#1 Skrevet Mars 7, 2009 Har vel lagt inn en liknende tråd tidligere, men fikk ingen tilfredsstillende svar, og siden det nå er over et halvt år siden, velger jeg å legge inn en ny. S4'en min har fusket helt siden jeg fikk den. Eller fusking er litt ubeskrivende egentlig. Tidligere gikk den helt fint på tomgang, men nå går den ustabilt der og (det kan like gjerne være vann i bensinen, siden den har stått på Møller sin parkeringsplass de siste fire månedene, det problemet var nemlig ikke der da bilen ble stjålet). Problemet ble så og si borte da jeg byttet plugger, og i senere tid når jeg pusser på pluggene med fint sandpapir(går derfor ut ifra at det er et tenningsproblem). Problemene under belastning foregår slik: Ved lav cruisinghastigheter i lave gir og lite gasspådrag, samt på 1. gir ved maks pådrag går den helt smooth, ikke noen problemer (noen ganger på 2. giret også), men i høyere gir (igjen, under belastning) virker det neste som den ene sylinderen kutter ut i korte perioder, den slutter så å aksellerere, og hele drivlinjen "vibrerer", som om den bare går på 4 sylindre, før den plutselig kan slutte å fuske og skyte fart igjen (dette er noget erratisk, det kan foregå på 4. gir ved 3000rpm og halv gass eller full gass, ved forskjellige turtall og forskjellige gir, dog aldri i 1. gir. Det kan også skje i 4 og 5. gir ved meget lite gasspådrag, altså når man bare ligger og cruiser, og skal øke farten littegrann). Etter å ha vært på verksted i forbindelse med tyveri ble det konstatert av mekanikeren at det var en sprekk i eksosmanifolden, noe jeg ikke helt får til å rime med symptomene, siden jeg har tidligere fått den opp på relativt høyt ladetrykk (har vel hatt 1.1-1.2bar). Det kan være at dette er forårsaket av biltyven, og derfor ikke direkte relatert til problemet, jeg skal teste maks ladetrykk snart. Motorsjekklampen lyser også av og til, dog ikke nødvendigvis i sammenheng med fuskingen. Jeg tror at dette kan være en dårlig kontakt et eller annet sted, og ikke relatert til fuskingen. Jeg har litt på følelsen av at det enten er tenningsmodulene eller tennpluggrørene som kødder med meg. Er det noen som har hatt liknende problemer ? Jeg har litt på følelsen av at problemet er at den ene pluggen ikke produserer kraftig nok gnist av en eller annen grunn, slik at gnisten "blåser ut" (eller snarere at motstanden i blandingen i en av sylindrene er for stor til at gnisten greier å "hoppe"). Det rimer ganske godt med at forbedringen er såpass radikal bare ved skifte og pussing av pluggene. Noen tanker ? Jeg får ikke bilen tilbake før til tirsdagen (eller snarere, jeg får tilbake skiltene da), og vil gjerne ha slutt på dette problemet så snart som mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 7, 2009 eneste eg kan si er at må kjøre en vag-com test på den å se kan den sier... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 7, 2009 Jeg har prøvd sånn jallakabel som man får kjøpt for noen hundrelapper fra Kina, og fikk ikke opp noen feilkoder (unntatt den som forteller en at motoren ikke går) da bilen sto stille hvertfall, men jeg fikk aldri tatt full diagnose på den pga feil programvare. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 7, 2009 (endret) Ved tenningsproblemer på AAN motoren får man ikke feilkoder. Du kan få feilmeldinger på lambda verdier men ingen som går direkte på tenningssystemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 7, 2009 Hvis pluggene og tennpluggrørene er ok, er det nesten helt sikkert problemer med coilrekken. Vanlig feil er sprekker i ledningene til coilene som gir overslag eller at en (eller flere) av coilene er halvdårlige. Hvis problemet er coilrekken bør du bytte til høyeffektcoiler. Orginalcoilene koster 2500 pr.stk og 2 slike dekker ett helt høyeffektsett (f.eks fra 034motorsport). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 7, 2009 Det var jeg egentlig klar over. Men jeg er litt mer opptatt av resonnementet egentlig. Noen som har noe å tilføye ?`Jeg mener det skal holde vann, jeg har litt vanskelig for å se for meg at det kan være noe annet enn tenningssystemet egentlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 7, 2009 Jeg bestilte et slikt sett i sommer, men før jeg monterte de prøvde jeg å bytte plugger, og da gikk den så og si prikkfritt, og da bestemte jeg meg for å selge coilkit'et siden jeg trodde jeg ikke trengte de. Coilrekken ble byttet for 40 000km, men ledningene til dem er litt dodgy. Skal ta en titt når jeg får tilbake bilen ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 7, 2009 da er det vell coilene hos meg var det coilene hele tiden, trodde det var tenningsmodulen først, men var ikke det likevell skjedde under fult pådrag og lavt turtall i 2 giret og oppover http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=137634 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 8, 2009 Det høres faktisk akkurat likt ut hos meg som på den Audien du hadde i youtube-linken i tråden din... Skal sjekke ledningene jeg, da, og så får jeg jobbe meg frem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 20, 2009 Funnet ut av dette? Sliter med det samme selv, og lite lysten på å bruke penger på coil dersom det skulle være noe annet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 20, 2009 Akkurat slik min er.. full pupp på 1.gear er ikke noe prob.. men alle de andre.. fjusker så fort den begynner å lade litt!! Er helt sikkert en coil.. skulle hatt peng til 034 coiler..=( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 20, 2009 Skulle hatt det ja. Min er nå sånn at hvis jeg holder den på ca.2500 omr så detter den stadig ned til rundt 1800 for så å gå tilbake til 2500. Dette er da ikke under kjøring, har testet det mens den stod i garasjen. Så da er den også sånn uten at den lader no voldsomt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 22, 2009 Livet mitt før og etter 034 er helt annerledes... Nå smiler jeg fett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 22, 2009 Hehe, okei. Høres ut som at en sånn oppgradering kan være ålreit skjønner je... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 23, 2009 Pluggene har en helt annen 'motstand' når trykket øker, og gamle coiler kan forandre seg under temperaturendringer og belastning. Eneste sikre måten å teste coilene på, er å bruke en coiltester, en slik 'liksomplugg' med justerbart gap. Da ser du fort hvilken som gir seg.. Jeg handlet 034-sett til Nazze, men det var dessverre etpar ventiler som var (er) synderen.. Turtallsfallet er jo litt merkelig, men hvis ikke O2-sensoren er byttet noen gang, ville jeg kanskje sett på den.. Billig fra Biltema, bare å lodde på originalledningene. (finnes flere tråder om dette på forumet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...