#1 Skrevet Mars 7, 2009 Hei. Jeg kjøpte for en tid tilbake en '95 audi 80 2,8Q. Som har diverse småplukk som jeg hadde håpet at jeg kunne fått hjelp til her:) Følgende feil: 1. Speedometeret har begynt å kødde seg les: virker nå og da eller viss man slår hardt i dashbordet noen ganger. 2. Temp. måler i dash er helt død? 3. Og sist men ikke minst! Når jeg kjører i nedoverbakker og trykker inn clutchen for å gire ned samtidig som jeg bremser, så hender det at bilen kubber: bråk : Dette skjer stortsett i lave hastigheter, når jeg skal inn i kryss, kjører i byggefelt etc. Det som skjer er at når turtallet synker når jeg trår inn clutchen, så bare faller det helt ned og bilen stopper: klø : Hadde vært veeeldig fint å fått noen svar på tingene over:D Mvh. Truls Andersen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 7, 2009 1 og 2 kontakta bak på speedometeret kanskje? 3. muligens lmm.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 7, 2009 Takker;) Hvordan kan jeg evt. teste lmm? Truls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 7, 2009 (endret) 1.Sannsynligvis dårlig kontakt. Sjekk loddinger på print plata bak speedometeret. 2.Kan være samme som 1, men kan også være tempføler. Denne ligger i bakkant på høyre side oppe, på motoren. (den som ligger på venstre side er til motorstyring) 3.Sjekk tomgangsmotor. Hadde samme symptomer og ble kvitt problemet etter en god rens. Bruk WD-40 eller lignende, da dette også smører utenom å løse dritten inni. http://www.12v.org/maintenance/repairs/isv.php Edit: Lmm sjekkes ved å koble kontakten fra. Motor går da i nødmodus, som egentlig bare er en rekke forhånds innstilte verdier fra fabrikk. Du kan kjøre med lmm frakoblet så lenge du vil, men motoren yter ikke fullt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 9, 2009 (endret) 1.Sannsynligvis dårlig kontakt. Sjekk loddinger på print plata bak speedometeret.2.Kan være samme som 1, men kan også være tempføler. Denne ligger i bakkant på høyre side oppe, på motoren. (den som ligger på venstre side er til motorstyring) 3.Sjekk tomgangsmotor. Hadde samme symptomer og ble kvitt problemet etter en god rens. Bruk WD-40 eller lignende, da dette også smører utenom å løse dritten inni. http://www.12v.org/maintenance/repairs/isv.php Edit: Lmm sjekkes ved å koble kontakten fra. Motor går da i nødmodus, som egentlig bare er en rekke forhånds innstilte verdier fra fabrikk. Du kan kjøre med lmm frakoblet så lenge du vil, men motoren yter ikke fullt. Tar opp igjen denne. Noen som vet hvor jeg finner den tomgangsmotoren? Hvor stor er den sånn ca. fysisk? Jeg ser mange koblinger og styr nedi der, men kan ikke finne noe som er helt likt som det vises på linken over her: klø : Edit: Fant den endelig:D Tips til hvordan speedo taes ut mottas med suss og klem! Mvh. Truls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 9, 2009 Speedometeret tar du ut ved å skru av listen i underkant. (3 skruer hvis jeg ikke husker feil) Løsne skruene som kommer til syne i nedre kant av instrumentet. Vipp instrumentet utover i nedre kant. En eller to av kontaktene har en låseklemme, som må trekkes ut, før kontakten tas av. Når du har instrumentet ute, sjekk alle loddepunkter, og lodd gjerne alle på ny. Gjorde dette selv, og har blitt kvitt all "juksing" på alle instumenter. Står litt om dette på http://www.nordicaudi.com/ under faq. Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 9, 2009 1. Sannsynligvis dårlig lodding i speedo, men du kan sjekke kontakter for sikkerthetsskyld.. jeg har noe lignende selv, "hoppende fartsmålere"... kan se om jeg får rota meg til å legge ut en diy eller no hvis jeg får ordna det.. 2. Her endet enten g62 eller/og temp.visern din. På min var det begge deler G62 sprekker/irrer ihjel og slutter å funkere. Disse sprekker ofte pga de strammes for hardt... Temp.visern din kan ha hoppa ut av sporet slik at nåla ikke kan bevege seg lenger. 3. Har ikke altfor stor kjennskap til motoren din, men hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd det rune sier. evt sjekka om tomgangen er slik den skal, falskluft, luftfilter, bensinfilter og den leksa der.. lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 9, 2009 Tips til hvordan speedo taes ut mottas med suss og klem! Speedometer bytte Audi 80 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...