke lett å få rett uten nødvendig utstyr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 7, 2009 4-hjuls er obligatorisk etter senk, så enkelt er det. Nå.. noe mer info om garanti? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 7, 2009 Jeg skal våge å påstå at det trolig er et absolutt mindretall av mekanikere/verksteder som faktisk gidder å løsne og stramme bolter på foringer for at de ikke skal stå i spenn, da resultatet av å ikke gjøre dette ikke vil vises før bilen er så gammel at man ikke komme noe sted med garanti uansett. Det er nok bare de som faktisk går inn for kvalitet og ikke kvantitet som gjør det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 7, 2009 Så da mener du at jeg kan bytte selv med god samvittighet? Regner med at jeg beholder bilen 2-3år max før jeg bytter den i en ny bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 7, 2009 Har du god dialog med din Møller forhandler eller ikke?! Har du ikke det kunne jeg lett se for meg at de, såfremt noe skjer med en eller annen understell komponent, kan slippe å dekke noe som helst på garantien. At senke en bil (vet ikke hvor mye du har tenkt å senke da, men...) vil gi økt stress på enkelte komponenter som så kan forlenges til at du selv har vært skyld i det... Har du god dialog med din Møller forhandler / verksted tviler jeg på at de vil sie noe. Evt. ta 4 - hjuls kontrollen hos de slik de tjener litt moneter på det... Min mening: jeg ville gjøre det selv, kjøre et par tre uker, ta kontrollen og godkjenningen...kose meg! Skjer det noe med understellet er det uansett sikkert ikke verre end at du selv kan reparere det. Vet ikke hva bil du skal gjøre dette på men med mindre vi snakker luft eller magnetic er det ikke raketvitenskap eller lommebok full av milliarder du trenger for å bytte div. deler om noe skjer... Kjør på... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...