Snodig opplevelse med A4 1,8T

Anbefalte innlegg

Oljetrykk alarm gikk under en kjøretur for noen dager siden...Etter og ha fått bilen hjem og undersøkt litt. Så viste det seg og være over 6 liter olje.....: eek : Var i tilleg meget tynn!

 

Har hørt at sila i pickup'n har hatt en tendes til og tette seg på disse, men etter et filterbytte og ny olje går den fint igjen. Men det forklarer likevel ikke mengden olje. Ikke noe lekkasje av kjøleveske er observert heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luktet ikke bensin av olja da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes veldig ut som bensin i olja ja! Bør du sjekke ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor er det bensinen kan komme inn i olja? nyskjerrig.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor er det bensinen kan komme inn i olja? nyskjerrig.....

 

Stempelringer f.eks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joa, var jo det første jeg tenkte på. Men kan ikke si det var noe utpreget bensin/drivstoff lukt av den (kjører 100% E85).

Har nå fått byttet olje og filter, gått som normalt siden det.

 

Nå har jeg kjørt på E85 siste 6-7mnd, og spekulerte på om det kunne ha noe med dette og gjøre. Kjører ren E85 med "tilleggs" sprut, så jeg lurer rett og slett på om den har fått meget fet mix ved kaldstarter. Og da rett og slett gått endel fuel nedforbi ringene før den har startet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør en kompresjonstest. Hvis du har vasket ned så mye drivstoff må du i tilfelle hatt svært slitne stempelringer. Fuel i olja vil fordampe rimelig kjapt så snart du har litt varme på motoren, så at du skulle hatt 2.5L lettflyktig fuel i systemet virker snodig. Er vel 3.5L olje som skal på ved filterskift (er ihvertfall det på B6).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komp test var fin. Jepp er snodig, og jeg har ingen fornuftig forklaring!

Men fikk en delvis forklaring........ Fruen hadde fylt på en liter når alarmen gikk. Men regnestykker går fortsatt ikke opp.

 

Vel vel, alt virker ok nå. Så får vi se hvor lenge det varer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er sikker på at dysene lukker når de skal? f.eks etter stopp av motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tempføler feks G-62... så kaldstart funksjonen går for mye. kan skape slikt senario:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilleggs-sprut skriver du...en slik som står på dysene og holder dem åpne 20-30% lenger? Kjøpt hvor, og til hvor mye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilleggs-sprut skriver du...en slik som står på dysene og holder dem åpne 20-30% lenger? Kjøpt hvor, og til hvor mye?

 

hæ? kaldstart innsprut er styrt av styreenheten bare på disse.. ikke no ekstra greier... utifra temp signal fra G62 multi temp føler i kjøleveske kretsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hæ? kaldstart innsprut er styrt av styreenheten bare på disse.. ikke no ekstra greier... utifra temp signal fra G62 multi temp føler i kjøleveske kretsen

 

Rune har E85 kit som øker åpningstiden på dysene;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det. Har en liten boks som overstyrer dysene, og kan da kjøre 100% E85. Orginal pluggene til dyser er koblet til boksen, og så går det nye plugger fra boks til dyser. Boksen øker enkelt dysetiden, justerbar fra 0-50% tillegg. Men det er jo seff avhengig av kapasitet på dyser og pumpe!! Mao, om en har en chippet motor kan det hende en havner på grensen av kapasitet om en vil kjøre E85Er et firma i sverige som leverer E85 tilpasset chip til 1,8T, dette inkluderer et sett nye dyser. mener og huske det skulle gi 215hk og +120Nm.

 

Gjett hva..... tempfølerern var kaputt...... Tok en test med bredbåndslamda, hadde afr på 9,8 i nesten 10 min før den roet seg. Dette var på ren bensin og "boksen" koblet fra. altså std motor. Plugger inn ny sensor i dag, så får vi ta en ny test med lambdan og se!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det. Har en liten boks som overstyrer dysene, og kan da kjøre 100% E85. Orginal pluggene til dyser er koblet til boksen, og så går det nye plugger fra boks til dyser. Boksen øker enkelt dysetiden, justerbar fra 0-50% tillegg. Men det er jo seff avhengig av kapasitet på dyser og pumpe!! Mao, om en har en chippet motor kan det hende en havner på grensen av kapasitet om en vil kjøre E85Er et firma i sverige som leverer E85 tilpasset chip til 1,8T, dette inkluderer et sett nye dyser. mener og huske det skulle gi 215hk og +120Nm.

 

Gjett hva..... tempfølerern var kaputt...... Tok en test med bredbåndslamda, hadde afr på 9,8 i nesten 10 min før den roet seg. Dette var på ren bensin og "boksen" koblet fra. altså std motor. Plugger inn ny sensor i dag, så får vi ta en ny test med lambdan og se!

 

Ok:) da er jeg med. så bra, får håpe den var synderen da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3,5 liter olje høres veldig veldig lite ut, bare oljefilteret rommer over 1 liter så 2,5 liter olje på motoren høres sprøtt ut, har mer troa på nesten 5 liter ink det store olje filteret til 1.8t motorene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3,5 liter olje høres veldig veldig lite ut, bare oljefilteret rommer over 1 liter så 2,5 liter olje på motoren høres sprøtt ut, har mer troa på nesten 5 liter ink det store olje filteret til 1.8t motorene

 

B6 1.8T med BFB tar ihvertfall rett i underkant av 4L med det store filteret.

 

B4 2.0E tar 3L med filter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og skal være kreativ for å få 1 liter i filteret også...

Tror det er 3,8l eller noe som er "boka" for hvor mye som går på når alt er tørt, så typisk fyller jeg på 3,5+ når jeg skifter olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok:) da er jeg med. så bra, får håpe den var synderen da:)

 

Vil tro det. Har gått fint siste uken. Får bare følge litt med på oljenivå fremover. Men drivstoff forbruket er normal nå. Går over til E85 igjen når jeg har kjørt etpar tanker for og verifisere at alt er ok, ihvertfall på bensin..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.